Veibygging: Prisnedgang på stål og salt bragte kostnadsveksten ned til normalnivå i 2023
ÅRSVEKST-TALL FRA SSB: Byggekostnadene for veianlegg steg med kun 2,8 prosent i 2023, mot 14,2 prosent i 2022.
Dermed er årsveksten i byggekostnadene tilbake på normalnivået før covidepidemien satte inn, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. Samtlige innsatsfaktorer er tatt med i beregningen av årsveksten.
Byggekostnadsindeksen består av et vektet gjennomsnitt av byggekostnadsindeks for vei i dagen, betongbru og tunnel i fjell.
Til sammenligning steg konsumprisindeksen med 4,8 prosent i fjor. Konsumprisindeksen er et uttrykk for den generelle inflasjonen i samfunnet, og den tar utgangspunkt i prisene for varer og tjenester som er etterspurt av private husholdninger.
Kraftig reduksjon i vekst
Reduksjonen i årsveksten er drastisk fra 2022 til 2023. I 2022 var den totale veksten på 14,2 prosent. I 2021 var den på 6,9 prosent.
Det totale tallet for årsveksten omfatter kostnadsøkning for maskiner, materialer og arbeidskraft. For alle disse faktorene gikk veksten ned i 2023 sammenlignet med året før. Mest ned gikk kostnadsveksten for materialer, som endte på 1,5 prosent. For betongbruer gikk materialkostnadene ned med 4,9 prosent.
«Dette forklares i stor grad med prisnedgang på armeringsstål», skriver SSB.
I 2022 var veksten i materialkostnader hele 24,7 prosent. I 2021 var tallet 12,5 prosent.
Kostnadene til maskiner økte med 3,3 prosent i 2023, mens kostnadene til arbeidskraft gikk opp 4,3 prosent.
Les også: Dette tjente de 35 største veibyggerne i 2022
Materialkostnader til veidrift gikk ned
For drift og vedlikehold av vei var veksten i arbeidskostnader i fjor den samme som for veibygging, altså 4,3 prosent. Maskinkostnadene knyttet til drift og vedlikehold gikk opp med 8,6 prosent i 2023.
Samtidig gikk materialkostnadene knyttet til vinterdrift av veier ned med 5,9 prosent. En vesentlig årsak til dette er prisreduksjon på salt, skriver SSB.
Kilde: Statistisk sentralbyrå