23948sdkhjf

Havyard: Ferdig med sitt tredje vindmølleskip

Det tredje og siste av trillingskipene til ESVAGT ble mandag levert fra Havyard Leirvik. Til sammen har verftet dermed levert seks havvind-skip og har med det fått en sterk posisjon i dette segmentet.

På under et år har skipsbyggerne ved Sognefjorden levert tre vindmølleskip av HAV 831 SOV-design til danske ESVAGT. Dette har skjedd i et år der koronapandemien har gitt heilt nye utfordringer innan ressurs- og materiellplanlegging.

Havyard leirvik

MYE Å GJØRE: Havyard Leirvik har mange ulike oppdrag framover. FOTO: HAVYARD

Utfordrende periode

Prosjektleder Vegard Skår sier i en pressmelding at Havyard Leirvik gjennom denne perioden har vist at de er omstillingsdyktige og fleksible. I tillegg framhever han samarbeidet med underleverandører som har «gått den ekstra mila», for å sikre et godt resultat for rederi og mannskap.

– På skip nummer tre ser vi virkelig søsterskip-effekten. Vi får utrulig gode tilbakemeldinger fra leverandører, rederi og klasseselskap, og alle som har vært involvert i byggingen av dette skipet kan være stolte av resultatet, sier Skår.

Kvaliteten på arbeidet som er utført viste seg under prøveturen, som ble avsluttet før det var planlagt.

Overlevering

Overleveringen mandag var den tredje i samme serien, men er det sjette vindmølleskipet fra verftet ved til havvind-pioneren i Danmark. Vegard Skår framhever det gode samarbeidet med ESVAGT.

– Vi har nå samarbeidet med ESVAGT på så mange prosjekt at vi kjenner både system, forventninger og ansatte. Det er derfor en glede å få overlevere et så godt skip, av en så god kvalitet til rederiet, sier prosjektlederen hos Havyard videre.

Rustet for det grønne skiftet

Administrerende direktør ved Havyard Leirvik, Tor Leif Mongstad, sier i pressemeldingen at seks leverte skip til havvindindustrien gir Havyard Leirvik en svært sterk posisjon i dette segmentet, i tillegg til at verftet er markedsledende innen batteriferjer.

– Med våre referanser både fra batteriferjer og vindmølleskip, i tillegg til at vi nå har ombygging og elektrifisering av ferjer for fleire ferjerederier, står vi solid plassert innen det grønne skiftet på sjøen, sier han.

Innebygd dokk

Havyard Leirvik satser nå også på ombyggingsoppdrag og reparasjoner.

– Vi har god plassering og innebygd dokk som gjør at vi kan utføre tradisjonelt sommerarbeid også om vinteren. Vi har også på plass riktig bemanningen og er godt rigget for framtiden, fastslår Mongstad.

Verftet er nå i innspurten av arbeidet med en brønnbåt til Frøy som skal leveres i første del av november. I tillegg har de flere ombyggingsoppdrag og ferjedokkinger for ulike ferjerederier sammen med ulike service- og reparasjonsoppdrag og dokken er stort sett oppfylt til neste år.

Kilde: Pressemelding fra Havyard

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093