23948sdkhjf

E39 Stord-Os: Brukasse i aluminium kan være et konkurransedyktig alternativ til stål

Aluminium er et materialvalg som kan redusere kostnadene.

Les også: SE VIDEO: - Brutårn i stål kan gi stor gevinst

Det skriver Statens Vegvesen i en pressemelding.

- Vegvesenet har gjennomført et utviklingsprosjekt for bru over Langenuen på strekningen E39 Stord-Os for å finne potensial for kostnadsreduksjoner, sier Daniel Tran, risikoingeniør i Statens vegvesen.

Brua over Langenuen mellom Stord og Tysnes er kostnadsberegnet til omlag fem milliarder kroner inkludert merverdiavgift, usikkerhet og byggherrekostnader. Det er planlagt fire-felts motorvei og 110 km/t på strekningen. Hovedspennet til hengebrua er om lag 1200 meter. Ei brukasse i aluminium kan redusere kostnadene med anslagsvis 14 millioner kroner.

Aluminium kan inneholde opp mot 70 prosent resirkulert materiale

Les også: Usikrede stålstenger på henger

- Aluminium har en rekke fordelr. Ei aluminiumsbru korroderer ikke fordi oksidbelegget til aluminium beskytter mot korrosjon. Maling er derfor ikke nødvendig. Aluminiumen i brua kan inneholde opp mot 70 prosent resirkulert materiale, derfor er aluminium både et klimavennlig og kostnadsreduserende materialvalg, poengterer Tran.

Gode muligheter for norsk næringsliv

- At det er mulig å kunne bygge brukasse i aluminium påvirker markedet, og vil gi økt konkurranse. Dette kan føre til at kostnader for byggingen blir lavere, sier Tran.

- Å velge aluminium gir muligheter for norsk nærlingsliv siden verftene her til lands har svært høy kompetanse på bygging av aluminium, men gode produsenter finnes også i utlandet. Siden vi tidligere har utført en konseptstudie med konvensjonell brukasse i stål, har det blitt et  godt sammenligningsgrunnlag for å sjekke om aluminiumsalternativet kunne være konkurransedyktig, forklarer han.

Les også: Lasersveis kan gi store besparelser på ferjefri E39

Tran sier at forskningen viser at det er mulig å bygge brukassa med stor grad av lokalt innhold ved aluminiumsverksteder i nærlheten av brukryssingslokasjonen. I tillegg blir det foreslått å etablere en samlebåndfabrikk som til fulle kan utnytte effektiviteten fra automatiske sveise- og byggeteknikker.

Kort om utviklingsprosjektet:

Utviklingsprosjektet i regi av Statens vegvesen er et samarbeid mellom Dr. techn. Olav Olsen, Hydro, Leirvik AS, NTNU og SINTEF. Dr. techn. Olav Olsen har ledet utviklingsprosjektet.  Designforslagene i tidligfasen har vært gjenstand for gjennomgang og uavhengige analyser av DNV GL, som har hatt rollen som verifikatør.

Kilde: Pressemelding fra Statens Vegvesen

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Redaksjonen anbefaler

Send til en kollega

0.062