23948sdkhjf

Vil bygge grønne skip - foreslår tiltak for fornyelse av nærskipsfarten

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

De neste årene skal en rekke skip i nærskipsfartsflåten byttes ut med mer moderne skip. Dette vil bidra til utslippskutt og samtidig gi store positive ringvirkninger for maritime virksomheter over hele landet.

Norges Rederiforbund, Kystrederiene, Norsk Industri og LO har gått sammen om å utarbeide forslag til tiltak som kan få fortgang i fornyelsen av flåten.

Les også: Konjunkturrapport: Nøktern optimisme

Sjøtransport er den mest energieffektive transportformen og et samlet politisk miljø er enige i målsettingen om å flytte mer gods fra land til sjø. Samtidig er det et politisk ønske at rederiene skal utvikle og ta i bruk ny klima- og miljøteknologi for å kutte utslippene fra flåten.

Formålene med tiltakspakken som de fire organisasjonene foreslår er å samle et sett med virkemidler som kan stimulere til fornyelse av nærskipsfartsflåten. Et viktig vilkår må være at de nye skipene er betydelig mer klima- og miljøvennlige enn skipene som byttes ut.

- Nærskipsfarten er godt egnet for å teste ut ny miljøteknologi, som senere kan flyttes over på større og mer energiintensive skip.  Dette vil utløse økt verdiskaping i den maritime klyngen, flere arbeidsplasser og muligheter for eksport av ny, grønn teknologi, sier administrerende direktør i Rederiforbundet, Harald Solberg. 

Innen 2050 skal skipsfarten halvere sine CO2 utslipp. For å lykkes må det satses kraftig på innovasjon og utvikling av null- og lavutslippsteknologi.

Les også: Foreslår fond til utvikling av null-utslippsteknologi

-Norske verfts-, tjeneste- og utstyrsbedrifter er verdensledende, spesielt innen teknologisk avanserte løsninger som vil etterspørres når klima- og miljøutslippene i sjøtransporten skal reduseres. Tiltakspakken er avgjørende for å utløse aktivitet i den norske klyngen, sier Stein Lier Hansen, adm. direktør i Norsk Industri.

Den norske nærskipsfartsflåten består i dag i stor grad av eldre skip. Et av tiltakene som foreslås er derfor en kondemneringsordning for eldre skip.

-Det er en utfordring at skipene, tross høy alder, har en verdi som er langt høyere enn vrakpanten tilsier, sier administrerende direktør i Kystrederiene, Tor Arne Borge.

- Vi ønsker at beløpet i kondemneringsordningen i større grad skal reflektere skipenes verdi. Dette vil gi større incentiv for å få gamle skip ut av markedet og samtidig sikre at rederiene har egenkapital til å investere i nye, grønne skip, fortsetter han.

Les også: Sterke investeringstall

Tradisjonelt har skipene i dette segmentet blitt byttet ut med brukt tonnasje fra Europa, men nå ser flere rederier på muligheten for å bygge nye skip ved norske verft.

- Et viktig tiltak er derfor å vektlegge HMS-krav og arbeidsmiljøstandarder høyere i det norske virkemiddelapparatet i arbeidet med å fornye nærskipsfartsflåten. Slik kan vi unngå at den norske verft og leverandørindustrien taper i konkurranse med utenlandske aktører med lavere standarder, sier Hans-Christian Gabrielsen, leder i LO.

Rapporten "Grønn tiltakspakke for fornyelse i nærskipsfarten" ble overlevert næringsminister Torbjørn Røe Isaksen under Verftskonferansen i Ålesund, tirsdag 5. november. 

 

Kilde: Pressemelding fra Norges Rederiforbund
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Havvindskip ut av dokken

Flytter produksjonen utenlands – flere mister jobben

20 til 30 årsverk skal bort i Norge

Mann skadet på kabelleggingsskip

TESS utvider

Batterirapport gir klare anbefalinger

Nyhetsbrev

Lundin blir grønnere

Redningsaksjon kan føre til tap av 500 jobber

Ukens vits: Glassmesteren

Ytterligere ståltoll fra Trump

Semco Maritime vant kontrakt

Banebrytende ABB-teknologi forbedrer drift av Draugen

Sivertsen ny fiskeriminister

Pipelife-sjef fikk lokal prestisjetung pris

«Oslofjord» tilbake fra dokk

Bru trolig ny olje- og energiminister

Verdens første forsyningsskip på utslippsfri ammoniakk

Satte omsetningsrekord

«Kongsfjord» levert fra VARD til Lerøy Havfisk

Alt du trenger å vite om CO2-fangst og -lagring

Konjunkturrapport: Nøktern optimisme

Flytedokk sank – nå skal avgjørelsen om heving tas

Tre ferjer blir nullutslippsferjer

Bidrar til bærekraftig havbruk ved bruk av kunstig intelligens

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Eidesviks styreleder går av

Ukens vits: Julegaven

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Se alle Bedriftenes egne nyheter

iTec og PEMA deltar på årets SMART Sveis konferanse

NYHET - Utleie av trappetårn - Ship and Rig Service AS

Gundersen Galvano AS har fått ny nettside.

Modulære DC strømforsyninger

ASI Automatikk om smart plast produkter

VERLINDE VX elektrisk talje

Venter du på noen?

Velg rett prosess for termisk skjæring

Randers Tandhjulsfabrik A/S fylder 100 år

RS lanserer IP69K-klassifiserte LC fiberoptiske kontakter

Velkommen til VIAVI Dagen i Oslo 3 mars 2020! 

Nytt stål for industrielle applikasjoner

Spesialister på lekkasjefrie løsninger

Vi stiller ut på industrimessen i Tromsø 29.-30. jan

Huhnseal er representert under Euro Expo messen i Bergen

Test- og måleinstrumenter på Euro Expo i Tromsø 29-30 januar

Blikk og fasade 2020

Reservedeler til stempelakkumulatorer

Skreddersydde hjulløsninger sparer tid og ressurser!

Lagersalg hos Alf I. Larsen

Elev ved TAON Hydraulikk Komponenter ApS

Styrker tilbudet innen mattrygghet og bærekraft

Høy I/O tetthet og redusert monteringsplass?

ForusMessen 2020

ASI Automatikk liker utviklingen av resirkulerte produkter.

Send til en kollega

0.172