23948sdkhjf

Westcon Power & Automation satser internasjonalt

Norge ligger flere år foran andre land med løsninger for utslippskutt i skipsfarten. Dette skaper eksportmuligheter av teknologi og kompetanse for norske selskaper slik som Westcon Power & Automation, som i løpet av få år har tatt en ledende posisjon innen elektrifisering og lavutslippsløsninger for ulike typer fartøy.

 

Innen utgangen av 2021 vil over en tredjedel av norske ferger være batteridrevne. Denne utviklingen har skjedd i løpet av få år etter at Norled sin bilferge Ampere i 2015 ble verdens første batteridrevne ferge. Siden den gang har Westcon Power & Automation levert helelektriske fremdriftssystemer til en rekke fartøy.

- Norge har inntatt en lederrolle innen bruk av elektrisitet, hydrogen og hybridløsninger for ferger og andre fartøy. Dette har vært drevet frem av offensiv næring og myndigheter. Resten av Europa ligger bak Norge, og her kommer utviklingen til å gå raskt. Det vil skape spennende muligheter for norske leverandører som oss, sier Stian Risdal, salgsleder i Westcon Power & Automation.

 

SATSER INTERNASJONALT: Wescton Power & Automation satser internasjonalt. FOTO: WESTCON

Selskapet har erfaring fra samarbeid med internasjonale verft. Vinteren 2021 blir den siste av fire nybygde ferger, der Westcon Power & Automation har levert batteri- og fremdriftssystemer, levert av det polske verftet Remontowa til det norske rederiet Norled. De tre første fergene er allerede i operasjon. 

- Vi har hatt et fantastisk samarbeid med Norled og skipsdesigner LMG Marin, og har senere jobbet sammen om blant annet verdens første hydrogenferge som skal frakte biler og passasjerer på Hjelmelandsambandet fra våren neste år. Også i dette prosjektet har vi bygget kompetanse som vi tar med oss ut i verden.

I Norge har Regjeringen stilt krav om at alle nye fergeanbud skal være  lav- eller nullutslipp fra 2023. For hurtigbåtene skal kravet gjelde fra 2025. Den internasjonale maritime organisasjonen IMO har forpliktet seg til en halvering av utslippene fra internasjonal shipping innen 2050. For å oppnå dette skal elektrisitet, hydrogen og hybridløsninger tas i bruk.

- De internasjonale klimaforpliktelsene gjør at vi kommer til å se en økt etterspørsel, og mange aktører ser til hva Norge har fått til. Det gjør også den norske leverandørindustrien attraktiv. Ikke bare er det europeiske markedet interessant, også andre verdensdeler har ambisiøse planer for utslippskutt.

 

Kilde: Pressemelding fra Westcon

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.093