23948sdkhjf

Stansefabrikken: - Viktigere å skaffe materialer enn lave priser

- Vi ser en trend på at det er viktigere å faktisk skaffe materialer enn at prisene er «lave». Det sier markedssjef John Harald Megaard hos Stansefabrikken til Metalsupply.

Stansefabrikken i Fredrikstad er en underleverandør av tynnplateprodukter, og arbeider innen flere segment. Metalsupply har de seneste dagene skrevet om utfordringene som bransjen møter med de svært høye metall- og aluminiumsprisene. Stansefabrikken er også rammet av dette.

Flere utfordringer

- For oss så har denne utfordringen flere sider i og med at vi har flere selskaper i gruppen som opererer inne totalt forskjellige segmenter. For våre produksjonsselskap er det ofte avtalefestet med kundene at ved endring av materialpriser så endres produksjonskostnadene tilsvarende, uansett om prisene går opp eller ned. For våre produkt-salgsselskaper er det noe annerledes, da de ofte er prisgitt faste priser over en gitt tid og med liten mulighet til å endre prisene tilsvarende. Dette medfører definitivt en utfordring i forhold til marginbildet, sier markedssjef John Harald Megaard hos Stansefabrikken i Fredrikstad.

Stansefabrikken

HØYE PRISER: Stansefabrikken Fredrikstad har også merket de høye metall- og aluminiumsprisene. FOTO: STANSEFABRIKKEN

Han sier at prisøkningen og det høye prisnivået på råvarene innebærer at flere ressurser i bedriften arbeider med både å sikre materialtilgang og til riktige priser, og at det kontinuerlig er en prosess i hele verdikjeden også overfor kundene.

- Men vi ser en trend på at det er viktigere å faktisk skaffe materialer enn at prisene er «lave», sier han.

Prisene økt med tre-gangeren

- Kan du si noe om hvor mye prisene har økt hos dere de siste månedene?

- Dette er veldig variert, men typisk på de materialene vi bruker mest så har det vært en økning fra 600 Euro/tonn opptil 1700-1800 Euro/tonn. Vi snakker med andre ord om tre ganger tidligere pris, svarer Megaard.

Han fortsetter:

- Omsetningen blir jo naturlig noe høyere, da materialandelen er en stor del av de komplette produkter vi produserer og/eller selger, og den største utfordringen er at vi ikke klarer å få samme økning hos kundene, som da igjen gir dårligere marginer.

Sluttbrukeren får økningen

- Hvor mye må kundene deres regne med å ta av støyten for økte priser?

- Det er variabelt, og dette avhenger av både i forhold til hvilken bransje/segment kundene er i og om hvor de er i den totale verdikjeden. Uansett så er det til slutt sluttbrukerne som får økningen, men igjen reduksjonen når den eventuelt vil komme, sier salgsdirektør John Harald Megaard i Stansefabrikken avslutningsvis.

Stansefabrikken Fredrikstad er en utviklings- og produksjonsbedrift som leverer kundespesifikke produktløsninger i metall og har Norge som hovedmarked.

 

 

KLIKK for alle artikler i Råvarer og energipriser.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141