23948sdkhjf

VARD tildelt kontrakt på hekktråler verd 500 millioner

VARD har sikret seg en ny kontrakt for design og bygging av en hekktråler for Deutsche Fischfang-Union GmbH & Co. KG i Tyskland. Kontraktsverdien er på i overkant av 500 millioner kroner.

Hekktråleren er utviklet av VARD i nært samarbeid med Deutche Fischfang-Union (DFFU).

Det nye fartøyet blir den første tråleren av VARDs eget design som selges til Tyskland.

VARD 8 03 trålerdesignet er utviklet for å møte de siste kravene til fiskehelse, effektivitet og
miljøvennlig drift. Fartøyet er designet med høy fokus på fangstkvalitet, mannskapets
sikkerhet og bærekraftig drift, og har avansert teknologi om bord for å bringe fangsten til land
med minst mulig miljøavtrykk.

«Vi er veldig fornøyde med å ha kommet til enighet med VARD om å designe og bygge en ny tråler for DFFU. Vi ønsker å produsere fiskeprodukter av høyeste kvalitet, og bærekraft er
kjernen i vår virksomhet. Dette nye fartøyet vil gjøre at vi kan ta 100 prosent av fangsten til land, noe som muliggjør utnyttelse av hele fangsten og økt verdiskaping. Det nye fartøyet vil ha eksepsjonelle mannskapsfasiliteter og vil være utstyrt med den mest avanserte teknologien som er tilgjengelig i vår bransje. Vi er glade for å samarbeide med VARD om dette prosjektet, sier Baldvin Thorsteinsson og Samuel Ortega, Directors i DFFU.

DFFU og tilknyttede selskaper har et langvarig forhold til norske skipsbyggere og leverandører. 

-Vi ønsker å bygge videre på det grunnlaget og dermed styrke båndene våre til norsk
verftsindustri ytterligere, legger han til.

Fredrik Mordal Hessen, som er General Manager of VARD’s Offshore and Spescialized vessels business area er fornøyd med den nye kontrakten.

- Vi ønsker Deutche Fischfang-Union og deres team velkommen til VARD og ser frem til å
utvikle og bygge dette fartøyet. VARDs misjon og strategi er å muliggjøre bærekraftige
maritime operasjoner sammen med våre kunder. Dette er en avansert tråler med
skreddersydde teknologiske løsninger for å møte kundens krav til bærekraftige operasjoner og god fiskehelse. VARDs spesialister innen fiskeri, skipsdesign og teknologi har gått sammen for å skape et best mulig fartøy for kunden, og vi ser frem til å samarbeide gjennom hele byggeprosessen.

Det nye fartøyet vil ha en lengde på 84 meter og en bredde på 16,7 meter. Fartøyet har
overnattingskapasitet til 34 personer om bord. 

Full utnyttelse av biomassen

Den nye tråleren vil være utstyrt med den nyeste teknologien, utstyret og løsningene for
produksjon om bord. For å sikre høy kvalitet på fisken, vil all fangst bli prosessert om bord,
pakket og lagret i frysere eller kjølerom og biomassen blir lagret i spesialiserte ensilasjestanker frem til levering til land.

Tråleren skal utstyres med VARDs innovative fangsthåndteringsløsninger; med tank til levende fisk for å holde fisken frisk frem til prosessering, en avansert fiskeforedlingsfabrikk, høy lastekapasitet for kjølt og frossen fisk og ensilasjetanker for å sikre full utnyttelse av
biomassen fra hver fangst.

Fartøyet blir arrangert for trippeltråling. Lastekapasiteten for frosne produkter vil være ca.
2 200 m3 fordelt på to dekk, i tillegg til ensilasjekapasitet på ca. 540 m3. Total bunkerkapasitet er ca. 860 m3.

Bærekraftige SeaQ-løsninger fra Vard Electro

Vard Electro skal levere en komplett SeaQ-pakke til tråleren. Dette inkluderer avanserte og
samtidig svært intuitive bro-, energi- og automasjonsløsninger. SeaQ Integrated Bridge er en
fleksibel og moderne broløsning som integrerer de maritime systemene med et enkelt
brukergrensesnitt, med fokus på å gjøre operatørens arbeidsplass best mulig ved å legge til
rette for å lagre egne oppsett i systemet, redusere arbeidsbelastningen og forenkle drift og
med økt sikkerhet.

Kilde: VARD

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Dette er trolig årsaken til at Tretten bru kollapset
Equinor beroliger oljeservicenæringen
Permitteringer i laksenæringen koster staten 15 millioner
Fjord1 starter testing av el-ferjer over Tysfjorden
NORCE bidrar til fortgang i elektrifisering av olje- og gassplattformer
Planer for økt gassuttak fra Oseberg godkjent
Andre Nordiske Medier
Building Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.159