23948sdkhjf

Flere faktorer spilte inn i fregatt-kollisjonen

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Sjøforsvaret er ferdig med sin egen gransking av fregatt-kollisjonen i november i fjor.

Det var ikke en feil, men flere ulike faktorer som spilte inn som førte til at KNM «Helge Ingstad» og tankskipet TS «Sola» kolliderte i november i fjor. Det er en av hovedkonklusjonene i rapporten fra Sjøforsvarets egen gransking av ulykken. Det er Bergens Tidende (BT) som melder dette.

Les også: Fregatt-etterforskning ikke ferdig

– Det har vært en kjede av faktorer. En lang rekke hendelser som sammen førte til at det gikk som det gikk. Det er noe vi også kjenner igjen fra andre store ulykker, sier marinesjef Rune Andersen på Haakonsvern til BT.

Som en følge av at det er flere faktorer som har spilt inn har marinen derfor sett i verk et større arbeid for bedre rutiner og system innen følgende seks områder:

  • Sikkerhetskultur
  • Navigasjon
  • Dokumentasjon
  • Kompetansestyring
  • Teknisk trygghet
  • Håndtering av avvik

 

Av andre ting som nevnes i rapporten er blant annet følgende tiltak:

Les også: Vil ha mer penger etter fregatt-kollisjonen

  • Samordning av navigasjonsrutiner på tvers av fartøystyper
  • Endringer i prosedyrene for hvordan nøkkelpersonell blir testet og valgt ut
  • Få på plass et bedre system for hvordan avvik blir rapportert og håndtert
  • En full gjennomgang av hvordan dokumentasjon, instrukser og prosedyrer på alle fartøy er systematisert og gjort tilgjengelig for de som trenger det
  • Få bedre system for å holde oversikt over hvem som har hvilket sertifikat og kompetanse, og over hva som det er behov for på de ulike fartøyene

Sjøforsvarets egen gransking av ulykken, er en av mange som nå ligger i kjømda. Statens havarikommisjon, Forsvarsmateriell og politiet arbeider også med å finne ut hva som var årsaken til ulykken.

Sjøforsvaret iverksetter tiltak som gjør at ikke slike ulykker skal inntreffe i framtiden.

Samtidig med meldingen om at Sjøforsvaret nå snart er ferdig med sin rapport, er det blitt klart at det er konsulentbyrået PwC som skal lage rapporten om bergingsarbeidet av KNM "Helge Ingstad". 

Der Stortinget som har bedt Regjeringen om en slik rapport. Denne rapporten tar for tidsrommet fra besetningen på fregatten ble reddet til fartøyet ble bragt i sikkerhet på Håkonsvern i Bergen. I anbudet, som PwC altså vant, heter det at rapporten skal ha fokus på system, og ikke personer.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Vellykket prøvetur for "NG Endurance"

Eksportnedgang i januar

130 millioner kroner til katapult-sentrene

Et skoleeksempel på bærekraftig design

Statnett tilrettelegger for næringsutvikling på Nordmøre og i Romsdal

SE VIDEO: Korketrekker-design pusher ariktekt-grenser

Nyhetsbrev

Tysk gruve kan løse flygeaske-utfordringer

9 milliarder forskningskroner har funnet veien fra Brussel til Norge

Ukas vits: Damesko

Fornybar-boom hos Aibel

Ikonisk bygg ble mer bærekraftig med «brukt» aluminium

Optimera utvider lagerkapasiteten for videre vekst

Ser mest framover – etter 400 års drift

Erstatning for takboks på Tesla

Overtok spesialfartøy

SE VIDEO: Gigant-dumper bygget av stål

På vei mot en bærekraftig mineralnæring

PCS Stokke Stål AS flytter

Bygde 155 km strømledning i fjor

ABB og Ericsson baner vei for digital omstilling av industrien

Vard-kontrakt til 500 millioner

Utbyggingsprosjektene gjennomføres bedre

Solide kvartalstall fra Kongsberg Gruppen

Resultat-opptur for Kværner

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Miljøvennlig støvfri sandblåsing - Korrosjons-Teknikk AS

Okuma Multus U4000

Ansatt i 40 (!) år

Utvidet dynamosortiment

Ace-Wipes fra Lumatek AS

HMS leverandørpris 2019 tildelt NOT Overflatebehandling AS

Ny nettside - Rabatt: 22% på alt

Smart Engineering direkte i skyen

Sterkere fundamenter med sveise-automasjon

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

Varmesystemer fra Anlegg og Marine Service

Send til en kollega

0.125