23948sdkhjf

Nærskipsfarten med bulkskip blir miljøvennlig

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Westcon Power and Automation har stor tro på miljøvennlige hybridløsninger i markedet for bulkskip, og er i ferd med å levere batteriløsninger til det første skipet i denne kategorien.

Les også: Snudde fra minus til pluss med grønn vekst

 

Det nye hybridskipet som bygges for rederiet Arriva er et bulkskip med batteridrift og elektrisk gravemaskin.

- Dette er det første bulkskipet for nærskipsfart vi leverer batteriløsninger og automasjonssystemer til. Vi ser for oss store muligheter i dette markedet fremover både nasjonalt og internasjonalt, og både ved å bygge nye skip og å bygge om eksisterende skip, sier Stian Risdal, leder for salg i Westcon Power & Automation (WPA).

Selskapet har vist hvordan grønn teknologi er en lønnsom del av det som er den største utfordringen verden står overfor i dag – klimaendringene. WPA har bidratt med løsninger til en rekke prestisjeprosjekter, blant annet turistbåten «Future of the Fjords», Nesodden-fergene og skipene «Seven Viking» og «Viking Energy».

Les også: Åpnet landstrøm-anlegg

- Vi er stolte over at vi på denne måten bidrar til et mer bærekraftig samfunn, sier Risdal.

Det nye bulkskipet eies av Arriva Innovation der Arriva Shipping er majoritetseier. Skipet bidrar til en helt ny standard innen energieffektivisering ogenergilagringssystem for denne typen skip. I tillegg til at det har elektrisk fremdrift, vil det også ha en moderne motor og et forbedret skrogdesign.

- Det både hyggelig og spennende at også dette segmentet nå tar steget inn i det grønne skiftet. Det er mange eldre bulkskip rundt omkring i Europa som er klar for en fornying. Store deler av flåten er over 20 år gammel, og er ikke tilpasset fremtidens miljøkrav, sier Risdal.

Han er derfor veldig fornøyd med at rederiet Arriva er tidlig ute og satser på ny og klimavennlig teknologi fra WPA.

Les også: Kontraktsdryss for Westcon

- Vi liker veldig godt at vi kan få kortreiste og verdensledende løsninger for hybridifisering. WPA er profesjonelle og erfarne, og det er gøy å kjøpe lokalt, sier administrerende direktør i Arriva, Sindre Matre. 

Han sier det bare er et spørsmål om tid før Arriva kommer til å bygge om eksisterende skip til hybriddrift.

- Det begynner virkelig å skje noe i dette segmentet også nå. Flere konkurrerende rederier er på samme sporet, sier Matre.Skipet som WPA skal levere batteripakke og styringssystemer til skal frakte gods i Nord Europa. Miljøeffekten er stor.

- Det nye skipet reduserer dieselforbruket med mer enn 20 prosent sammenlignet med våre andre fartøy, sier Matre.

Les også: Westcon Power & Automation leverer kraftsystem til helelektrisk passasjerskip

Det tilsvarer kutt på rundt 400 tonn drivstoff og omkring 1200 tonn CO2, som tilsvarer utslippene fra 450 personbiler.

Utbyggingen av landstrømanlegg skyter fart, og er viktig for å kunne høste alle miljøgevinstene slike hybridskip kan gi. Det nye skipet til Arriva kommer til å bruke strøm ikke bare når det ligger til kai hvor landstrøm er tilgjengelig. Batteripakken ombord i dette skipet er nemlig så stor at el-gravemaskinen også kan brukes utslippsfritt i havner uten landstrøm.

Dermed gir skipet både lokale miljøgevinster ved at det forurenser og støyer mindre når det ligger til kai, men også ved at det gir reduserte klimautslipp ellers.

 

 

Kilde: Pressemelding fra Westcon
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Kleven er konkurs

Hukkelberg med nye båtmodeller

Vi tar sommerferie!

Ønsker å selge livsverket sitt

Dramatisk redningsaksjon da sjark sank

Nyhetsbrev

Norsk tankskip ble kapret

Forsvarsmateriell valgte Kongsberg for leveranse av nytt NATO Bånd IV taktisk radiolinje system

Tankskip grunnstøtte

Måtte evakuere på grunn giftig røyk

Kobberprisen stiger, noe svekket krone midlertidig?

Avjørende dag for Kleven

Dansk jernstøperi må si opp 120 ansatte

Nå kan bedrifter og organisasjoner få støtte for å ta permitterte tilbake i jobb

- Nå er det blodig alvor!

Skuffet etter møte med Kleven-eier

Planlegger verdensledende hydrogenanlegg i Storbritannia

- Send meg et brev

Kværner-kontrakt for resirkulering av plattformer

Kongsberg tildelt leveransekontrakter verdt 800 millioner kroner

Gir leverandører med gode arbeidsforhold konkurransefortrinn

Tråler-styrmann siktet for promille

- Vi trenger hjelp!

Regjeringen satser over 80 millioner på utslippsreduserende petroleumsteknologi

Aker Solutions forlenger storkontrakt

Moss–Horten-fergene blir elektriske

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

Betydelig økning i lån fra Eksportkreditt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

RS lanserer termokameraer med enkel pek-og-klikk-funksjon

Sekskantskrue 933

How Retrofit can make your CMM state-of-the-art again

Bearing technology from ASI Automatikk.

Calling all the unsung production heroes!

LVD Phoenix fiberlaser til Nyborg AS

Alf I. Larsen AS outlet

Crestabond® - sertifisert etter brannsikringskrav.

Sommerkampanje TRUMPF PowerTools

Iglidur A250 fra ASI Automatikk

Er du klar for en spennende jobb som Key Account Manager?

Skjærende verktøy

Ydra AS har inngått avtale med Grieg Seafood

Process Engineering Norge ønsker deg en god sommer

Vil du bli SNA Europe sin nye superselger?

Komplett pumpestasjon inkludert rensing av sjøvann

Økt kapasitetskrav for stansede deler på Swegon

LVD EasyForm til Stranda Stålindustri

Nye produkter fra ASI Automatikk

Reliability and High Connectivity!

Sohome signerer rammeavtale

Ny ordre fra Q-Meieriet til Process Engineering Norge AS

Release av frekvensomformere i nytt «slim» format

Spesialtilpassede Offshore Containere & Moduler

Genlab Tørkeovner - nøyaktige og effektive

Send til en kollega

0.157