23948sdkhjf

Gjør Hurtigruten mer miljøvennlig

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Wärtsilä skal levere en rekke ulike løsninger som vil bidra til at Hurtigruten blir mer miljøvennlig. Arbeidet gjøres på vegne av selskapet Hurtigruten Cruises.

Les også: Vard-kontrakt til 500 millioner

Cruise-selskapet ønsker å konvertere tre av Hurtigrute-skipene til å bli hybrid-drevne cruisefartøy. Ordren til Wärtsilä ble tildelt i andre kvartal i år, og omfatter i første omgang Hurtigrute-skipet «Finnmarken». Etter konverteringsprosjektet vil den 140 meter lange «Finnmarken» bli døpt om til «MS Otto Sverdrup».

Oppgraderingen omfatter en forbedring av fartøyets Wärtsilä-motorer til SCR(selektiv katalytisk reduksjon)-teknologi - for å begrense utslipp av nitrogenoksider (NOx). Fire Wärtsilä Nitrogen Oxide Reducer(NOR)-systemer blir installert i forbindelse med denne konverteringen. Wärtsilä leverer også to Energopac-systemer. Den integrerte propell- og rorutformingen til Wärtsilä Energopac benytter avansert hydrodynamisk teknologi for å optimalisere fremdriftseffektiviteten. Dette gir en effektiv besparelse av drivstoff, det reduserer kostnader og det bidrar til mindre utslipp.

- Vi har hatt et godt kundeforhold til Hurtigruten i mange år, og vi er glade for og stolte av å ha blitt valgt ut til å levere de løsningene som er nødvendige for at fartøyet skal tilfredsstille alle aktuelle forskrifter. At vi kunne levere Tier III-sertifikater for den totale installasjonen var viktig for at vi skulle få denne kontrakten, sier Cato Esperø som leder salg og service i Norden og Baltikum i Wärtsilä Marine.

- Vi i Hurtigruten ønsker kontinuerlig å utfordre oss selv med å velge bærekraftige løsninger i alt vi gjør. Fordi vi opererer i et av de mest sårbare og spektakulære områdene i verden, har vi et spesielt ansvar for å beskytte miljøet, sier administrerende direktør i Hurtigruten, Daniel Skjeldam.

Wärtsilä-utstyret skal etter planen leveres i desember i år. Hurtigruten har kunngjort at alle nye tillegg til flåten, så vel som eksisterende fartøy, vil skje i henhold til den internasjonale maritime organisasjonen (IMO)s Tier III-regelverk.

 

Kilde: Pressemelding fra Wärtsilä
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

"Norsk spøkelsesskip" gikk på grunn i Irland

700 km fiberkabel skal produseres i Norge

Kongsberg Maritime med ny kontrakt

Nær omsetning på linje med før oljeprisfallet

Inngår intensjonsavtaler for vedlikeholdskontrakter

Fiskebåt kjørte rett i brygge

Nyhetsbrev

Brann hos Hydro Sunndal

SSB: Sterke investeringstall

Mistet livbåt – bytter rigg

DOF Subsea vant kontrakter

Stangeland Maskin innstilt til utbygging av to vindparker

Ingen hold i påstandene

DESS Aqua signerte med TESS

Laksepakkeri slår seg konkurs - på nytt

Har funnet erstatningsverft

1

Ut i Europa med stol-system

Går sammen for nullutslipp i maritime sektor

Kleven vil undersøke sin nye eier

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

En sædcelle til besvær

Ny NHO-rapport: Klimaforpliktelser gir Norge konkurransekraft

Gir bonus til alle ansatte

Kongelig oppdrag for Endur Maritime

Mild vinter – må permittere

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hi #measuringhero

TORGY Gruppen flytter inn i nye lokaler

Assistansesystem for effektiv behandling av ledere

Nå leverer vi også "Multi-Fluid"-ventiler fra Metal Work

Produktkatalog fra EIVA-SAFEX

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Send til en kollega

0.156