Skal frakte CO2 fra Brevik – nå er skipet ankommet Grenland

Skipet skal frakte CO2 fra sementfabrikken i Brevik.
"Northern Pioneer" er et såkalt CO2-skip, noe som innebærer at det i framtiden skal kunne transportere CO2.
Snart klart i Brevik
I dette tilfellet fra Heidelberg Materials sementfabrikk i Brevik. Sementindustriens første fullskala CCS-anlegg er for tiden er under oppstart i Brevik.
"Northern Pioneer" er verdens første kommersielle skip spesialbygd for transport av flytende CO₂ (LCO₂), og dermed er den siste brikken i Northern Lights-verdikjeden på plass. Det 130 meter lange skipet har en lastekapasitet på 7500 tonn flytende CO₂ og vil være klar for drift så snart Brevik CCS er operativt, heter det i en pressemelding fra Heidelberg Materials.
Skipet er det første av sitt slag og har vakt internasjonal interesse. Det er en del av en flåte på fire spesialbygde CO₂-transportskip. Søsterskipet "Northern Pathfinder" er allerede ferdigstilt, og ytterligere to skip er under bygging. Disse skipene skal hente flytende CO₂ fra Brevik og andre europeiske kilder og transportere det til et lagringsanlegg i Øygarden utenfor Bergen. Derfra vil CO₂-en bli sendt gjennom rør og lagret 2600 meter under havbunnen.
Bygd på kinesisk verft
"Northern Pioneer" er 130 meter langt, 21 meter bredt og har en lastekapasitet på 7500 kubikkmeter. Skipet drives av LNG (flytende naturgass) og er utstyrt med vindassisterte rotorseil samt luftsmøring – en teknologi der luftbobler injiseres under skroget for å redusere friksjon og dermed drivstofforbruk. Skipets bruttotonnasje er 10 627 tonn, nettotonnasje 3189 tonn, og dødvekttonnasje 10 170 tonn.

Dalian Shipbuilding Industry Offshore Ltd i Kina vant anbudet om å bygge skipet i 2021 etter en global anbudskonkurranse. Et norsk team har overvåket byggingen for å sikre høy teknologisk standard og sikkerhet. Skipet vil være registrert i Norge og driftes av det japanske rederiet Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd. (K LINE) via deres kontor i London.
En viktig milepæl
Northern Pioneer ble døpt i Stavanger sist vinter av tidligere energiminister Tina Bru (H), som spilte en nøkkelrolle i å få CCS-prosjektet gjennom Stortinget i 2019.
– Dette markerer en viktig milepæl i utviklingen av verdens største LCO₂-skipsflåte og viser at Northern Lights er forpliktet til å bygge en pålitelig verdikjede for å støtte Europas mål om avkarbonisering, uttalte Tim Heijn, administrerende direktør i Northern Lights JV, i en pressemelding.
Northern Lights, et samarbeid mellom Shell, Equinor og TotalEnergies, er det første selskapet som tilbyr kommersiell CO₂-transport og -lagring som en tjeneste.