23948sdkhjf

Koronaen stengte sykkelfabrikkene – kan skape utfordringer for sportsbutikkene

Ringvirkningene etter at sykkelfabrikkene måtte stenge da koronaviruset traff verden, henger fortsatt i. Dette kombinert med økt etterspørsel gjør at sports- og sykkelbutikkene er bekymret.

Flere sports- og sykkelbutikker er bekymret for at påfyllet av nye sykler og utstyr ikke blir som forventet, og at man derfor heller ikke klarer å oppfylle etterspørselen fra kundene.

Nordlys skriver at sykkelprodusentene ble hardt rammet da koronaviruset slo til for fullt i Asia for over et år siden. Mange måtte avslutte produksjonen og permittere ansatte, og det er mye som tyder på at sykkelbransjen fortsatt merker ettervirkningene av dette.

Samtidig har etterspørselen etter nye sykler økt som følge av at flere holder seg nære hjemme sine, og da blir sykkel – og da spesielt el-sykler – et kjærkomment framkomst- og mosjonsmiddel til å bevege seg rundt i nærmiljøet.

Bikeriet

BEKYMRET: Bikeriet i Tromsø er en av butikkene som er bekymret for leveransene fra sykkelfabrikantene. FOTO: BIKERIET

– Vi har fått mesteparten og mye er på vei av de varene vi bestilte tidlig i høst, men supplering i kommende sesong kan bli problematisk, sier Eirik Bjørklid hos Bikeriet på Jekta i Tromsø til Nordlys. Butikken driver både med salg av sykler og deler, i tillegg til å foreta reparasjon av sykler. Bjørklid sier til avisa at de flere av de store leverandørene sliter med å få produsert basisvarer som bremseskiver og pedaler.

Bikeriet var tidlig ute med å bestille sykler, og har derfor nok av disse. Men de som var sent ute med sine bestillinger lider nok noe nå – med færre sykler enn det de skulle ønske de hadde.

Sports- og sykkelbutikkenes største utfordring er at selv om det skulle produseres sykler som normalt, er det ikke sikkert at det er nok til å ta unna for den økende etterspørselen.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.047