23948sdkhjf

Enova-støtte til nytt hybrid tankskip

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Enova gir Arriva over 11 millioner kroner i støtte til deres nye bulkskip med batteri og elektrisk gravemaskin. Rederiet frakter gods for Eramet Norway, som i sommer fikk Enova-støtte til landstrømanlegg som skipet skal ta i bruk. Slike samspill kan bety mye for fremtidens utslippsfrie sjøtransport.

– Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet, og vi har høye ambisjoner på vegne av transportsektoren om en fremtid uten utslipp. Elektrifiseringen til sjøs er i en spennende teknologisk utvikling, og med prosjektet til Arriva ser vi at bulkmarkedet er med på den samme utviklingen, noe som er gledelig, sier markedssjef Astrid Lilliestråle i Enova.

Les også: "Flammen" i Sauda kan forsvinne

Rederiet Arrivas nye bulkskip med batteri og el-gravemaskin bidrar til en helt ny standard innen energieffektivitet og bruk av fornybar energi. Likevel er det samspillet mellom hybridskipet med batteri og landsstrømprosjektet som får mest oppmerksomhet. Flere miljøvennlige skip til havs skaper et økt behov for tilgang til strøm på kaikanten. Som med elbilsatsingen på land må nye transportmiddel og nødvendig infrastruktur gå hånd i hånd – også til sjøs.

– Vi i Enova ga i juni i år en støtte på 87 millioner kroner til ti nye landstrømprosjekter, deriblant Eramet Norway som er en av Arrivas kunder. De to selskapene er allerede i tett dialog, og jeg tror samarbeid mellom reder og oppdragsgiver vil bidra til en viktig utvikling – både for nødvendig infrastruktur og på fartøyssiden, mener Lilliestråle i Enova.

Det nye hybridskipet til Arriva vil ha en moderne motor, et forbedret skrogdesign og elektrisk fremdrift. Batteripakken blir på hele 1456 kWh, som er stort nok til at el-gravemaskinen kan brukes utslippsfritt også i havner uten landstrøm. Dette blir det første hybridfartøyet av denne typen.

– Når vi nå skal bygge et nytt bulkskip, ønsker vi å bygge for fremtiden og benytte morgendagens løsninger. Det nye skipet reduserer dieselforbruket med mer enn 20 prosent sammenliknet med våre andre fartøy. Dette utgjør årlig kutt på inntil 400 tonn drivstoff og omkring 1 200 tonn CO2, som tilsvarer utslippene fra 450 personbiler. Vi vil gi våre kunder tilgang til et grønnere alternativ på konkurransedyktige vilkår, og med støtten fra Enova har vi tatt et viktig steg i riktig retning for å kunne realisere prosjektet, forteller Sindre Matre, rederisjef i Arriva.

Les også: -Tviler på at Hywind blir lønnsom

Arriva er i dag Eramet største kontraktspartner på sjøtransport, og skiper i dag cirka 1 000 000 tonn per år, fordelt på omlag 300 skipninger. Tilgjengelig infrastruktur på land er en viktig brikke for å få fart på utviklingen mot en utslippsfri sjøtransport, og Arriva er nå i møter med Eramet for å se på synergier og treffpunkter.Eramet Norway er verdens ledende produsent av raffinerte manganlegeringer, som er en viktig innsatsfaktor i fremstillingen av høykvalitets stål. Selskapet vil nå bidra til å realisere flere landstrømanlegg.

– I Eramet Norway jobber vi nå med å anlegge landstrøm i tilknytning til alle våre norske smelteverk – i Porsgrunn, Kvinesdal og Sauda, og ved vårt prosessanlegg i Tyssedal. Når båtene får bedre strømtilgang kan de skru av motorene, og heller gå på strøm ved kai. Vi får ned utslipp av partikler, og støyen fra kaioperasjoner blir mye mindre. Prosjektet gir andre ord flere lokale miljøgevinster, i tillegg til reduserte klimagassutslipp og bidrag til en positiv energiomlegging, sier Kåre Bjarte Bjelland, direktør for strategi og kommunikasjon i Eramet Norway.

Arrivas hybridskip blir etter planen levert første kvartal 2021, mens landstrømanleggene til Eramet vil være i drift senest ved utgangen av samme år.

 

Mer om: Arriva | Bulkskip | Enova
Kilde: Pressemelding fra Enova
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Skal bygge ringnot- og trålfartøy

Deler ut 1,25 milliarder til forskning og innovasjon i næringslivet

iFarm-utviklingen starter i januar

Blir ny adm. dir. for ABB i Norge

Avviser salgsrykter

Mister jobbene tidligere enn varslet

Nyhetsbrev

Ukens vits: Julegaven

Nye milliardavtaler for sikkerhets- og automasjonssystemer

Eidesviks styreleder går av

Minst en omkommet på hangarskip

Produksjonstall for november 2019

Nordiske Medier blir Nordiske Fagmedier

Spennende stålhistorie for 100-årig Harstad-bedrift

Forventer inntektsfall på tre milliarder

Ikke grunnlag for omlastningsterminal på Veidnes

«Lance» kom seg løs – igjen

Saltvann årsak til ferjeeksplosjon

Stabile år i vente for olje- og gassnæringen

To store kontrakter på Ærfugl-feltet

Techouse fikk viktig kontrakt på Johan Castberg

USA vedtok sanksjoner mot russiske gassrørledninger

Kværner med nye samarbeidspartnere på FPSO-kontrakter

Ferje grunnstøtte

SE BILDENE: ”Sjøsatte” storstilt polarskip

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.22