23948sdkhjf

Nærskipsfarten med bulkskip blir miljøvennlig

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Westcon Power and Automation har stor tro på miljøvennlige hybridløsninger i markedet for bulkskip, og er i ferd med å levere batteriløsninger til det første skipet i denne kategorien.

Les også: Snudde fra minus til pluss med grønn vekst

 

Det nye hybridskipet som bygges for rederiet Arriva er et bulkskip med batteridrift og elektrisk gravemaskin.

- Dette er det første bulkskipet for nærskipsfart vi leverer batteriløsninger og automasjonssystemer til. Vi ser for oss store muligheter i dette markedet fremover både nasjonalt og internasjonalt, og både ved å bygge nye skip og å bygge om eksisterende skip, sier Stian Risdal, leder for salg i Westcon Power & Automation (WPA).

Selskapet har vist hvordan grønn teknologi er en lønnsom del av det som er den største utfordringen verden står overfor i dag – klimaendringene. WPA har bidratt med løsninger til en rekke prestisjeprosjekter, blant annet turistbåten «Future of the Fjords», Nesodden-fergene og skipene «Seven Viking» og «Viking Energy».

Les også: Åpnet landstrøm-anlegg

- Vi er stolte over at vi på denne måten bidrar til et mer bærekraftig samfunn, sier Risdal.

Det nye bulkskipet eies av Arriva Innovation der Arriva Shipping er majoritetseier. Skipet bidrar til en helt ny standard innen energieffektivisering ogenergilagringssystem for denne typen skip. I tillegg til at det har elektrisk fremdrift, vil det også ha en moderne motor og et forbedret skrogdesign.

- Det både hyggelig og spennende at også dette segmentet nå tar steget inn i det grønne skiftet. Det er mange eldre bulkskip rundt omkring i Europa som er klar for en fornying. Store deler av flåten er over 20 år gammel, og er ikke tilpasset fremtidens miljøkrav, sier Risdal.

Han er derfor veldig fornøyd med at rederiet Arriva er tidlig ute og satser på ny og klimavennlig teknologi fra WPA.

Les også: Kontraktsdryss for Westcon

- Vi liker veldig godt at vi kan få kortreiste og verdensledende løsninger for hybridifisering. WPA er profesjonelle og erfarne, og det er gøy å kjøpe lokalt, sier administrerende direktør i Arriva, Sindre Matre. 

Han sier det bare er et spørsmål om tid før Arriva kommer til å bygge om eksisterende skip til hybriddrift.

- Det begynner virkelig å skje noe i dette segmentet også nå. Flere konkurrerende rederier er på samme sporet, sier Matre.Skipet som WPA skal levere batteripakke og styringssystemer til skal frakte gods i Nord Europa. Miljøeffekten er stor.

- Det nye skipet reduserer dieselforbruket med mer enn 20 prosent sammenlignet med våre andre fartøy, sier Matre.

Les også: Westcon Power & Automation leverer kraftsystem til helelektrisk passasjerskip

Det tilsvarer kutt på rundt 400 tonn drivstoff og omkring 1200 tonn CO2, som tilsvarer utslippene fra 450 personbiler.

Utbyggingen av landstrømanlegg skyter fart, og er viktig for å kunne høste alle miljøgevinstene slike hybridskip kan gi. Det nye skipet til Arriva kommer til å bruke strøm ikke bare når det ligger til kai hvor landstrøm er tilgjengelig. Batteripakken ombord i dette skipet er nemlig så stor at el-gravemaskinen også kan brukes utslippsfritt i havner uten landstrøm.

Dermed gir skipet både lokale miljøgevinster ved at det forurenser og støyer mindre når det ligger til kai, men også ved at det gir reduserte klimautslipp ellers.

 

 

Kilde: Pressemelding fra Westcon
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

700 km fiberkabel skal produseres i Norge

Kongsberg Maritime med ny kontrakt

Inngår intensjonsavtaler for vedlikeholdskontrakter

"Norsk spøkelsesskip" gikk på grunn i Irland

Nær omsetning på linje med før oljeprisfallet

Brann hos Hydro Sunndal

Nyhetsbrev

SSB: Sterke investeringstall

DOF Subsea vant kontrakter

Fiskebåt kjørte rett i brygge

Mistet livbåt – bytter rigg

Ingen hold i påstandene

DESS Aqua signerte med TESS

Stangeland Maskin innstilt til utbygging av to vindparker

Laksepakkeri slår seg konkurs - på nytt

Har funnet erstatningsverft

Går sammen for nullutslipp i maritime sektor

1

Ut i Europa med stol-system

Kleven vil undersøke sin nye eier

En sædcelle til besvær

Ny NHO-rapport: Klimaforpliktelser gir Norge konkurransekraft

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

Kongelig oppdrag for Endur Maritime

Gir bonus til alle ansatte

Her er robothunden Spot

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

ASI Automatikk om iglidur E7

Ny katalog fra Kulelagerhuset

Lekang Filter fyller 50 år - Dette sier kundene om oss

Lumatek AS deltar på SmartSveis 2020

Hi #measuringhero

TORGY Gruppen flytter inn i nye lokaler

Assistansesystem for effektiv behandling av ledere

Nå leverer vi også "Multi-Fluid"-ventiler fra Metal Work

Produktkatalog fra EIVA-SAFEX

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Send til en kollega

0.141