23948sdkhjf

Ikke funnet endelig årsak til fiskebåtbrann

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Fiskebåten «Astrid Sofie» ble utsatt for en eksplosjonsartet brann utenfor Haugesund i slutten av november i fjor. Så gikk fartøyet ned.

Nå har Havarikommisjonen gjort ferdig sin undersøkelse og offentliggjort sin rapport. Den viser at de har funnet ut hvor brannen startet, men ikke årsaken til den.

Les også: Batterirapport gir klare anbefalinger

– Det er umulig å fastslå i hvilket rom brannen startet, men det er all grunn til å tro at det var i et av dem, sier avdelingsdirektør Dag Sverre Liseth i Statens havarikommisjon til Fædrelandsvennen. Fiskebåten «Astrid Sofie» hadde tilholdssted Mandal.

Mannskapet kom seg om bord i en redningsflåte fra et passasjerfartøy som var i nærheten da den eksplosjonsartede brannen fant sted 28. november i fjor.

Fædrelandsvennen skriver at Havarikommisjonen drøfter to ulike muligheter til brannårsak i sin rapport. Det ene er at den startet i eller i nærheten av en av dataskjermene i styrhuset, da skjermene her var helt svarte. Eller at verktøy kan ha rullet fram og tilbake på dørken på verkstedet, og slått gnist og dermed antent brennbart materiale.

Fædrelandsvennen skriver at mannen som kjøpte «Astrid Sofie», Bjørn Kjellby fra Mandal, nå har kjøpt ny båt med samme mannskap. Han skal visstnok ha kjøpt «Astrid Sofie» for 75 millioner kroner bare to måneder før den brant og sank utenfor Haugesund.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Kan landbasert oppdrett redde næringen?

To oppdrettssoner får rødt lys

Har kartlagt rømming av oppdrettsfisk

Ny storkontrakt for Sletta Verft

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Miljøvennlig støvfri sandblåsing - Korrosjons-Teknikk AS

Okuma Multus U4000

Ansatt i 40 (!) år

Utvidet dynamosortiment

Ace-Wipes fra Lumatek AS

HMS leverandørpris 2019 tildelt NOT Overflatebehandling AS

Ny nettside - Rabatt: 22% på alt

Smart Engineering direkte i skyen

Sterkere fundamenter med sveise-automasjon

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

Varmesystemer fra Anlegg og Marine Service

Send til en kollega

0.282