23948sdkhjf
>

- I høy sjø ventet jeg på slagene i baugen – de kom aldri

Det første ekspedisjonscruiseskipet med ULSTEIN X-BOW, ‘Greg Mortimer’, er på vei til sin første ekspedisjon til Antarktis, og kommer til å krysse den beryktede Drakepassasjen 1. november.

Les også: Neste X-BOW cruiseskip fra Ulstein får navnet "Sylvia Earle"

Skroglinjeformen X-BOW reduserer slagene i møtende sjø. Dette fikk kapteinen prøve ut på skipets overfart fra Kina til Argentina, da skipet gikk inn i 10 meter høye bølger og med sterk vind.

- Det er en helt annerledes opplevelse! I høy sjø ventet jeg på slagene i baugen, men de kom aldri. Du merker ikke sjøen, så du må lære deg på nytt å forstå hvordan fartøyet oppfører seg. Andre skip kan bare holde halve farten, sier kaptein Ulf-Peter Lindstrøm. Han har 40-års maritim erfaring, de 20 siste som kaptein.

Helt fra starten er skipet en ekte globetrotter, da det har blitt utviklet på fire kontinent: Rederiet SunStone Ships er basert i USA, reiseoperatøren Aurora Expeditions er fra Australia, skipsdesigneren er norsk, og skipsverftet er kinesisk. Nå skal skipet utforske Det hvite kontinentet.

«Greg Mortimers» karakteristiske X-BOW forbedrer komforten om bord i møtende sjø ved at den reduserer slag og påfølgende vibrasjoner. Fartøyet kan dermed holde farten oppe selv i dårleg vær for å komme seg raskt gjennom de tøffeste havstrekningene, blant annet Drakepassasjen.

Les også: SE BILDENE: ”Sjøsatte” storstilt polarskip

Allerede på sin første tur fra byggeverftet CMHI i Kina kom fartøyet inn i veldig dårlig vær etter Cape Town på vei mot Ushuaia i Argentina. Ifølge kapteinen var bølgene 8-10 meter, med noen bølger som nådde over dekk 5, og med veldig sterk vind. Fartøyet kunne fortsatt holde høy fart på 12-13 knop, med bare én knop fartstap.

X-BOW ble lansert av Ulstein i 2005 og på verdsbasis er det over 100 skip som har denne baugformen. Disse er for det meste offshorefartøy, ettersom Ulstein gjennom flere 10-år var spesialisert innen dette segmentet før selskapet tok til å designe havvindskip, bil-/passasjerferjer og ekspedisjonscruiseskip.

- Det å være en offshore-spesialist betyr at fartøyene vi designer må være robuste og kunne håndtere veldig røft vær i verdens mest ugjestmilde havområde. Med det samme Ulstein vendte seg til cruiseindustrien, så cruisereierne potensialet. «Greg Mortimer» er det første cruiseskipet med X-BOW, men det er nå flere andre under bygging i Kina og Norge, sier Tore Ulstein, visekonsernsjef og COO for Design & Solutions i Ulstein Group.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein Group

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Redaksjonen anbefaler

Send til en kollega

0.125