23948sdkhjf

Vard skal bygge tre vindskip - får ringvirkninger for norske leverandører

Vard har sikret seg en kontrakt om bygging av tre vindskip – såkalte Service Operation Vessels (SOV) - for North Star Renewables.

North Star Renewables er et skotsk selskap, og de tre nye hybrid-skipene vil operere ved havvindfarmen på Doggerbank i Nordsjøen.

Byggingen av de tre vindskipene – SOV’ene – skal foregå over en to-årsperiode, og Vard vant kontrakten i sterk konkurranse med andre internasjonale tilbydere. De tre skipene skal alle bygges ved Vards verft i Vietnam.

De tre vindskipene er utviklet i nært samarbeid med Aberdeen-baserte North Star.

-Vi har jobbet nært med Vard i to år nå for å utvikle vindskipene, som skal settes i drift vede Dobber Bank. Og jeg er svært fornøyd med hvordan Vard har løst oppgaven med å utforme skip som er både effektive, komfortable, sikre og bærekraftige. Vårt mål er å bli en ledende aktør innen SOV-markedet, sier administrerende direktør ved North Star Renewables, Matthew Gordon. Han er sikker på at de har inngått et samarbeid med en sterk aktør innen design og bygg av båter.

To av Vards konseptdesignere, Thomas Brathus og Stian Ona, har jobbet intenst med å utvikle fartøyene slik at de skal tåle de tøffe forholdene de skal jobbe under. Brathaug sier at det ene skipet vil ha et Vard 4-19-design, mens de to andre vil få et 4-12-design.

-Spesielt 4-19-designet er spesielt utviklet for Dogger Bank og store vindpåkjenninger. Det er utviklet for å tåle de tøffe forholdene i Nordsjøen mer enn 130 kilometer fra nord-øst-kysten av England, sier Brathaug. Et annet viktig element ved utviklingen av skipene er bærekraft.

4-19-skipet vil være 85 meter langt og ha en bredde på 19 meter. Skipet vil kunne huse 78 personer i eneromslugarer.

De to 4-12-fartøyene vil være 78 meter lange og 19 meter brede, og kunne ta imot 60 personer i eneromslugarer.

De tre SOV’ene skal være ferdig og leveringsklare i 2023, og de vil bli bygget ved Vards Vung Tau-verft i Vietnam. Norske underleverandører vil også være sentral i byggingen av de tre skipene.

- Vi prøver hele tiden å utvikle de best mulige løsningene for våre kunder. Vårt dedikerte team har jobbet tett med North Star i utviikle disse tre innovative skipene for havvindfarmen på Dogger Bank. Vi ser fram til å jobbe mer mot fornybar-markedet, da vi er sikre på at dette markedet i framtiden vil være avgjørende for Vards vekst, sier selskapets adm. dir., Alberto Maestrini.

Havvindparken ved Dogger Bank er nå under bygging, og prosjektet, som er verdens største havvindfarm, er et samarbeidsprosjekt mellom Equinor, Eni og SSS Renewables.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.109