23948sdkhjf

Havila Kystruten vil ikke frakte el-biler om bord

Havila Kystruten fikk i 2018 konsesjon på å seile Hurtigrute-strekningen sammen med Hurtigruten. Men nå kvier rederiet seg for å ta med seg elbiler om bord på sine skip.

Bakgrunnen for at man ikke vil ta med elbiler, hybridbiler, eller hydrogenbiler om bord, skal være faren for brann om bord.

Det skjer samtidig som Hurtigruten varsler at de fortsatt vil tillate alle typer biler om bord i sine fartøy.

Risikoanalyse

Dette melder NRK.

– Avgjørelsen er tatt etter en ekstern risikoanalyse som er utført for oss. Konklusjonen i den analysen gjør at vi har besluttet å ikke ta denne typen biler om bord på grunn av sikkerheten, sier kommunikasjonsansvarlig i Havila Kystruten, Lasse A. Vangstein til NRK.

Han begrunner dette med eksplosjons- og brannfare om bord i skipene. En elbil-brann vil kunne føre til at skipet må evakueres umiddelbart.

Det står ifølge Vangstein ingenting om at Havila Kystruten MÅ ta med bile i kontrakten med Samferdselsdepartementet. Det er primært passasjerer og gods fartøyene skal frakte. Det går fram av kontrakten med Samferdselsdepartementet.

Har snudd

Så sent som i 2019 ble det fra Havila Kystruten sagt at de skulle frakte biler, fordi det er viktig for dem som bor langs kysten. Nå har altså rederiet snudd, og vil bare ta med fossildrevne biler.

Dette til tross for at Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap overfor NRK slår fast at fossildrevne biler brenner fire til fem ganger så ofte som elbiler hvis man tar høyde for størrelsen på bilparken. Men når først en elbil brenner, vil brannen ha et større omfang.

Hurtigruten fortsetter

Hurtigruten, som deler av kyststrekningen med Havila Kystruten, opplyser at de fortsatt vil seile med både fossildrevne og el-biler.

 

 

Kilde: NRK

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
19 ved Ekornes-fabrikk mister jobbene sine
Norsk Industris konjunkturrapport for 2023: Rekorder og usikkerhet
Umoe Mandal med fregatt-kontrakt
Omkommet fisker var utenlandsk
Mongstad-stillas-bygging fortsetter
25 år med Havila-flagget
Andre Nordiske Medier
Building Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.136