23948sdkhjf

Satser mer på skrog-bygging

A.Olufsen Ship & Offshore, som i dag har 45 ansatte, inngikk en kontrakt med Hellesøy Verft i Kvinnherad, om å produsere et skrog til en båt til Oslo kommune.

Etter at Haugesundsbedriften nå har levert sitt første skrog, sier daglig leder i bedriften, Arne Olufsen, at de er blitt kontaktet av flere interessenter, og at A Olufsen Ship & Offshore trolig vil gå for noen av disse forespørslene.

-Vi merker nå under koronakrisen at stadig flere ønsker å bygge skrog i Norge. Det er sikrere og enklere ettersom man har bedre kontroll på prosessen. Det er noen som ikke våger å bygge skrog i utlandet i disse usikre tidene, og vi er nødt til å ta en del av dette markedet her hjemme. Ofte blir skrog produsert i utlandet, men i hard konkurranse var det nå vi som fikk kontrakten, sier Olufsen til Metalsupply.

 

SATSER PÅ SKROG: A.Olufsen Ship & Offshore har lenge satset mot offshore, men ser nå nye muligheter i skrogbygging. FOTO: A. OLUFSEN SHIP & OFFSHORE

Skroget som selskapet nå har bygget for Oslo kommune, er 20 meter langt og og 8,5 meter bredt. Det ble bygget på fire måneder og sjøsatt og slept til Kvinnherad i august, for montering av fremdrift, overbygg og interiør.

- Skipet skal brukes til opprydning og arbeid i havnebassenget i Oslo og er bygget etter isklassen, noe som gjør skroget mer komplisert, men selskapets dyktige ansatte klarte denne oppgaven, sier Olufsen videre. Fartøyet har batteridrevet framdriftssystem, og skal altså kunne arbeide i isbelagte farvann, noe Oslofjorden lett kan være.

Til vanlig er A. Olufsen Ship & Offshore mest engasjert i offshore-næringen, men etter oljeprisfallet i 2014 har selskapet måtte omstille seg til nye markeder, som for eksempel havbruks- og skipsnæringen.

GÅR BRA: Arne Olufsen etablerte A.Olufsen Ship & Offshore i 1977, og til tross for koronapandemien går bedriften relativt godt. FOTO: A. OLUFSEN SHIP & OFFSHORE

- Vi merker også at offshorenæringen nå er hardt rammet av koronapandemien, og da er det godt å ha andre bein å stå på. Vi kommer til å satse videre på skrogbygging, og for at vi skal kunne det trenger vi å bygge to til tre skrog i året, sier Olufsen.

Det Haugesund-baserte firmaet har i dag om lag 45 ansatte, hvorav litt over 30 er rumenere, som har bosatt seg i Norge med familiene. De er derfor ikke å anse som normale gjestearbeidere. Olufsen forteller at bedriften derfor ikke har vært belemret med karanteregler og importsmitte slik mange andre bedrifter langs kysten har vært utsatt for.

 

Arne Olufsen er utdannet skipsbygger og er daglig leder og eier av bedriften han startet i 1977.

 

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.063