23948sdkhjf

- I høy sjø ventet jeg på slagene i baugen – de kom aldri

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Det første ekspedisjonscruiseskipet med ULSTEIN X-BOW, ‘Greg Mortimer’, er på vei til sin første ekspedisjon til Antarktis, og kommer til å krysse den beryktede Drakepassasjen 1. november.

Les også: Neste X-BOW cruiseskip fra Ulstein får navnet "Sylvia Earle"

Skroglinjeformen X-BOW reduserer slagene i møtende sjø. Dette fikk kapteinen prøve ut på skipets overfart fra Kina til Argentina, da skipet gikk inn i 10 meter høye bølger og med sterk vind.

- Det er en helt annerledes opplevelse! I høy sjø ventet jeg på slagene i baugen, men de kom aldri. Du merker ikke sjøen, så du må lære deg på nytt å forstå hvordan fartøyet oppfører seg. Andre skip kan bare holde halve farten, sier kaptein Ulf-Peter Lindstrøm. Han har 40-års maritim erfaring, de 20 siste som kaptein.

Helt fra starten er skipet en ekte globetrotter, da det har blitt utviklet på fire kontinent: Rederiet SunStone Ships er basert i USA, reiseoperatøren Aurora Expeditions er fra Australia, skipsdesigneren er norsk, og skipsverftet er kinesisk. Nå skal skipet utforske Det hvite kontinentet.

«Greg Mortimers» karakteristiske X-BOW forbedrer komforten om bord i møtende sjø ved at den reduserer slag og påfølgende vibrasjoner. Fartøyet kan dermed holde farten oppe selv i dårleg vær for å komme seg raskt gjennom de tøffeste havstrekningene, blant annet Drakepassasjen.

Les også: SE BILDENE: ”Sjøsatte” storstilt polarskip

Allerede på sin første tur fra byggeverftet CMHI i Kina kom fartøyet inn i veldig dårlig vær etter Cape Town på vei mot Ushuaia i Argentina. Ifølge kapteinen var bølgene 8-10 meter, med noen bølger som nådde over dekk 5, og med veldig sterk vind. Fartøyet kunne fortsatt holde høy fart på 12-13 knop, med bare én knop fartstap.

X-BOW ble lansert av Ulstein i 2005 og på verdsbasis er det over 100 skip som har denne baugformen. Disse er for det meste offshorefartøy, ettersom Ulstein gjennom flere 10-år var spesialisert innen dette segmentet før selskapet tok til å designe havvindskip, bil-/passasjerferjer og ekspedisjonscruiseskip.

- Det å være en offshore-spesialist betyr at fartøyene vi designer må være robuste og kunne håndtere veldig røft vær i verdens mest ugjestmilde havområde. Med det samme Ulstein vendte seg til cruiseindustrien, så cruisereierne potensialet. «Greg Mortimer» er det første cruiseskipet med X-BOW, men det er nå flere andre under bygging i Kina og Norge, sier Tore Ulstein, visekonsernsjef og COO for Design & Solutions i Ulstein Group.

 

Mer om: Ulstein Group | X-BOW | X-BOW
Kilde: Pressemelding fra Ulstein Group
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Livbåten funnet

Klemt i hjel i vindpark

Konsgberg kutter 85 stillinger

Fallulykke hos Hydro

Kystrute-skip blir ikke ferdig i tide

Fant brudd på arbeidsmiljøven – stanset bruk av truck på dagen

Nyhetsbrev

Skal levere kjølesystem til kabel-leggingsfartøy

Avtakende optimisme i olje- og gassnæringen

Ansetter flere og oppretter ny røykventilasjon-avdeling

Listhaug kortest sittende olje- og energiminister

Kroater kjøper Kleven Verft

Ny storkontrakt for Sletta Verft

Nest beste trucksalg på mange år

Ukas vits: Fridag

Gikk konk, mistet jobben – fått ny jobb

Fallulykke førte til dødsfall

Unngår oppsigelser

Vil ha færre oppdrettsanlegg på Vestlandet

Velger TESS som leverandør

Håper på snarlig Kleven-salg

GIEK bidro med 5,6 milliarder kroner til grønn skipsfinansiering

Rekordomsetning for kompressorer

SE VIDEO: Mislykket brusprengning

Tråler-slep i gang

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Eidesviks styreleder går av

Ukens vits: Julegaven

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Blikk og fasade 2020

Reservedeler til stempelakkumulatorer

Lagersalg hos Alf I. Larsen

Elev ved TAON Hydraulikk Komponenter ApS

Styrker tilbudet innen mattrygghet og bærekraft

Høy I/O tetthet og redusert monteringsplass?

ForusMessen 2020

ASI Automatikk liker utviklingen av resirkulerte produkter.

AC/DC kontaktløse TRMS strømtransdusere

Alf I. Lasen er blitt forhandler av Metabo

M-BUS-enheter til et LAN-nettverk?

ASI Automatikk og bærekraftige handlinger i 2020.

Har du brannsikret sårbart utstyr på arbeidsplassen?

RS Components lanserer nytt industrielt digitalt multimeter

Frekvensomformerkurs – Danfoss-skolen

Webinar: How to reduce scrap in foundries

Sew-Eurodrive til EuroExpo Industrimesse, Tromsø

Åpen og gratis plattform for kompetanseutveksling

RS Components lanserer unikt IEC-apparatinntak fra Recom

RobotNorge lanserer ny og modernisert nettside

ASI Automatikk Nyttårshilsen

RS Components lanserer redundansmoduler fra TDK-Lambda

Månedens referanse – Desember 2019

Nyeste teknologi løfteutstyr for profesjonelt bruk

Flere unge er positive til olje

Send til en kollega

0.141