23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.
Del siden
Sponsored content

Hva har vi glemt i jakten på klimanøytralitet?

Mange av de største entreprenørene i Norge har satt seg svært ambisiøse klimamål. Noen skal være tilnærmet klimanøytrale allerede i 2030, andre i 2040 eller 2045. Elektrifisering av anleggsmaskiner og kjøretøy er et viktig grep – og får mye oppmerksomhet, både politisk og i media. Men én vesentlig klimafaktor blir nesten ikke snakket om: hydraulikkoljen.

Utløper
31. desember 2025

Alle anleggsmaskiner – enten de går på diesel eller er helelektriske – har i praksis samme mengde hydraulikkolje. Det betyr at selv en utslippsfri, elektrisk gravemaskin fortsatt kan representere et betydelig, og i dag ofte unødvendig, klimafotavtrykk knyttet til olje.

Når myndighetene krever elektrifisering – hvorfor ikke også krav til olje?

Myndighetene har vært tydelige på elektrifisering: krav, støtteordninger og forventninger driver utviklingen i retning nullutslippsmaskiner og -kjøretøy.

Da er det naturlig å stille spørsmålet:

Er det ikke også myndighetenes ansvar å ta tak i hvordan vi håndterer hydraulikkolje?

I dag anbefaler leverandører og produsenter av maskiner at hydraulikkoljen skiftes innenfor intervaller fra ca. hver 1 000 time til 2–2 500 timer. Med tanke på at man sparer rundt 2,7 kg CO₂ for hver liter hydraulikkolje man renser i stedet for å skifte, snakker vi om et potensial på millioner av tonn CO₂ hvis Norge innførte rensing som hovedregel i stedet for oljeskift.

Tre grunner til at rensing er langt bedre enn oljeskift

Det er spesielt tre forhold som gjør rensing til et langt bedre tiltak enn tradisjonelt oljeskift:

1. Renere enn ny olje

Når for eksempel Norsecraft Tec renser hydraulikkolje, er oljen i 99,9999 % av tilfellene renere etter rensing enn da den var ny fra leverandør.

Det tas prøver både før og etter rensing, og analyseresultatene dokumenterer renhetsnivået for hver eneste jobb. Med andre ord: vi snakker ikke om “føles bedre”, men om målbar, dokumentert forbedring.

2. All olje renses – ikke bare det som står på tanken

Ved et vanlig oljeskift byttes normalt bare oljen på tanken, mens mye av oljen som ligger ute i systemet – i ventiler, sylindere, rør o.l. – blir værende igjen.

Ved rensing med et mobilt renseanlegg kjøres maskinen under rensingen, slik at all olje i hele systemet sirkuleres og renses, også den som ligger ute i hydraulikksystemet.

Resultatet er et langt renere og mer homogent oljesystem enn etter et tradisjonelt skift. Vi fjerner skitten fra hele systemet – ikke bare fyller på noe nytt og håper det går bra.

Det er avgjørende å forstå at en elektrisk maskin har omtrent samme mengde hydraulikkolje som en tilsvarende maskin på fossilt drivstoff.

Dermed er dette tiltaket like relevant og effektivt på elektriske maskiner som på diesel-maskiner. Rensing av hydraulikkolje passer derfor rett inn i prosjekter med elektrifisering og høye klimamål – det forsterker klimaeffekten av investeringene som allerede gjøres.

I tillegg kommer drifts- og økonomigevinster

I tillegg til CO₂-reduksjon får man:

  • Mindre driftsstans, rensing er i de fleste tilfeller raskere enn å skifte oljen
  • Mindre internt arbeid knyttet til bestilling, håndtering og administrasjon av ny olje og spillolje
  • Redusert slitasje på komponenter, fordi oljen holdes renere over tid
  • Betydelig økonomisk gevinst, fordi rensing er billigere enn å kjøpe ny olje og levere spillolje


Med dagens teknologi og praksis er det derfor vanskelig å forsvare påstanden om at “oljen må skiftes” som en automatikk. I veldig mange tilfeller er det rett og slett en gammel sannhet som ikke lenger stemmer.

Hvem har definert normen – og hvem tar ansvaret for å endre den?

I dag er det i praksis leverandører, produsenter og tradisjonelle vedlikeholdsrutiner som har “makten” og sier at oljen må skiftes. Det har vært normen i mange tiår.

Men når vi vet at:

  • vi kan dokumentere renere olje enn ny,
  • vi rengjør hele systemet, ikke bare tanken,
  • og vi sparer rundt 2,7 kg CO₂ per liter ved å rense,
  • da fremstår det stadig mer urimelig at rensing ikke er hovedregelen.


Må myndighetene på banen?

Hvis Norge virkelig mener alvor med ambisjonene om klimanøytralitet i bygg- og anleggssektoren, må hydraulikkoljen inn i virkemiddelapparatet:
Eksempelvis støtteordninger som gjør rensing til normen, ikke unntaket
Krav eller kriterier i offentlige anbud om dokumentert reduksjon i oljeforbruk og CO₂ gjennom rensing
Rapporteringskrav der entreprenørene får “kred” for dokumentert CO₂-reduksjon ved å rense olje i stedet for å skifte


Elektrifisering er avgjørende – men den løser ikke alt. Hydraulikkoljen er et av de neste, store og lite utnyttede klimakuttene.

Spørsmålet er ikke lenger om vi kan – det er når myndigheter og bransje velger å gjøre rensing til ny standard.

Vil du vite hvor mye kostnader, tid og CO₂, en entreprenør kan spare med rensing av hydraulikkoljen i sin maskinpark? 

Ta kontakt med Norsecraft Tec så kan vi fortelle deg det. www.norsecrafttec.no

Norsecraft Tec AS
Skuiveien 43
1339 Vøyenenga
Bærum
Norge
Org. nr.: NO997818997

Kontaktperson

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|