23948sdkhjf

Flere faktorer spilte inn i fregatt-kollisjonen

Sjøforsvaret er ferdig med sin egen gransking av fregatt-kollisjonen i november i fjor.

Det var ikke en feil, men flere ulike faktorer som spilte inn som førte til at KNM «Helge Ingstad» og tankskipet TS «Sola» kolliderte i november i fjor. Det er en av hovedkonklusjonene i rapporten fra Sjøforsvarets egen gransking av ulykken. Det er Bergens Tidende (BT) som melder dette.

– Det har vært en kjede av faktorer. En lang rekke hendelser som sammen førte til at det gikk som det gikk. Det er noe vi også kjenner igjen fra andre store ulykker, sier marinesjef Rune Andersen på Haakonsvern til BT.

Som en følge av at det er flere faktorer som har spilt inn har marinen derfor sett i verk et større arbeid for bedre rutiner og system innen følgende seks områder:

  • Sikkerhetskultur
  • Navigasjon
  • Dokumentasjon
  • Kompetansestyring
  • Teknisk trygghet
  • Håndtering av avvik

 

Av andre ting som nevnes i rapporten er blant annet følgende tiltak:

  • Samordning av navigasjonsrutiner på tvers av fartøystyper
  • Endringer i prosedyrene for hvordan nøkkelpersonell blir testet og valgt ut
  • Få på plass et bedre system for hvordan avvik blir rapportert og håndtert
  • En full gjennomgang av hvordan dokumentasjon, instrukser og prosedyrer på alle fartøy er systematisert og gjort tilgjengelig for de som trenger det
  • Få bedre system for å holde oversikt over hvem som har hvilket sertifikat og kompetanse, og over hva som det er behov for på de ulike fartøyene

Sjøforsvarets egen gransking av ulykken, er en av mange som nå ligger i kjømda. Statens havarikommisjon, Forsvarsmateriell og politiet arbeider også med å finne ut hva som var årsaken til ulykken.

Sjøforsvaret iverksetter tiltak som gjør at ikke slike ulykker skal inntreffe i framtiden.

Samtidig med meldingen om at Sjøforsvaret nå snart er ferdig med sin rapport, er det blitt klart at det er konsulentbyrået PwC som skal lage rapporten om bergingsarbeidet av KNM "Helge Ingstad". 

Der Stortinget som har bedt Regjeringen om en slik rapport. Denne rapporten tar for tidsrommet fra besetningen på fregatten ble reddet til fartøyet ble bragt i sikkerhet på Håkonsvern i Bergen. I anbudet, som PwC altså vant, heter det at rapporten skal ha fokus på system, og ikke personer.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094