23948sdkhjf

Første hybridskip gjennom Nordvestpassasjen

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen fortsetter å skrive historie – som det første hybriddrevne skipet som krysser den legendariske Nordvestpassasjen.

Da MS Roald Amundsen ankom Nome i Alaska natt til onsdag norsk tid, kunne kaptein Kai Albrigtsen og resten av mannskapet loggføre en historisk begivenhet:

Les også: Skipsnavn til besvær

Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip er det første hybriddrevne skipet i verden som har krysset Nordvestpassasjen.

- Hver eneste ekspedisjon med Hurtigruten er unik. Men med denne grønne milepelen skriver vi historie sammen med gjestene våre, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten. 

- For bare få år siden var et cruiseskip med batteripakker nærmest utenkelig. Nå hedrer MS Roald Amundsen den store polarhelten hun er oppkalt etter ved å følge i Amundsens kjølvann, gjennom Nordvestpassajen med batteripakker og hybridmotorer, sier Skjeldam.

I flere hundre år har den berømte, beryktede og isfylte passasjen som knytter sammen Atlanterhavet til Stillehavet vært som en magnet på eventyrere og oppdagere fra hele verden.

Les også: Tre Hurtigruteskip blir hybride

Polarhelten Roald Amundsen ledet den første ekspedisjonen som kom seg gjennom Nordvestpassasjen. Den strabasiøse ferden med polarskuta Gjøa tok tre år, fra 1903 til 1906.

MS Roald Amundsens seilas fra Grønland til Alaska tok tre uker

- Vi opplevde en del vær og vind. Da tenker man tilbake på de som foretok denne reisen for mer enn 100 år siden. Det Roald Amundsen og resten av mannskapet gjorde kan bare beskrives som en bragd. Det står en enorm respekt av å utforske et slikt barskt område som Nordvestpassasjen med datidens begrensede hjelpemidler, sier kaptein Kai Albrigtsen.

- Vi har seilt gjennom sterk storm, kuling, snø, tåke og is. Og vi har opplevd nordlys, spektakulære solnedganger, storslagen natur og fantastisk dyreliv. Men det som har gitt størst inntrykk, er hvordan vi har blitt tatt imot av lokalbefolkningen underveis, akkurat slik som Roald Amundsen selv ble. Den unike gjestfriheten har gjort dette til en helt spesiell tur, sier Albrigtsen.

Les også: - Opparbeidet oss unik kompetanse

MS Roald Amundsen er spesialbygget for å seile i noen av verdens mest krevende farvann, og er spekket med banebrytende grønn teknologi og store batteripakker. Hun har skapt overskrifter verden over etter lanseringen tidligere i sommer.

Batteripakkene skal blant annet brukes til å støtte lavutslippsmotorene. Det vil redusere CO2-utslippene med mer enn 20 prosent sammenlignet med andre cruiseskip av samme størrelse.

Etter Nordvestpassasjen skal MS Roald Amundsen seile sørover langs kysten av Nord- og Sør-Amerika, før vintersesongen blir tilbragt i Antarktis.

Sommeren 2020 vil MS Roald Amundsen returnere til Nord-Amerika, der hun skal seile ekspedisjonscruise i Alaska.

 

Kilde: Pressemelding fra Hurtigruten
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Trump truer Kværner

Mulighet til å bygge verdens største havvindpark

Etablerer Nye Kleven – 60 mister jobben

Endur-kontrakt til 750 millioner

Tekniske feil på fregattene

Laksefiskere kraftig ut mot oppdrettsnæringen

Nyhetsbrev

Kværner investerer i økt produktivitet og konkurransekraft

Hybrid-skip går på diesel

Sikret kontrakt verd 190 millioner kroner

Dronning Sonja åpnet stålkonstruksjonen The Twist

22 mister jobben

SE BILDENE FRA LØFTET

Onsdag ble den 170 tonn tunge hangaren løftet om bord på Solstad Offshores fartøy Norman Frontier. Løftet ble foretatt ved AS Mekanikks verftsanlegg i Gravdal.

Vard designer og bygger hypermoderne tråler

Solcelle-nyvinning får 110 millioner

Ny stor-kontrakt til Kongsberg

SSAB må permittere i Finland

Leverte «svært komplisert» fasade til SNØ - se bildene!

Fikk sin største kontrakt

1

Flyttet produksjonen tilbake til Norge

Ett av verdens mest bærekraftige selskap

SE VIDEO: Utgard gir gass

Skal løfte 170 tonn om bord på fartøy

Norsk selskap kjøper britisk samarbeidspartner

Nordmenn vil helst ha vindkraften til havs

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Ukens vits: Billig kjole

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Allinvent stiller ut på Hi Tech & Industry Scandinavia, Herning

Ny serviceplattform for maskiner skal halvere supportkostnader

Møt oss på OTD 2019

TAON Hydraulikk tilbyr ENERPAC lufthydrauliske pumper

AMADA Styrker posisjonen i det Skandinaviske markedet

Kabelmerker i slitesterkt PUR-materiale

C.B. Ferrari har fått Siemens Award 2019 på EMO Hannover

Nytt agentur for blindnaglemuttere

30% Rabatt i September!

DURMA HD-FO Laserskjæremaskin

Advanced FDM åpner for flere funksjoner

Høstkampanje 2019

Serviceavtale for Øwre Johnsen

Skandinavias største utvalg av belger

YASKAWA sveiseroboter fra iTec

Mitsubishi Electric Factory Automation på Euro Expo Bodø

ForusMessen 2020

Norsecraft Tec AS blir ny dirstributør for Europafilter AB i Norge.

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

OTD2019

Activa

Åpning av nye lokaler i Hordaland

Multispenning IP23 fra Polylux - Nå med <12xIn!

Forleng levetiden på utstyret - med bondura®

HYDAC Cooling

Send til en kollega

0.151