23948sdkhjf
>

En snakkis i cruisemiljøet

På kort tid har cruiseskipet ‘Greg Mortimer’ blitt en snakkis i cruisemiljøet. Mens den omvendte baugen, X-BOW, er godt kjent i offshoremarkedet, er det første gang denne har bliyt tatt i bruk på et cruiseskip.

Dette skriver Ulstein i en pressemelding.

Les også: Ulstein har levert hybrid havvindskip

Den «annerledes» båten med de gode sjøegenskapene blir omtalt i cruisemedia over hele verden. Dette gir også kjærkommen oppmerksomhet til den norske maritime klyngen, som er med på ferden. For de norske maritime bedriftene er det viktig å komme inn på nye markeder etter at offshore olje- og gassmarkedet falt helt bort for få år siden. Mange av bedriftene har derfor dreid fokus til passasjer- og cruiseområdet.

Sjølv om «Greg Mortimer» ble bygd i Kina, gir det stor verdiskapning for de norske bedriftene å være med i et slikt prosjekt. Av disse er Ulstein Design & Solutions i Ulsteinvik, som står for designet og utstyrspakken, Blue Ctrl i Ålesund som leverer automasjonssystem, og Brunvoll i Volda som leverer gir og thruster, propeller og akslinger. Andre leverandørrr er Jets på Hareid, Ulmatec Pyro i Søvika, Aukra Maritime på Aukra, Aeron i Flekkefjord – for å nevne noen.

FULL FART: X-BOW i fullt driv på vei til Antarktis FOTO. AURORA EXPEDITIONS

«Greg Mortimer» er godt rustet for turen til Antarktis. Den beryktede Drake-passasjen kan by på ulike bølgeforhold og sjø fra flere sider samtidig, og vindforholdene kan brått ta ein uventet vending.X_BOW gir myke bevegelser i møtende sjø og reduserer slag og påfølgende vibrasjoner. Skipet er også utstyrt med stabilisatorfinner for å takle sjøen som kommer sideveis. Dette gjør overfarten mye betre for de som er om bord.

Les også: SE BILDENE: En første sniktitt på luksusskipet

X-BOW-løsningen er til nå tatt i bruk på langt flere enn 100 skip. «Greg Mortimer», som blir driftet av australske Auroa Expeditions, er det første cruiseskipet. Skipet er eid av SunStone Ships som har flere skip av samme designet under bygging i Kina. To cruiseskip med X-BOW er også under bygging ved Ulstein Verft for Lindblad Expedetions, det første med levering i 2020.

 

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Redaksjonen anbefaler

Send til en kollega

0.094