Med ordrereserver på rundt tre milliarder kroner og seks nye skip i pipeline, ser fremtiden vesentlig lysere ut for det tradisjonsrike verftet.
Daglig leder Sveinung Vestbø forteller til avisa Firda at det var kritisk da han tok over ledelsen – men at situasjonen nå er stabil og preget av optimisme.
Har full produksjon
– Vi har full produksjon og en solid ordreinngang som gir arbeidsro og forutsigbarhet for årene fremover, sier Vestbø, til avisa Firda.
Fire av fartøyene som nå bygges er ferjer til Norled, med skrog som ankommer fra Tyrkia i løpet av vinteren. Den første ferjen skal etter planen leveres i 2026.
– Det er en viktig bekreftelse på at markedet har tillit til vår kompetanse og leveranseevne. Dette gir grobunn for videre vekst, sier han.
Kostbart å gjenreise verftet
De økonomiske tallene fra det siste året viser fortsatt negative resultater, men Vestbø er tydelig på at dette er i tråd med forventningene.
Oppbyggingen av verftet har krevd betydelig kapital, og eierne i Tyrkia har vært klare på at investeringene var nødvendige.
– Vi forventer at 2025 vil vise bedring, og at 2026 blir året hvor vi virkelig ser lønnsomhet igjen, sier han.
Pilene peker oppover
Til tross for røde tall peker pilene nå oppover. En full produksjonslinje og gode fremtidsutsikter gjør at Tersan Havyard igjen kan spille en viktig rolle i norsk maritim industri.

