23948sdkhjf

Hvordan skal kunde og leverandør skape reell merverdi for alle parter?

Det var det store spørsmålet på Modifikasjonskonferansen i Sola nylig.

Svaret kan synes enkelt: One Team.

Suksesshistoriene som ble fortalt på konferansen viser at de bese resultatene for alle involverte parter oppnås best når kunde og leverandør går og ikke minst jobber sammen om oppdragene. Med andre ord: Den største merverdien synes å oppnås best når operatør og leverandør jobber nærmest som en enhet på prosjektene – også kalt One Team.

Kreves langsiktig engasjement

- Vi har fått servert mange gode og vellykkede historier her på konferansen, men vi trenger en mer generisk holdning i hele bransjen. For å skape best mulig merverdi for alle involverte, kreves det langsiktig engasjement og en kulturell endring der tillit er helt avgjørende for å lykkes, sa Christopher Sveen. Han er partner i advokatfirmaet Haavind, og har fått oppdraget med å lage en ny veileder for temaet som var hovedfokuset på konferansen.

- Alle må tjene mer – begge parter – og særlig leverandørene, fortsatte han.

- One Team står helt sentralt i arbeidet med å lykkes med å skape merverdi for alle parter, men så er det ikke sikkert at det er allianse som er eneste vei å gå. Når dette er sagt har det historisk vært en negativ enighet i bransjen om at leverendører og operatører står mot hverandre, men Aker BPs alliansemodell har gjort denne tankegangen til skamme, sa han videre.

Ny veileder

De som hadde tenkt seg at det nå vil komme et nytt felles kontraktforslag fra gruppen som arbeider med temaet, blir nok skuffet. Dette blir en veileder for hvordan man kan jobbe sammen.

Merverdi: Christopher Sveen i advokatfirmaet Haavind jobber på vegne av bransjen med ei veileder for bransjen for å skape reell merverdi for både kunde og leverandør. Foto: Haavind

- Intensiver og kontrakter må være avhengig av målet, og igjen – det handler om tillig i alle faser og elementer av prosjektene. Det er viktig at det blir en felles forståelse av at alle involverte vil det samme. I denne prosessen må ikke One Team-tankegangen råtne, fortsatte Sveen, og avsluttet med å si at man må ha tro på at det nytter å jobbe på ulike måter, og man må akseptere og dele risikoen ved prosjektene.

- Må bli mer lønnsomme i lengden

Driftsdirektør Nils Arne Hatleskog ved Worley Rosenberg var en av de som understreket betydningen av One Team. Men han mente at bransjen må tenke mer langsiktig.

- Bransjen må bli mer lønnsom i lengden. Vi er nå inne i en peak som ser ut til å vare to til tre år, men hva skjer etterpå? Vi må begynne å tenke på framtidens intensiver nå – før nedgangstiden kommer, på nytt etter skattepakkens ringvirkningen har gitt seg. Dette gjelder for både operatører og leverandører, sa Hatleskog.

Han kunne også fortelle at aktivitetsnivået ved Worley Rosenberg-verftet i Stavanger nå er som i toppåret 1998. Worley Rosenberg har for tiden 1200 egne ansatte, i tillegg til 4100 som jobber for partnere. Totalt er det 50 nasjonaliteter i sving ved verftet. I Norge omsetter verftet, som er en del av et internasjonalt konsern, for om lag seks milliarder kroner.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11