23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Aker Solutions tildelt kontrakt

Equinor har på vegne av partnerne i Troll-lisensen tildelt Aker Solutions en kontrakt for forprosjektering og design (FEED) for modifisering av plattformdekkene på Troll B og C for å ta imot strøm fra land.

– Dette er en viktig tildeling som støtter industriens ambisjon om å redusere sine klimagassutslipp i Norge med 40 prosent innen 2030, og nærmere null innen 2050. Strømforsyning fra land vil kreve store og sammensatte modifiseringer av Troll B- og C-plattformene. Vi er glade for å kunne tildele FEED-kontrakten for modning av modifiseringsarbeidet på plattformdekkene til Aker Solutions, en leverandør som har arbeidet med Troll-feltet i mange år, og som kjenner installasjonene godt, sier Peggy Krantz-Underland, direktør for anskaffelser i Equinor.

Når en endelig investeringsbeslutning er tatt, har Equinor muligheten til å utøve en opsjon for prosjektering, anskaffelser, bygging og installasjon (EPCI) som er inkludert i FEED-kontrakten.

– Hovedmålet med elektrifiseringsprosjektet er å redusere utslippene av CO2 og NOx fra Troll B- og Troll C-plattformene. Ved bruk av strøm fra Kollsnes kan vi erstatte dagens gassturbindrevne strømgeneratorer og kompressorer med elektrisk utstyr, sier Geir Tungesvik, direktør for prosjektutvikling i Equinor.

– Konseptet som er valgt for elektrifiseringen er full elektrifisering av Troll C og delvis elektrifisering av Troll B med mulighet for full elektrifisering senere, sier Tungesvik.

Reduksjonen i CO2-utslippene ventes å være på 450.000 tonn/år etter at prosjektet er fullført.

Det elektriske systemet og strømkabelen fra land vil bli utformet for å legge til rette for full elektrifisering av både Troll B og Troll C. Troll-partnerne, sammen med Aker Solutions, skal bruke det neste året til å planlegge arbeidet i detalj, slik at det kan utføres på en sikker måte uten skade på personell, miljø eller installasjoner.

Troll A var den første plattformen på norsk sokkel som ble elektrifisert, det skjedde allerede fra starten tilbake i 1996. Nå er Troll B og Troll C viktige byggesteiner for å redusere utslippene til nærmere null i 2040, i henhold til gass-strategien for Troll.

En egen forprosjekteringskontrakt for byggearbeidene på land er allerede tildelt Multiconsult.

Equinor og partnerne arbeider nå med å videreutvikle prosjektet, og planlegger å ta en investeringsbeslutning ved utgangen av 2020.

Rettighetshavere i Troll-lisensen: Equinor (30,58 % - operatør), Petoro (56 %), Norske Shell (8,10 %), Total E&P Norge (3,69 %), ConocoPhillips Skandinavia (1,62 %).

 

Kilde: Pressemelding fra Equinor

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141