23948sdkhjf

DB Schenker planlegger utslippsfritt, autonomt feeder-fartøy til kontainerfrakt for Ekornes

DB Schenker offentliggjør nå planen om å drive et nyskapende, nullutslipps kystfartøy til containerfrakt mellom Ikornnes kai i Sykkylven og Ålesund havn på Sunnmøre. Det helelektriske fartøyet har et unikt design, noe som gjør fartøyet til det første i sitt slag i verden.

DB Schenker og samarbeidspartnerne – møbelgiganten Ekornes og skipsdesigner Naval Dynamics, i tillegg til Kongsberg og Massterly – har nettopp signert en avtale om forstudier og har dermed tatt de første stegene mot et ambisiøst, felles mål om å erstatte de tradisjonelle feeder-fartøyene som benyttes langs denne strekningen av den norske kystlinjen.

Utviklet sammen med Kongsberg

Det nye autonome, elektriske, containerskipet er ment for kortere strekninger, og utvikles etter Naval Dynamics’ NDS AutoBarge 250-konsept utviklet i samarbeid med Kongsberg og Massterly.

Fartøyet vil gå mellom Ekornes’ egen havn, på Ikornnes, til havnen i Ålesund som igjen betjener de viktigste havnene i Europa. Fraktruten på 43 km (23 nautiske mil) blir unnagjort på tre timer, med en hastighet på 7,7 knop. Fartøyet er 50 meter langt, kan frakte en last på 300 dødvekttonn og er designet fra kjøl og opp for å egne seg best mulig til formålet om autonom drift og nullutslipp. Målet er at fartøyet skal seile uten mannskap, men være overvåket av Massterlys Remote Operation Center (ROC) som er bemannet av sertifiserte navigatører og marineingeniører.

- Bort fra godstransport på vei

-Vi begynner å se et generelt skifte bort fra godstransport på vei, som har et betydelig karbonavtrykk, til ren, energieffektiv godstransport på sjø over korte strekninger. Vi har 10-år med ekspertise innen utvikling og perfeksjonering av ulike systemer for skip, og er unikt posisjonert til å utføre banebrytende arbeid også i dette prosjektet, sier konsernsjef i Kongsbefg Gruppen, Geir Håøy.

Han kan opplyse at Kongsberg Gruppen for tiden er involvert i flere helelektriske og autonome prosjekter, inkludert Yara Birkeland og ASKO.

- Vi ser virkelig fram til å benytte vår ​​kunnskap og våre erfaringer i dette nye partnerskapet med DB Schenker og Ekornes, sier han.

Det er imidlertid DB Schenker Norge som har tatt lederrollen i prosjektet.

DB Schenker tar lederrollen

- Det er en glede å ytterligere forsterke det gode kundeforholdet vårt til Ekornes. Dette unike prosjektet markerer nok et viktig skritt mot grønnere forsyningskjeder og bidrar til vår overordnede agenda om bærekraftig havtransport. Vi tar ambisiøst nok ledelsen her, sammen med våre samarbeidspartnere, sier Knut Eriksmoen, adm. dir. i DB Schenker

Fordelene er mange; nullutslipp, raskere og mer effektiv transport og redusert trafikk på veiene. Som ledende aktører på vei mot klimanøytralitet ønsker partene å introdusere dette banebrytende fartøyet i Norge, samt ta de neste avgjørende stegene herunder godkjenning fra Sjøfartstilsynet og eventuelt søke statlige incentivordninger til prosjektets bærekrafts- og teknologiaspekter.

 

Kilde: Kongsberg Gruppen

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.141