23948sdkhjf

Norske redere velger tyrkiske verft – der dør mange på jobb

Svært mange “norske” fartøy blir bygget ved utenlandske skipsverft. Pris utgjør en av hovedårsakene til at norske redere velger verft i utlandet.

Nå framkommer det at de ansatte på verftene i lavkostland har langt dårligere arbeidsforhold enn ansatte ved norske verft.

Det er Aftenposten som skriver dette tirsdag. Avisa/E24.no har besøkt den tyrkiske verftsbyen Tuzla, og møtt representanter for de ansatte, og de forteller om dårlige arbeidsforhold og lite lønn.

Kan spare flere 100 millioner kroner

Ifølge avisa kan norske redere spare flere 100 millioner kroner på å bygge fartøy i Tyrkia. Men det koster å bygge rimelig. Presidenten for fagforningen som kjemper for de tyrkiske verftsarbeidernes rettigheter sier at arbeidssikkerhet er noe som bare står på papiret, og at Kanber Sayagili kan fortelle om dårlige arbeidsvilkår. Han har sett kolleger bli klemt ihjel på arbeidsplassen.

Uoffisielle tall viser at det i snitt skjer 28 dødsulykker ved tyrkiske verft årlig. 2022 var et riktig ille år. Da var det 43 som mistet livet på jobb i den tyrkiske skips-, verfts og havnevirksomheten.

Migrantarbeidere mest utsatt

Tyrkiske verftsarbeidere tjener ikke allverden. Fast ansatte kan tjene  om lag 800 kroner dagen, mens de som er innleide som underleverandører har en dagslønn på mellom 350 og 450 kroner. Det er spesielt ei gruppe arbeidstakere som går igjen på ulykkesstatistikken ved de tyrkiske verftene, og det er migrantarbeidere.

Ifølge Aftenposten er minst 45 norske ferjer og passasjerskip,. Flere 10-talls brønnbåter, mange større og mindre fiskefartøy og og flere frakt- og offshorebåter bygd ved tyrkiske verft de senere årene. Og de norske rederne understreker betydningen av rimelig båtbygging sammenliknet med norske verft. Samtidig hevder rederne at det er stort fokus på HMS ved verftene i Tyrkia, og mange av de norske rederne opplyser at de stiller strenge krav til dette når tyrkiske verft blir tildelt oppdragene.

- Pris er viktig

- Pris er selvsagt et viktig kriterium,men ikke det eneste, sier Nils Kristian Berge i ferjerederiet Fjord1.

Aftenposten har kontaktet flere norske redere som sier at pris er avgjørende for valg av tyrkiske verft, og de opplyser samtidig at det er større fokus på HMS nå enn tidligere ved verftene.

Bransjeorganisasjonen Norske Skipsverft har ved flere anledninger etterlyst sterkere krav fra norske oppdragsgivere for båtbygging. Særlig har organisasjonen vært kritisk til at «offentlige» skip har blitt bygget ved utenlandske verft når norske verft har kunnet tilby samme eller bedre byggekvalitet.

Etterlyser mer rettferdig konkurranse

Fellesforbundets leder, Jørn Eggum, sier til Aftenposten at det er en skam at norske redere er mest opptatt av bunnlinje når liv og helse blir salderingspost ved tyrkiske verft.

- Nå bør det komme krav om ordnede forhold ved verftene når offentlige ferjeanbud lyses ut. Det vil gi mer retterdig konkurranse mellom norske og utenlandske verft, sier han.

I en kommentar sier avtroppende adm. dir. Harald Solberg i Norges Rederiforbund at inntrykket er at tilbakemeldingen fra forbundets medlemmer som bygger skip i Tyrkia, er at tyrkerne legger stor vekt på «grunnleggende forsvarslige arbeidsforhold» ved verftene.

 

Kilde: Aftenposten/E24.no

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094