23948sdkhjf

Jørpeland: Nordic Roads må (også) legge inn årene

Det blir ingen videre produksjon i de gamle stålverkslokalene på Jørpeland.

I forrige uke bestemte styret i Nordic Roads å legge ned driften gjennom en såkalt styrt avvikling.

20 ansatte fikk den tunge beskjeden sist fredag.

Større underskudd enn forventet

I en pressemelding skriver Nordic Roads at «styret har bestemt at de begynner en styrt avvikling av produksjonen i smelteverket på Jørpeland. Vi har lagt full innsats i å bygge opp en produksjon som skulle gi god drift i anlegget og sikre arbeidsplasser».

Men slik gikk det altså ikke. Selskapet hadde ventet et underskudd i fjor, men underskuddet ble dobbelt så stort enn det de hadde sett for seg. Derfor er det ikke grunnlag for videre drift for bedriften, som tok over en del av lokalene etter stålverket på Jørpeland sa takk for seg. Nordic Roads startet produksjon av stålprodukter i februar 2023.

Dette til tross for at selskapet melder at produktene som har blitt produsert der, har fått gode skussmål fra kundene. Selskapet produserer og leverer produkter til veier og veivedlikehold

I fjor ble underskuddet på 10 millioner kroner, og det er for stort til å kunne drive videre. Fredag fikk de 20 ansatte vite at det går mot en styrt avvikling av bedriften de jobber i.

Slitestål: Nordic Roads startet opp med produksjon av mantler og annet slitestål til knuseverk ved stålverket på Jørpeland. Nå er det slutt. Foto: Stavanger Steel

Flere årsaker

Bakgrunnen til at det nå er slutt, er at det skal ha blitt mer kostbart enn det bedriften hadde kalkulert med å produsere det slitegodset. Dette begrunner selskapet med at de måtte i sette i stand det gamle anlegget på stålverket som som ikke hadde vært i drift på en god stund, i tillegg til høyre strømutgifter og kostnader for nye modeller som det har tatt tid å få produsert.

– Vi fikk ikke til å drive god butikk, erkjenner daglig leder Peder Blikra Egeland overfor Strandbuen. Han legger til at det var en trykket stemning blant de ansatte på fredag, da de fikk vite om den styrte avviklingen.

I pressemeldingen fra Nordic Roads heter det videre:

«Vi har gjennom 2023 opparbeidet et stadig større salg, men vi ser at det er for langt frem til at smelteverksdriften gir positivt resultat. Målet med en styrt avvikling er å bevare og videreføre full drift i veiskjæravdelingen, samtidig som vi vil prøve å beholde volumet på støpt slitegods fra eksterne produsenter.

20 vil miste jobbene sine

Alt er derfor ikke bare svart for de ansatte i selskapet. Egeland forteller til lokalavisa at de om lag 15 ansatte i veiskjæravdelingen vil fortsette som før uavhengig av avviklingen av smelteverket. Det blir videre full produksjon i formeriet og smelteverket fram til påske. Men 20 ansatte vil miste jobbene sine som følge av nedleggelsen.

Hva som skjer etter påske er fortsatt uklart, og ledelsen i selskapet skal ta stilling til dette de nærmeste ukene.

Kilde: Strandbuen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.083