23948sdkhjf

Corvus Energy skal levere batterisystemer til 10 nye hybridslepebåter i Panamakanalen

Panama Canal Authority har bestilte 10 hybridtraktorslepebåter fra den europeiske skipsbyggeren Astilleros Armón, med opsjoner for ytterligere 10 lignende fartøyer, og Corvus Energy vil levere batterisystemene til de hybridelektriske fartøyene.

Kontrakten mellom Panama Canal Authority og Astilleros Armón for de 10 første fartøyene, som er 30 meter lange slepebåter med 70 tonns pullert, ble signert i oktober 2023 og verdsatt til USD 150 millioner.

Hybrid elektrisk fremdrift

Taubåtene vil være utstyrt med hybrid-elektriske fremdriftssystemer for å redusere utslipp under tauing av skip gjennom Panamakanalen og ved dokking i Panamas havner. Corvus Energy vil levere batterienergilagringssystemer, 450 kWh Corvus Orca ESS, for hvert fartøy.

-Corvus Energy er glad for å ha blitt valgt til å levere batterisystemene til dette landemerkeprosjektet for Panama Canal Authority og Astilleros Armón, sier Corvus Energy CEO, Fredrik Witte.

Panamakanalen er en verdenskjent, høytrafikk vannvei, og batterisystemer i hybridelektriske slepebåter har vist seg å redusere fartøysutslippene betydelig. Den nye flåten representerer et viktig skritt i å støtte Panama Canal Authoritys bærekraftsstrategi og ambisjon om å nå netto null utslipp av klimagasser innen eller rundt 2050, heter det i en pressemelding.

Utvide skipshåndteringsevner i Panamakanalen

Utvidelsen av Panamakanalen har resultert i at større containerskip, LNG-skip, cruiseskip, tankskip og tørrbulkskip bruker snarveien mellom Stillehavet og Karibien – som krever tjenester fra kraftigere slepebåter og pilotfartøy. Med anskaffelsen av disse nye fartøyene søker Panama Canal Authority å forbedre sine skipshåndteringsevner, modernisere sin flåte og erstatte slepebåter den chartrer fra andre eiere.

Taubåter leder an innen marin elektrifisering

På verdensbasis var slepebåter blant de første maritime fartøyene som tok i bruk batteriteknologi på grunn av deres operasjoner nær kysten og evnen til å lade opp regelmessig, med de første hybridslepebåtene som ble satt i drift allerede i 2011 etterfulgt av helelektriske slepebåter med nullutslipp i 2019.

Full fart for helelektriske slepebåter

I Nord-Amerika er de første helelektriske slepebåtene på vei inn på markedet nå. I Vest-Canada lanserte både HaiSea Marine og SAAM Towage nylig sine respektive flåter av helelektriske slepebåter. I USA vil den første helelektriske slepebåten, Crowley eWolf, snart begynne sin virksomhet i havnen i San Diego, og flere andre amerikanske havner søker om føderal finansiering under "Green Ports Program" for å investere i elektriske slepebåter og på land. ladeinfrastruktur.

De elektriske slepebåtene HaiSea Marine, SAAM Towage og Crowley eWolf er alle utstyrt med et Corvus Energy-system, i likhet med mer enn 50 prosent av hybridelektriske og helelektriske slepebåter over hele verden. Ettersom den maritime sektoren i økende grad forfølger initiativer for karbonreduksjon, anslås antallet hybridelektriske og helelektriske slepebåter over hele verden å vokse eksponentielt.

Kilde: Pressemelding fra Corvus Energy

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063