23948sdkhjf

Vil bygge grønne skip - foreslår tiltak for fornyelse av nærskipsfarten

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

De neste årene skal en rekke skip i nærskipsfartsflåten byttes ut med mer moderne skip. Dette vil bidra til utslippskutt og samtidig gi store positive ringvirkninger for maritime virksomheter over hele landet.

Norges Rederiforbund, Kystrederiene, Norsk Industri og LO har gått sammen om å utarbeide forslag til tiltak som kan få fortgang i fornyelsen av flåten.

Les også: 3,6 milliarders grønn krisepakke fra Regjeringen

Sjøtransport er den mest energieffektive transportformen og et samlet politisk miljø er enige i målsettingen om å flytte mer gods fra land til sjø. Samtidig er det et politisk ønske at rederiene skal utvikle og ta i bruk ny klima- og miljøteknologi for å kutte utslippene fra flåten.

Formålene med tiltakspakken som de fire organisasjonene foreslår er å samle et sett med virkemidler som kan stimulere til fornyelse av nærskipsfartsflåten. Et viktig vilkår må være at de nye skipene er betydelig mer klima- og miljøvennlige enn skipene som byttes ut.

- Nærskipsfarten er godt egnet for å teste ut ny miljøteknologi, som senere kan flyttes over på større og mer energiintensive skip.  Dette vil utløse økt verdiskaping i den maritime klyngen, flere arbeidsplasser og muligheter for eksport av ny, grønn teknologi, sier administrerende direktør i Rederiforbundet, Harald Solberg. 

Innen 2050 skal skipsfarten halvere sine CO2 utslipp. For å lykkes må det satses kraftig på innovasjon og utvikling av null- og lavutslippsteknologi.

Les også: Norsk skipsfart klimanøytral innen 2050

-Norske verfts-, tjeneste- og utstyrsbedrifter er verdensledende, spesielt innen teknologisk avanserte løsninger som vil etterspørres når klima- og miljøutslippene i sjøtransporten skal reduseres. Tiltakspakken er avgjørende for å utløse aktivitet i den norske klyngen, sier Stein Lier Hansen, adm. direktør i Norsk Industri.

Den norske nærskipsfartsflåten består i dag i stor grad av eldre skip. Et av tiltakene som foreslås er derfor en kondemneringsordning for eldre skip.

-Det er en utfordring at skipene, tross høy alder, har en verdi som er langt høyere enn vrakpanten tilsier, sier administrerende direktør i Kystrederiene, Tor Arne Borge.

- Vi ønsker at beløpet i kondemneringsordningen i større grad skal reflektere skipenes verdi. Dette vil gi større incentiv for å få gamle skip ut av markedet og samtidig sikre at rederiene har egenkapital til å investere i nye, grønne skip, fortsetter han.

Les også: 50 % av medlemsbedriftene har permittert

Tradisjonelt har skipene i dette segmentet blitt byttet ut med brukt tonnasje fra Europa, men nå ser flere rederier på muligheten for å bygge nye skip ved norske verft.

- Et viktig tiltak er derfor å vektlegge HMS-krav og arbeidsmiljøstandarder høyere i det norske virkemiddelapparatet i arbeidet med å fornye nærskipsfartsflåten. Slik kan vi unngå at den norske verft og leverandørindustrien taper i konkurranse med utenlandske aktører med lavere standarder, sier Hans-Christian Gabrielsen, leder i LO.

Rapporten "Grønn tiltakspakke for fornyelse i nærskipsfarten" ble overlevert næringsminister Torbjørn Røe Isaksen under Verftskonferansen i Ålesund, tirsdag 5. november. 

 

Kilde: Pressemelding fra Norges Rederiforbund
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Renault må kutte kraftig, men bilindustrien er på rett vei igjen

3,6 milliarders grønn krisepakke fra Regjeringen

Viktig intensjonsavtale for Kongsberg

Vedlikehold av skip viktig for Jotun

Oljearbeider skadet

Nyhetsbrev

3000 ansatte i Subsea7 mister jobben

Verftsindustrien skuffet

Fikk foten i klem under 1,2 tonn jernbjelke

Boeing sier opp 12.000

Får likevel ikke støtte

Brammer kjøper opp Geartech

Larsnes Mek bestiller sjøvannskjølere til brønnbåt

Tilbake etter permitteringer, nå mister de jobbene sine

Trolig avvikling – 12 kan miste jobbene sine

SE BILDENE: Ny milepæl på Johan Castberg

Åpnet testanlegg for karbonfangst

Kraner til besvær

Equinor forlenger helikopter-kontrakter

Hydro varsler oppsigelser i Sverige

Plattform-skroting kan bli “big business»

Ble som nye igjen etter rehabilitering

Krise-april for Kongsberg Automotive

«Ship of the year»-finalistene er klare

NGI vant kontrakt i Østersjøen

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

Betydelig økning i lån fra Eksportkreditt

NHO: - Viktige grep for gradvis gjenåpning

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Månedens referanse - mai 2020

Prøveutstyr for testing av asfalt

RS introduserer frekvensomformere for industriell automasjon

En rå ATEX sertifisert minipumpe

Bærende enheter i rustfritt stål

Funksjonskontroll med et tastetrykk

Aluminiumsrest drikkevann

Atex sertifiserte moment verktøy fra kNm Hydraulikk as

POM-C BLÅ - perfekt for næringsmiddelindustrien

Kantpresse med intelligent verktøyskifte fra SafanDarley

KAESER KOMPRESSORER utvider produktspekteret

HY-LOOP borrelåsfesting av kabler/fleksibel kabling

Free Webinar: Gear Metrology

Termoplastiske bæreenheter

To nye maskiner leveres

Klammer sett i A182 F316

Knallpris på KITAMURA vertikalfres!

Slyngrensing og priming

Plastdeler til testsett for corona laget med vakuum

Expanding the Boundaries of CT

Fiberstangsystem for UR10 + UR10e

Adapter for enkel tilkobling av energikjeder.

Norsecraft Tec AS styrker porteføljen innen sentralsmøring

Kardex erverver majoritetsandel i Robomotive

Produksjon av desinfeksjonsmidler med Busch vakuumteknologi

Send til en kollega

0.141