23948sdkhjf

Enova-støtte til nytt hybrid tankskip

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Enova gir Arriva over 11 millioner kroner i støtte til deres nye bulkskip med batteri og elektrisk gravemaskin. Rederiet frakter gods for Eramet Norway, som i sommer fikk Enova-støtte til landstrømanlegg som skipet skal ta i bruk. Slike samspill kan bety mye for fremtidens utslippsfrie sjøtransport.

– Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet, og vi har høye ambisjoner på vegne av transportsektoren om en fremtid uten utslipp. Elektrifiseringen til sjøs er i en spennende teknologisk utvikling, og med prosjektet til Arriva ser vi at bulkmarkedet er med på den samme utviklingen, noe som er gledelig, sier markedssjef Astrid Lilliestråle i Enova.

Les også: Moss–Horten-fergene blir elektriske

Rederiet Arrivas nye bulkskip med batteri og el-gravemaskin bidrar til en helt ny standard innen energieffektivitet og bruk av fornybar energi. Likevel er det samspillet mellom hybridskipet med batteri og landsstrømprosjektet som får mest oppmerksomhet. Flere miljøvennlige skip til havs skaper et økt behov for tilgang til strøm på kaikanten. Som med elbilsatsingen på land må nye transportmiddel og nødvendig infrastruktur gå hånd i hånd – også til sjøs.

– Vi i Enova ga i juni i år en støtte på 87 millioner kroner til ti nye landstrømprosjekter, deriblant Eramet Norway som er en av Arrivas kunder. De to selskapene er allerede i tett dialog, og jeg tror samarbeid mellom reder og oppdragsgiver vil bidra til en viktig utvikling – både for nødvendig infrastruktur og på fartøyssiden, mener Lilliestråle i Enova.

Det nye hybridskipet til Arriva vil ha en moderne motor, et forbedret skrogdesign og elektrisk fremdrift. Batteripakken blir på hele 1456 kWh, som er stort nok til at el-gravemaskinen kan brukes utslippsfritt også i havner uten landstrøm. Dette blir det første hybridfartøyet av denne typen.

– Når vi nå skal bygge et nytt bulkskip, ønsker vi å bygge for fremtiden og benytte morgendagens løsninger. Det nye skipet reduserer dieselforbruket med mer enn 20 prosent sammenliknet med våre andre fartøy. Dette utgjør årlig kutt på inntil 400 tonn drivstoff og omkring 1 200 tonn CO2, som tilsvarer utslippene fra 450 personbiler. Vi vil gi våre kunder tilgang til et grønnere alternativ på konkurransedyktige vilkår, og med støtten fra Enova har vi tatt et viktig steg i riktig retning for å kunne realisere prosjektet, forteller Sindre Matre, rederisjef i Arriva.

Les også: Rekordhøy Enova-støtte

Arriva er i dag Eramet største kontraktspartner på sjøtransport, og skiper i dag cirka 1 000 000 tonn per år, fordelt på omlag 300 skipninger. Tilgjengelig infrastruktur på land er en viktig brikke for å få fart på utviklingen mot en utslippsfri sjøtransport, og Arriva er nå i møter med Eramet for å se på synergier og treffpunkter.Eramet Norway er verdens ledende produsent av raffinerte manganlegeringer, som er en viktig innsatsfaktor i fremstillingen av høykvalitets stål. Selskapet vil nå bidra til å realisere flere landstrømanlegg.

– I Eramet Norway jobber vi nå med å anlegge landstrøm i tilknytning til alle våre norske smelteverk – i Porsgrunn, Kvinesdal og Sauda, og ved vårt prosessanlegg i Tyssedal. Når båtene får bedre strømtilgang kan de skru av motorene, og heller gå på strøm ved kai. Vi får ned utslipp av partikler, og støyen fra kaioperasjoner blir mye mindre. Prosjektet gir andre ord flere lokale miljøgevinster, i tillegg til reduserte klimagassutslipp og bidrag til en positiv energiomlegging, sier Kåre Bjarte Bjelland, direktør for strategi og kommunikasjon i Eramet Norway.

Arrivas hybridskip blir etter planen levert første kvartal 2021, mens landstrømanleggene til Eramet vil være i drift senest ved utgangen av samme år.

 

Mer om: Arriva | Bulkskip | Enova
Kilde: Pressemelding fra Enova
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Hukkelberg med nye båtmodeller

Ønsker å selge livsverket sitt

Vi tar sommerferie!

Kleven er konkurs

Dramatisk redningsaksjon da sjark sank

Nyhetsbrev

Forsvarsmateriell valgte Kongsberg for leveranse av nytt NATO Bånd IV taktisk radiolinje system

Norsk tankskip ble kapret

Tankskip grunnstøtte

Kobberprisen stiger, noe svekket krone midlertidig?

Måtte evakuere på grunn giftig røyk

Avjørende dag for Kleven

- Nå er det blodig alvor!

Nå kan bedrifter og organisasjoner få støtte for å ta permitterte tilbake i jobb

Skuffet etter møte med Kleven-eier

Dansk jernstøperi må si opp 120 ansatte

Planlegger verdensledende hydrogenanlegg i Storbritannia

- Send meg et brev

Kværner-kontrakt for resirkulering av plattformer

Kongsberg tildelt leveransekontrakter verdt 800 millioner kroner

Gir leverandører med gode arbeidsforhold konkurransefortrinn

Tråler-styrmann siktet for promille

- Vi trenger hjelp!

Regjeringen satser over 80 millioner på utslippsreduserende petroleumsteknologi

Aker Solutions forlenger storkontrakt

Moss–Horten-fergene blir elektriske

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

Betydelig økning i lån fra Eksportkreditt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kampanje måleutstyr fra Helios, sommer og høst 2020

Precision at all altitudes - ZEISS Aerospace Solutions

More than five decades of experience with motion plastics®

RS lanserer termokameraer med enkel pek-og-klikk-funksjon

Sekskantskrue 933

How Retrofit can make your CMM state-of-the-art again

Bearing technology from ASI Automatikk.

Calling all the unsung production heroes!

LVD Phoenix fiberlaser til Nyborg AS

Alf I. Larsen AS outlet

Crestabond® - sertifisert etter brannsikringskrav.

Sommerkampanje TRUMPF PowerTools

Iglidur A250 fra ASI Automatikk

Er du klar for en spennende jobb som Key Account Manager?

Skjærende verktøy

Ydra AS har inngått avtale med Grieg Seafood

Process Engineering Norge ønsker deg en god sommer

Vil du bli SNA Europe sin nye superselger?

Komplett pumpestasjon inkludert rensing av sjøvann

Økt kapasitetskrav for stansede deler på Swegon

LVD EasyForm til Stranda Stålindustri

Nye produkter fra ASI Automatikk

Reliability and High Connectivity!

Sohome signerer rammeavtale

Ny ordre fra Q-Meieriet til Process Engineering Norge AS

Send til en kollega

0.188