23948sdkhjf

Kraftige kutt for forskningsskip – 28 blir rammet

28 personer blir rammet når Havforskningsinstituttet må kutte driften ved forskningsfartøyet «Kristine Bonnevie».

I verste fall kan opp mot 20 sjøfolk bli sagt opp i Havforskningsinstituttet (HI).

Forskningsinstituasjonen må kutte kraftig de neste årene, skriver avisa Nordlys. Og det fører til oppsigelser.

Legges i opplag eller selges

Forskningsskipet «Kristine Bonnevie» har vært i instituttets tjeneste i mange år, og allerede til høsten vil man drifte båten kun med ett skift, mot tidligere to. Det vil i realiteten si at 14 sjøfolk blir rammet. Ved nyttårstider 2023/24 skal skipet helt ut av drift og ytterligere 14 stillinger blir borte. Videre er det vedtatt at «Kristine Bonnevie» innen 1. januar 2024 enten skal legges i opplag eller selges.

Videre kommer det ytterligere kutt i form av reduksjon i antall midlertidige ansatte, reduksjon i antall nyansettelser og øvrig effektivisering og kutt i drift.

Uungåelig med oppsigelser

HIs rederiavdeling skal kutte mellom 25 og 30 millioner kroner i 2023. Dermed blir det oppsigelser i avdelingen.

Nå skal imidlertid institusjonen få et nytt forskningsskip neste år – «Prinsesse Ingrid Alexandra» - men dette er 35 meter mindre enn «Kristine Bonnevie», og kan heller ikke utføre alle de forskningsoppdragene som sistnevnte har gjort i flere år. Det nye skipet skal kun ha åtte ansatte.

- Beklagelige kutt

En av de som er bekymret for denne utviklingen er  styreleder i Fiskebåt Nord, Marius Ytterstad. Han synes det er svært beklagelig at det vil bli færre toktdøgn og dermed også mindre bestandsforskning i 2023.

- Dette er svært beklagelig i en tid der vi har behov for mer forskning, sier styreleder Ytterstad.

Havforskningsinstituttet er et av de største marine forskningsinstituttene i Europa med cirka 1100 ansatte. Instituttet har hovedkontor i Bergen, men også en avdeling i Tromsø med ca 100 ansatte.

MINDRE PRINSESSE: Det nye forskningsskipet er oppkalt etter prinsesse Ingrid Alexandra, og er 35 meter mindre enn "Kristine Bonnevie". FOTO: IDA BJØRVIK/DET KONGELIGE HOFF OG LMG MARIN

Rederiavdelingen har ansvar for en rekke forskningsfartøy. Fartøyene «G.O. Sars» «Kronprins Haakon», «Johan Hjort» og «Kristine Bonnevie» er de største av dem.

Bygget i 1993

«Kristine Bonnevie» blei bygt i 1993 som den andre «Dr. Fridtjof Nansen». I 2016 ble fartøyet overført frå Norad til Havforskingsinstituttet og gjennomgjekk da en omfattende ombygging og oppgradering for bruk i norske farvann. Fartøyet blir brukt av både HI (67 prosent) og Universitetet i Bergen (33 prosent), primært i Nordsjøen, Norskehavet og langs norskekysten til både studenttokt, økosystemtokt og snitt-tokt.

Kilde: Nordlys

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Aker Solutions med den høyeste ordreinngangen noensinne i fjor
RA Aluminium gikk konk, ble så kjøpt opp
2022 ble et rekordår for Equinor
«Hunter»-ulykken: Havarikommisjonen avdekket tre forhold
Aker Solutions signerer Draugen elektrifiseringskontrakt
Viking Transport AS er konkurs: 17 ansatte mister jobben hos stålleverandøren
Andre Nordiske Medier
PlastForum NO
Maskinregisteret
Tungt

Send til en kollega

0.126