23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Fra konkursens rand: Tersan Havyard har snudd minus til industriell optimisme

Etter flere krevende år har Tersan Havyard-verftet i Leirvik fått en ny kurs.

Med ordrereserver på rundt tre milliarder kroner og seks nye skip i pipeline, ser fremtiden vesentlig lysere ut for det tradisjonsrike verftet.

Daglig leder Sveinung Vestbø forteller til avisa Firda at det var kritisk da han tok over ledelsen – men at situasjonen nå er stabil og preget av optimisme.

Har full produksjon

– Vi har full produksjon og en solid ordreinngang som gir arbeidsro og forutsigbarhet for årene fremover, sier Vestbø, til avisa Firda.

Fire av fartøyene som nå bygges er ferjer til Norled, med skrog som ankommer fra Tyrkia i løpet av vinteren. Den første ferjen skal etter planen leveres i 2026.

– Det er en viktig bekreftelse på at markedet har tillit til vår kompetanse og leveranseevne. Dette gir grobunn for videre vekst, sier han.

Kostbart å gjenreise verftet

De økonomiske tallene fra det siste året viser fortsatt negative resultater, men Vestbø er tydelig på at dette er i tråd med forventningene. 

Oppbyggingen av verftet har krevd betydelig kapital, og eierne i Tyrkia har vært klare på at investeringene var nødvendige.

– Vi forventer at 2025 vil vise bedring, og at 2026 blir året hvor vi virkelig ser lønnsomhet igjen, sier han.

Pilene peker oppover

Til tross for røde tall peker pilene nå oppover. En full produksjonslinje og gode fremtidsutsikter gjør at Tersan Havyard igjen kan spille en viktig rolle i norsk maritim industri.

Følg Metal Supply på LinkedIn eller Facebook 

Verft og fartøy Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|