23948sdkhjf

Osloferjene blir elektriske

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Fra 2021 blir ferjene i indre Oslofjord heleelektriske.

Dette skriver NTB i en melding. Det er fem nybygde ferjer som er helektriske som skal settes i drift i 2021, og disse skal ifølge Ruter driftes av Boreal Sjø.

– Elektrifiseringen av øybåtene i 2021 vil gjøre Oslo til et utstillingsvindu for grønn skipsfart og ta oss et skritt nærmere målet om å bli verdens første utslippsfrie storby, sier samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) i en pressemelding.

Han sier all kollektivtransport i hovedstadsregionen skal være utslippsfri i 2028. For Nesoddbåtene nås målet allerede i 2020, øybåtene i 2022 og ambisjonen er 2024 for hurtigbåtene.

Fra sommeren 2022 vil alle de fem nye elektriske båtene være i drift. Det er første gang Boreal Sjø inngår kontrakt med Ruter, etter anbudskonkurranse med totalt fem tilbydere.

Øyene i Indre Oslofjord er et populært reisemål, og i 2019 var det 867.000 påstigende. 2018 var et rekordår for øybåtene, med 1,2 millioner påstigende etter en varm og solrik sommer.

Ifølge Hermstad vil det nye tilbudet, som har høyere produksjon, ha omtrent samme årlige kostnader som dagens tilbud. De nye båtene har alle plass til 350 passasjerer, mens de gamle bare hadde plass til 236 passasjerer.

I forbindelse med kontraktsoppstart blir det virksomhetsoverdragelse for de ansatte, som jobber for Oslo-Fergene. 

Kilde: NTB
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Mistet livbåt – bytter rigg

Ingen hold i påstandene

DESS Aqua signerte med TESS

Har funnet erstatningsverft

Laksepakkeri slår seg på nytt konkurs

Går sammen for nullutslipp i maritime sektor

Nyhetsbrev

1

Ut i Europa med stol-system

Kleven vil undersøke sin nye eier

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

En sædcelle til besvær

Mild vinter – må permittere

Kongelig oppdrag for Endur Maritime

Ny NHO-rapport: Klimaforpliktelser gir Norge konkurransekraft

Gir bonus til alle ansatte

Her er robothunden Spot

Vellykket prøvetur for "NG Endurance"

130 millioner kroner til katapult-sentrene

Eksportnedgang i januar

Tysk gruve kan løse flygeaske-utfordringer

Ukas vits: Damesko

SE VIDEO: Korketrekker-design pusher ariktekt-grenser

Et skoleeksempel på bærekraftig design

9 milliarder forskningskroner har funnet veien fra Brussel til Norge

Statnett tilrettelegger for næringsutvikling på Nordmøre og i Romsdal

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Miljøvennlig støvfri sandblåsing - Korrosjons-Teknikk AS

Okuma Multus U4000

Ansatt i 40 (!) år

Utvidet dynamosortiment

Ace-Wipes fra Lumatek AS

Send til en kollega

0.141