23948sdkhjf

BMW Group sikrer CO2-redusert stål for det globale produksjonsnettverket

Lavere CO2-utslipp for over en tredel av verdens stålinnkjøp, ifølge BMW.

BMW-konsernet forfølger systematisk sine klimamål for leverandørnettverket og reduserer karbonavtrykket fra stålinnkjøpet betydelig.

Etter innledende kontrakter med europeiske leverandører, har BMW Group nå inngått ytterligere avtaler for levering av «CO2-redusert» stål i USA og Kina.

Stål hovedkilde til BMWs CO2-utslipp

-Stål er en av hovedkildene til CO2-utslipp i leverandørkjeden vår. Det er derfor vi omorganiserer stålporteføljen vår omfattende slik at vi kan forsyne vårt globale produksjonsnettverk med over en tredel av CO2-redusert stål fra 2026. Dette vil redusere karbonavtrykket til leverandørkjeden vår med 900 000 tonn per år, mens vi samtidig driver transformasjonen av stålindustrien, sier Joachim Post, medlem av styret i BMW AG med ansvar for innkjøp og leverandørnettverk.

På mellomlang sikt vil BMW Group øke CO2-besparelsene gjennom avtaler med flere stålleverandører og dermed konsekvent drive frem avkarboniseringen av leverandørnettverket. Rundt 20 prosent av CO2-utslippene i forsyningskjeden for et mellomstort helelektrisk kjøretøy kan tilskrives stål – som kommer på tredjeplass, etter battericeller og aluminium. Med sine allsidige egenskaper er stål likevel et av nøkkelmaterialene for bilproduksjon og vil ikke være mindre viktig for fremtidige kjøretøykonsepter og generasjoner.

Fokus på fornybar energi i USA og Mexico

For Amerika-regionen er det allerede inngått avtaler med innenlandske stålprodusenter Steel Dynamics (SDI) og Big River Steel, et amerikansk stålanlegg, om å bruke fornybare energikilder i deres lokale stålproduksjon.

I USA og Mexico blir omtrent halvparten av BMW-gruppens behov for flatt stål levert av stålproduksjonsprosessen for elektrisk lysbueovn (EAF), som er avhengig av elektrisk energi for å smelte ned jern og stålskrap. Denne produksjonsprosessen har et betydelig potensial for CO2-besparelser, sammenlignet med kullbasert stålproduksjon i en masovn. Det CO2-reduserte stålet brukes deretter på BMW Group fabrikker i Spartanburg og San Luis Potosí for å lage karosserier for BMW-kjøretøyer. På grunn av sine materialegenskaper er stål fra lysbueovner spesielt egnet for bruk i strukturelle komponenter som undervognen.

Bruk av innovative teknologier i Kina

I Kina signerte BMW Group allerede i august en avtale med stålprodusenten HBIS Group, som skal forsyne BMW Group-anleggene i Shenyang med CO2-redusert stål fra 2023. HBIS Group går gradvis over til en hydrogenbasert metode i kombinasjon med stålproduksjon i elektrisk lysbueovn for å muliggjøre ytterligere CO2-besparelser fra 2026. BMW Group vil være den første bilprodusenten i Kina som bruker CO2-redusert stål fra HBIS Group i serieproduksjon.

CO2-redusert stål i Europa

BMW Group har signert en avtale med Salzgitter AG om levering av stål med lavere CO2-innhold. Planen er å bruke stålet i serieproduksjon av biler ved BMW Groups europeiske fabrikker fra 2026 og utover. BMW Group signerte allerede en avtale med den svenske oppstarten H2 Green Steel i oktober i fjor. Selskapet vil forsyne BMW Groups europeiske fabrikker med stål produsert utelukkende ved bruk av hydrogen og elektrisitet fra fornybar energi.

Kilde: BMW

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094