23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Gjør Hurtigruten mer miljøvennlig

Wärtsilä skal levere en rekke ulike løsninger som vil bidra til at Hurtigruten blir mer miljøvennlig. Arbeidet gjøres på vegne av selskapet Hurtigruten Cruises.

Cruise-selskapet ønsker å konvertere tre av Hurtigrute-skipene til å bli hybrid-drevne cruisefartøy. Ordren til Wärtsilä ble tildelt i andre kvartal i år, og omfatter i første omgang Hurtigrute-skipet «Finnmarken». Etter konverteringsprosjektet vil den 140 meter lange «Finnmarken» bli døpt om til «MS Otto Sverdrup».

Oppgraderingen omfatter en forbedring av fartøyets Wärtsilä-motorer til SCR(selektiv katalytisk reduksjon)-teknologi - for å begrense utslipp av nitrogenoksider (NOx). Fire Wärtsilä Nitrogen Oxide Reducer(NOR)-systemer blir installert i forbindelse med denne konverteringen. Wärtsilä leverer også to Energopac-systemer. Den integrerte propell- og rorutformingen til Wärtsilä Energopac benytter avansert hydrodynamisk teknologi for å optimalisere fremdriftseffektiviteten. Dette gir en effektiv besparelse av drivstoff, det reduserer kostnader og det bidrar til mindre utslipp.

- Vi har hatt et godt kundeforhold til Hurtigruten i mange år, og vi er glade for og stolte av å ha blitt valgt ut til å levere de løsningene som er nødvendige for at fartøyet skal tilfredsstille alle aktuelle forskrifter. At vi kunne levere Tier III-sertifikater for den totale installasjonen var viktig for at vi skulle få denne kontrakten, sier Cato Esperø som leder salg og service i Norden og Baltikum i Wärtsilä Marine.

- Vi i Hurtigruten ønsker kontinuerlig å utfordre oss selv med å velge bærekraftige løsninger i alt vi gjør. Fordi vi opererer i et av de mest sårbare og spektakulære områdene i verden, har vi et spesielt ansvar for å beskytte miljøet, sier administrerende direktør i Hurtigruten, Daniel Skjeldam.

Wärtsilä-utstyret skal etter planen leveres i desember i år. Hurtigruten har kunngjort at alle nye tillegg til flåten, så vel som eksisterende fartøy, vil skje i henhold til den internasjonale maritime organisasjonen (IMO)s Tier III-regelverk.

 

Kilde: Pressemelding fra Wärtsilä

BREAKING
{{ article.headline }}
0.193