VOLT Service As har kontrahert prosessbåt nr. 3 av Fitjar Mekaniske Verksted
Fartøyet er bnr 51 og får navnet «VOLT Harvest III».
HFMV P42-500 designet har stort fokus på fiskevelferd, fiskekvalitet, driftseffektivitet og reduserte klimautslipp.
«VOLT Harvest III» får slaktekapasitet på over 100 tonn/time og kan frakte knappe 400 tonn bløgget fisk. Optimar leverer elektrobedøvere og fire robot-bløggelinjer, noe som gir god fiskevelferd og høy kvalitet.
Fartøyet utrustes med hybrid maskinerikonfigurasjon. Batteripakken er på ca 850 kWh, og om bord blir det også et anvendelig landstrømsanlegg. Maskinerikonfigurasjonen og en optimalisert skrogform sikrer lavt klima-avtrykk. Fartøyet kan blant annet seile med kun batteridrift i flere timer.
Volt Service AS
VOLT Service har hovedkontor i Fosnavåg. Rederiet er i ferd med å bygge opp en moderne og effektiv flåte bløggebåter, med spesielt fokus på fiskevelferd og -kvalitet. Flåten er diversifisert i størrelse og kan møte de fleste behov hos norske oppdrettere og slakterier. FMV51 «VOLT Harvest III» blir den tredje, og hittil største, prosessbåten Fitjar Mekaniske Verksted (FMV) leverer til VOLT Service. Fartøyet bygges komplett på Fitjar.
Daglig leder i VOLT Service, Even Remøy sier at «med dette fartøyet tar selskapet et nytt større steg mot lavere klima-avtrykk fra laksefrakten.
- Med batteridrift og landstrømstilkobling sammen med fokus på løsninger med lavt energibruk mener vi at dette er et av de fartøyene som har lavest utslipp per fraktet enhet i industrien, sier han.
"Berre Goe!"
FMV50 «VOLT Harvest II»(HFMV P38-400 design) ble levert i november 2021 og FMV53 «VOLT Harvest I» (HFMV P28-200 design) i januar 2022. Disse to fartøyene har satt ny standard for bløggebåter i Norge.
Norsk kvalitet
FMV51 blir den 10. bløggebåten FMV designer og bygger på ca fire år. Av disse er ni bygd komplett på Fitjar. Dette gir god prosjektgjennomføring, sikrere innføring av det siste innen teknologi («custom made, linking artistry with in dustry») og høy kvalitet i arbeidsutførelser.
Kilde: Fitjar Mekaniske Verksted