23948sdkhjf

«Oslofjord» tilbake fra dokk

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Fjord Lines «MS Oslofjord» har de siste ukene ligget i tørrdokk i Danmark. Når skipet er tilbake lørdag, er det blant annet med en splitter ny restaurant og en oppgradert taxfreebutikk.

Les også: Fjord Lines nye katamaran er sjøsatt

– Det er et totalt nyoverhalt skip, som lørdag morgen klokken 08.30 igjen legger fra kai i Sandefjord med kurs for Strømstad. Siden 13. januar har rundt 400 verftsarbeidere, fordelt på to skift, jobbet natt og dag med å sørge for at skipet skal bli i tipp topp stand foran en ny og travel sesong i Fjord Lies tjeneste. 

Det sier direktør for salg og marked i Fjord Line, Trine Lise Woldbæk.

Hun forteller at mye av det omfattende arbeidet, som er gjort både utvendig og innvendig på skipet, er av teknisk karakter, bak kulissene og under vannlinjen. Det er derfor ikke noe publikum vil se med det blotte øyet. Men gjelder slettes ikke alt. 

– Det første man vil se, er at hele skipet har fått et flott toppstrøk med maling og vil stråle ved landligge i Sandefjord og på sin vei ut og inn av fjorden. Samtidig er det gjort flere spennende endringer inne på skipet, sier Woldbæk.

Les også: Fjord Line kjøper nytt skip

Blant annet har «Commander Buffet» forut på dekk 3, gjennomgått en totalforvandling. Her er alt det gamle fjernet og gjestene vil få oppleve en splitter ny restaurant med lekre farger og overflater. Restauranten har dessuten fått økt kapasitet. Dessuten er store deler av taxfree-butikken på dekk 4 blitt bygd om, fått ny profilering og et helt nytt og mer effektivt kassaområde. 

– Her er tanken bedre logistikk, mer effektiv kundeflyt og mindre sjanser for kødannelser. Vi både håper og tror at våre gjester vil oppleve endringene som svært positive, sier Woldbæk. 

Årsakene til at skip av og til må i dokk er flere. Dels er det på grunn av lovpålagt periodisk og teknisk vedlikehold og dels på grunn av rederienes ønsker om oppgraderinger og utbedringer.  

– Vi tar skipene ut av drift for å oppgradere alle systemer, male, utbedre ror, skrog og overhale hovedmotorene, forteller overstyrmann i Fjord Line, Mads Karl Nielsen fra verftet Fayard utenfor Odense i Danmark.

Les også: Fjord Cat klar for rekordtidlig sesongstart

Nielsen forteller at rederiet, mens skipene er tomme for passasjerer, benytter sjansen til å utføre en hel masse andre oppgaver også. Små og store oppgaver det er vanskelig å løse under vanlig drift.

– I bunn og grunn handler et dokkopphold om å ivareta våre passasjerers sikkerhet og komfort. For oss er det beste med dokkingen å kunne møte våre gjester med et tipp topp skip, sier Nielsen. 

 

Kilde: Pressemelding fra Fjord Line
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fiskebåt kjørte rett i brygge

Mistet livbåt – bytter rigg

Ingen hold i påstandene

DESS Aqua signerte med TESS

Har funnet erstatningsverft

Laksepakkeri slår seg på nytt konkurs

Nyhetsbrev

Går sammen for nullutslipp i maritime sektor

1

Ut i Europa med stol-system

Kleven vil undersøke sin nye eier

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

En sædcelle til besvær

Mild vinter – må permittere

Ny NHO-rapport: Klimaforpliktelser gir Norge konkurransekraft

Kongelig oppdrag for Endur Maritime

Gir bonus til alle ansatte

Her er robothunden Spot

Vellykket prøvetur for "NG Endurance"

130 millioner kroner til katapult-sentrene

Eksportnedgang i januar

Tysk gruve kan løse flygeaske-utfordringer

Ukas vits: Damesko

SE VIDEO: Korketrekker-design pusher ariktekt-grenser

Et skoleeksempel på bærekraftig design

9 milliarder forskningskroner har funnet veien fra Brussel til Norge

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Miljøvennlig støvfri sandblåsing - Korrosjons-Teknikk AS

Okuma Multus U4000

Ansatt i 40 (!) år

Utvidet dynamosortiment

Ace-Wipes fra Lumatek AS

Send til en kollega

0.375