23948sdkhjf

Kollisjonsrapporten legges fram i dag

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

 8.november, på dagen ett år etter at KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet TS «Sole» i Hjeltefjorden, kommer Havarikommisjonens rapport.

Les også: Rekordutslipp av CO2 i fjor

Havarikommisjonen legger fram to ulike rapporter. Den første, som blir lagt fram i dag, 8 november, skal primært omhandle det som skjedde før ulykken. Den andre delen, handler om det som skjedde etter kollisjonen, og den kommer senere.

Etter at fregatten ble hevet og bragt til Haakonsvern tidligere i år, ligger nå den rustne holken ved CCB-basen på Ågotnes – også det i Hjeltefjorden. Det koster ifølge NRK 1,3 millioner kroner i måneden å ha båten liggende der. Her ligger fartøyet i påvente av hvordan man skal foreta selve destrueringen av fregatten.

På Haakonsvern har Forsvarsmateriell etablert hall hvor de har samlet 2500 deler fra KNM «Helge Ingstad». Disse skal ifølge tilstandsrapporten som i mai, være verd mellom 100 og 400 millioner kroner. NRK skriver at noen av delene er i bruk på de andre fregattene, noen kan brukes reservedeler mens andre igjen må skrotes.

Mannskap som var på broen på KNM «Helge Ingstad» den dramatiske natten  for ett år siden, er nå besetning på søsterfregatten KNM «Otto Sverdrup», men de får ikke lov til å jobbe på broen.

– Brobesetningen fra ulykkesnatten har ikke brotjeneste. De har derimot fått annen relevant tjeneste innenfor sitt fagfelt, sier Torill Herland, kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret til NRK.

Bakgrunnen for at de ikke får jobbe på broen er av sikkerhetsmessige hensyn, og at det foregår en politietterforskning.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Sikret seg kontrakt for Johan Sverdrup Fase 2

Verft må ha ryddeplaner

Brødrene Dahl og Optimera samles i felles konsern

USA vil etterforske norske lakseoppdrettere

Tildeler inspeksjonstjenester for 3,5 milliarder kroner

Frykter Brexit

Nyhetsbrev

Godkjenner utbygging av Tor II-feltet

Får seile hele året

Legger ned i Norge – ansatte mister jobbene

Nominert til tech-pris

Smell for Salmar

Mulig slavearbeid i fiskeindustrien

Mest attraktiv for ingeniører

Kinesisk stålgigant kjøper British Steel

Satte ny sleperekord

Rekordutslipp av CO2 i fjor

Blir ny fabrikksjef på Hydro Høyanger

Aksjon Aluminium i gang

Stål har spilt en avgjørende rolle i utviklingen av rock’n’roll

Arbeidsulykke hos Dokka Fasteners

To vinnere av ny teknologi-prestisjepris

Mangelfull opplæring i bruk av sikkerhetsutstyr

Mer metall i kildesorteringen

Fikk støyklager – må jobbe mindre i helgene

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Verdensledende innen komposittdesign

Geometrisk utmåling med laserutstyr

Knalltilbud på kvalitetssager fra WAY TRAIN

Pneumatiske systemer og - kundespesifikke komponenter

Colly Components utvider sitt program av rustfrie blindnagle

Bredt utvalg av strekkfaste koplingsløsninger fra AVK

ELECOLORS®: Når farge betyr noe

Introduksjon av nåleventiler fra AVK

Kihlbergs Härdindustri AB utfører nitridingherding

Reparasjon af CNC-maskiner

LVD ROBOTIC bending cell

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Fjærer og bladfjærer i nyskapende skivebremser fra Haldex

Få informasjon fra skyen ved hjelp av acirro+

Batteritestutstyr fra 30V DC opptil 1000V DC

Over 100 år med vekst og innovasjon! Klar for 100 til?

Push-in basket fra A.Olufsen Ship & Offshore AS

Invitasjon til åpent hus hos CIDAN, 20. – 21. november

Kihlbergs Härdindustri AB utfører flammeherding

Strømmen Dreieverksted utvider kapasiteten

Månedens referanse – Oktober 2019

RS Components og SKF styrker samarbeidet

Minex magnetkoblinker fra KTR

NORD støtter den digitale overgangen

Sandvik Coromant lanserer CoroDrill 860 og CoroDrill 863

Send til en kollega

0.215