23948sdkhjf

Britisk stålindustri rammes av den laveste bilproduksjonen på 65 år

Britiske stålprodusenter som leverer til bilindustrien, kan tape penger etter at britisk bilproduksjon havnet på det laveste nivået siden 1956.

Det er tall fra den britiske organisasjonen for bilprodusenter og -forhandlere som melder at bilproduksjonen i landet, har gått ned med 34 prosent de to siste årene.

Hele 80 prosent av bilene, lastebilene og motorsyklene kan bli produsert med galvanisert stål. Når da bilproduksjonen går ned med 34 prosent får dette ringvirkninger på britisk stålindustri, melder Steeltimes International.

Mangelen på databrikker

Hovedårsaken til nedgangen i bilproduksjonen skyldes den globale mangelen på databrikker og forstyrrelser i leveransene grunnet koronapandemien.

I tillegg rammes ikke bare stålindustrien av de høye energiprisene, som også er en stor utfordring for bilprodusentene.

Ifølge den britiske bilorganisasjonen så er det mangelen på databrikker som den største hovedutfordringen siden moderne biler kan bestå av mellom 1500 og 3000 slike brikker som styrer en rekke funksjoner som motor, utslippskontroll, sikkerhetsutstyr og navigasjonssystemer. I tillegg har også høyt grunnet isolasjon og karantene også spilt en stor rolle. En bilfabrikk er allerede gått overende. Det var en Honda-fabrikk I Swindon.

Brexit-følger

Også stor usikkerhet i kjølvannet Brexit har spilt en negativ rolle for britisk bilindustri.

Til tross for disse utfordringene, er det andre tegn i tiden som tyder på litt mer optimisme. Det gjelder først og fremst lanseringen investeringer på 4,9 milliarder pund. Dette er investeringer som primært skal brukes til elektriske biler.

Britisk stålindustri avventer for tiden forhandlingene for ståltariffene som er blitt lavere, og som har fortsatt grunnet Storbritannias status som ikke-EU-land.

Kilde: Steeltimes International

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078