23948sdkhjf

Vellykket prøvetur for MS Fridtjof Nansen

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Hurtigrutens nye hybriddrevne ekspedisjonsskip MS Fridtjof Nansen har den siste tida gjennomført prøvetur i fjordene på Sunnmøre. Resultatene er svært gode – og Hurtigruten setter nå det avanserte skipet i drift tidligere enn planlagt.

- Framdriften på prøveturen ble så god at vi kunne returnere om lag et døgn før planlagt tidsskjema, noe vi er veldig fornøyde med. Det ble gjort en kjempeinnsats i forkant av prøveturen med klargjøring, rydding og sjøsikring. Resultatene fra prøveturen er veldig gode, sier prosjektleder Asbjørn Vattøy ved Kleven Verft.

Les også: Kleven er konkurs

MS Fridtjof Nansen er sammen med søsterskipet MS Roald Amundsen verdens første hybriddrevne cruiseskip. Begge er bygget ved Kleven Verft i Ulsteinvik, og skal seile på ekspedisjonscruise for Hurtigruten – som er verdens største ekspedisjonscruise-rederi.

Prøveturen er en viktig og nødvendig del av innspurten fram mot den planlagte leveringen av skipet.

- Vi har et veldig godt samarbeid med underleverandørene, noe som blant annet gjorde at vi hadde en god framdrift i arbeidet om bord på skipet også mens vi var ute på prøvetur, sier Vattøy.

Jomfruturen for MS Fridtjof Nansen var opprinnelig planlagt fra Hamburg 1. april 2020. Når Hurtigruten nå får skipet levert mot slutten av 2019, har de bestemt seg for å legge til en rekke nye ekspedisjonscruise for det splitter nye skipet før dette. 

Les også: Får likevel ikke støtte

- Det har gått utrolig bra i høst. Selv gjennom en krevende og usikker tid ved verftet har vi klart å omstille oss på en meget god måte. Det viser at de ansatte har stor lojalitet til verftet og alle har stått på og gjort en enorm innsats, sier Kjetil Bollestad, administrerende direktør ved Kleven Verft.

- Sammen med våre dyktige underleverandører, fikk vi sammen en unik erfaring og kompetanse ved byggingen av søsterskipet MS Roald Amundsen. Ved å ta denne i bruk, er vi nå i rute til å levere før nyttår i år, forteller Bollestad.

Under prøveturen ble teknologien om bord i det avanserte og høyteknologiske skipet satt på prøve, blant annet batteripakkene, thrustersystemet, navigasjonssystemet, støy- og vibrasjonsmålinger, manøvertester, det såkalte dynamic positioning (DP)-systemet. Skipet var også gjennom en fartsprøve.

Etter overleveringen til Hurtigruten, vil MS Fridtjof Nansen bli liggende til kai ved Kleven verft en tid på nyåret, der Hurtigruten vil bruke tiden fram mot de første seilingene i mars til opplæring og klargjøring

 

Kilde: Pressemelding fra Kleven
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Hukkelberg med nye båtmodeller

Ønsker å selge livsverket sitt

Vi tar sommerferie!

Kleven er konkurs

Dramatisk redningsaksjon da sjark sank

Nyhetsbrev

Norsk tankskip ble kapret

Forsvarsmateriell valgte Kongsberg for leveranse av nytt NATO Bånd IV taktisk radiolinje system

Kobberprisen stiger, noe svekket krone midlertidig?

Tankskip grunnstøtte

Måtte evakuere på grunn giftig røyk

Avjørende dag for Kleven

Nå kan bedrifter og organisasjoner få støtte for å ta permitterte tilbake i jobb

Skuffet etter møte med Kleven-eier

Dansk jernstøperi må si opp 120 ansatte

- Send meg et brev

- Nå er det blodig alvor!

Planlegger verdensledende hydrogenanlegg i Storbritannia

Kværner-kontrakt for resirkulering av plattformer

Kongsberg tildelt leveransekontrakter verdt 800 millioner kroner

Gir leverandører med gode arbeidsforhold konkurransefortrinn

Tråler-styrmann siktet for promille

- Vi trenger hjelp!

Regjeringen satser over 80 millioner på utslippsreduserende petroleumsteknologi

Aker Solutions forlenger storkontrakt

Moss–Horten-fergene blir elektriske

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

Betydelig økning i lån fra Eksportkreditt

NHO: - Viktige grep for gradvis gjenåpning

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Calling all the unsung production heroes!

LVD Phoenix fiberlaser til Nyborg AS

Alf I. Larsen AS outlet

Crestabond® - sertifisert etter brannsikringskrav.

Sommerkampanje TRUMPF PowerTools

Iglidur A250 fra ASI Automatikk

Er du klar for en spennende jobb som Key Account Manager?

Skjærende verktøy

Ydra AS har inngått avtale med Grieg Seafood

Process Engineering Norge ønsker deg en god sommer

Vil du bli SNA Europe sin nye superselger?

Komplett pumpestasjon inkludert rensing av sjøvann

Økt kapasitetskrav for stansede deler på Swegon

LVD EasyForm til Stranda Stålindustri

Nye produkter fra ASI Automatikk

Reliability and High Connectivity!

Sohome signerer rammeavtale

Ny ordre fra Q-Meieriet til Process Engineering Norge AS

Release av frekvensomformere i nytt «slim» format

Spesialtilpassede Offshore Containere & Moduler

Genlab Tørkeovner - nøyaktige og effektive

På jakt etter parallell robotgriper?

Hydroscand produserer vaskeslanger

RS Components introduserer en ny datainnsamlingsenhet

Devlon® X100 er her!

Send til en kollega

0.173