23948sdkhjf

Kollisjonsrapporten legges fram i dag

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

 8.november, på dagen ett år etter at KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet TS «Sole» i Hjeltefjorden, kommer Havarikommisjonens rapport.

Les også: Fregatt blir ikke erstattet

Havarikommisjonen legger fram to ulike rapporter. Den første, som blir lagt fram i dag, 8 november, skal primært omhandle det som skjedde før ulykken. Den andre delen, handler om det som skjedde etter kollisjonen, og den kommer senere.

Etter at fregatten ble hevet og bragt til Haakonsvern tidligere i år, ligger nå den rustne holken ved CCB-basen på Ågotnes – også det i Hjeltefjorden. Det koster ifølge NRK 1,3 millioner kroner i måneden å ha båten liggende der. Her ligger fartøyet i påvente av hvordan man skal foreta selve destrueringen av fregatten.

På Haakonsvern har Forsvarsmateriell etablert hall hvor de har samlet 2500 deler fra KNM «Helge Ingstad». Disse skal ifølge tilstandsrapporten som i mai, være verd mellom 100 og 400 millioner kroner. NRK skriver at noen av delene er i bruk på de andre fregattene, noen kan brukes reservedeler mens andre igjen må skrotes.

Mannskap som var på broen på KNM «Helge Ingstad» den dramatiske natten  for ett år siden, er nå besetning på søsterfregatten KNM «Otto Sverdrup», men de får ikke lov til å jobbe på broen.

– Brobesetningen fra ulykkesnatten har ikke brotjeneste. De har derimot fått annen relevant tjeneste innenfor sitt fagfelt, sier Torill Herland, kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret til NRK.

Bakgrunnen for at de ikke får jobbe på broen er av sikkerhetsmessige hensyn, og at det foregår en politietterforskning.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Krise-april for Kongsberg Automotive

«Ship of the year»-finalistene er klare

NGI vant kontrakt i Østersjøen

Begrenset koronaeffekt på halvfabrikat i stål

500 millionerskontrakt til Kongsberg

Nyhetsbrev

Kraftig nedgang i verdens råstålproduksjon

Ukas vits: Dekknavn

Viser vei for flere nybyggingskontrakter i verftsindustrien

Bygger arktisk tørrdokk

Vil benytte avdanka borerigg til havbruk

Smelteverk solgt

Skal kutte 9000 stillinger

Fikk oppdrag med å reparere skadet Hurtigruteskip

ONS svarer

Havbruksleverandør sier opp 40

EUs stålbransje var allerede utfordret før koronaen

Hydro donerer 2,2 millioner kroner til lokale idretts- og kulturformål

Avblåser oljeoppkjøp

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

FHI med egen hjemmekontor-veileder

1

ONS-avlysning: - Et ran mot utstillerne

Kongsberg: Sju av 10 bedrifter frykter oppsigelser, permitteringer eller konkurs

UiO kan få verdens «grønneste» forskningsfartøy i 2022

Norsk skipsfart klimanøytral innen 2050

Betydelig økning i lån fra Eksportkreditt

NHO: - Viktige grep for gradvis gjenåpning

Aker-sjef med halv lønn ut året

Blir ny leder for Norsk olje og gass

- Equinor kan velge Bergen

Ukens vits: Hos legen

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Termoplastiske bæreenheter

To nye maskiner leveres

Klammer sett i A182 F316

Knallpris på KITAMURA vertikalfres!

Slyngrensing og priming

Plastdeler til testsett for corona laget med vakuum

Expanding the Boundaries of CT

Fiberstangsystem for UR10 + UR10e

Adapter for enkel tilkobling av energikjeder.

Norsecraft Tec AS styrker porteføljen innen sentralsmøring

Kardex erverver majoritetsandel i Robomotive

Produksjon av desinfeksjonsmidler med Busch vakuumteknologi

Kompakt løsning for kantpresserobotisering

Servi ventilblokker for marine

Hydraulikkomponenter – ATEX

Frekvensomformer for pumpestyring

Stratasys J55 – en ny revolusjonerende fullfargeprinter

3D print nyheter 2020

KAESER KOMPRESSORER målbevisst smart energiledelse

Godt fornøyd med Phoenix Contact Dialog Days

Filterpakker i nord og sør fra et fullstappet lager

Bodor fiberlaser fra Alvøen AS

R. STAHL TRANBERG med nye websider!

TPC Compact Flanges

3D Scanning Systems - Innovative Solutions for 3D digitizin

Send til en kollega

0.156