23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Krise i subsea-bransjen

Undervannssegmentet har sikret inntekter for norske offshorerederier etter at resten av markedet kollapset, men nå truer opplagsbøyene.

- Vi vil se flere konstruksjonsskip i opplag i løpet av 2016. Det er liten tvil om at det vil bli for mange subsea-båter i markedet fremover, sier Jan Kristian Haukeland, sjef for Dof Subseas aktivitet i Nordsjøen, Afrika og Middelhavet til Sysla.

Norge har verdens største flåte av subsea-skip fartøy som er bygget for å gjennomføre konstruksjonsarbeid, vedlikehold og installasjoner på havbunnen.

25 prosent er norske

Og skipene er svindyre: Avhengig av utrustningsgrad og størrelse kan et subsea-skip koste alt fra 600 millioner opp til flere milliarder kroner. Av 480 slike fartøy på verdensbasis, er 126 på norske hender.

Mange av fartøyene har vært på lange kontrakter, men nå begynner arbeidet å bli fullført, skriver Sysla.

- Inntil nå tror jeg ikke helt vi har merket krisen på subsea-siden for den type offshore aktivitet vi driver med. Men nå begynner det. Vi ser at det blir tildelt svært få kontrakter for 2016 og også for 2017, sier Haukeland i Dof.

Norske subsea-skip

Den norske flåen fordeler seg slik:

Dof: 30

Solstad: 20

Olympic: 11

Rem: 7

Farstad: 6

Volstad maritime: 6

Eidesvik: 5

Siem: 5

Boa: 4

Møkster: 4

GC Rieber: 3

Havila: 3

Østensjø: 3

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|instance-web02