23948sdkhjf

Norsk kystvaktskip først til Nordpolen med ABBs Azipod fremdriftssystem

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

KV "Svalbard" ble første fartøy til Nordpolen drevet med Azipod under en internasjonal miljøekspedisjon.

Med sine ytelser under de meste krevende isforhold har Azipod-fremdrift blitt en industristandard for isgående fartøy og muliggjør uavhengig seiling gjennom den nordlige sjøruten. I slutten av august 2019 skrev Azipod historie ved å drive det norske kystvaktskipet helt til Nordpolen. En annen historisk milepæl er at KV "Svalbard" ble det første norske skipet som har seilt til «toppen av verden».

Les også: ABB ferdigstiller leveranse til verdens mest avanserte, isgående gasstankflåte

KV "Svalbard" ble bygget i 2001 og er utrustet med doble 5 megawatt (MW) Azipod isbrytende enheter. Det seilte i arktiske strøk som del av en internasjonal, vitenskapelig ekspedisjon, Coordinated Arctic Acoustic Thermometry Experiment (CAATEX) som ledes av Nansensenteret, et uavhengig forskningsinstitutt.

Hensikten med ekspedisjonen er installasjon av sensorer på sjøbunnen slik at forskere kan overvåke vanntemperaturen. At skipet kom til Nordpolen gir forskningen en ekstra dimensjon ved at data kan hentes fra en av de meste fjerntliggende steder i Arktis.

FØRST: KV "Svalbard" på Nordpolen. ILLUSTRASJON: KYSTVAKTEN.

- Vi navigerte gjennom Arktis og nådde Nordpolen raskere enn vi trodde var mulig, sier Ottar Haugen, sjef for Kystvakten.

Les også: Banebrytende ABB-teknologi forbedrer drift av Draugen

- Dette er en viktig milepæl for oss og bevis på at vi har fartøy i flåten utrustet med robuste fremdriftssystem som muliggjør operasjoner i de mest krevende isforhold, helt til Nordpolen.

Azipod fremdriftssystemet, hvor en elektrisk motor er i en nedsenket enhet utenfor skipsskroget, kan roteres 360 grader for økt manøverbarhet. Det er spesielt kritisk for fartøy som opererer i is. Azipod kan bryte is på opptil 2,1 meter og har vist at drivstofforbruket er inntil 20 prosent lavere enn for tradisjonelle, akselbaserte fremtidssystemer.

ABB har levert elektriske fremdriftssystem til over 90 isbrytere eller isgående fartøy med kraft opptil 45 MW. Azipod leveres fra 1 til 22 MW og teknologien har spilt en nøkkelrolle i utviklingen av ABBs solide posisjon for miljøvennlig, elektrisk fremdrift.

Kilde: Pressemelding fra ABB
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Erstatning for takboks på Tesla

Ser mest framover – etter 400 års drift

Fornybar-boom hos Aibel

Ikonisk bygg ble mer bærekraftig med «brukt» aluminium

Optimera utvider lagerkapasiteten for videre vekst

Overtok spesialfartøy

Nyhetsbrev

SE VIDEO: Gigant-dumper bygget av stål

På vei mot en bærekraftig mineralnæring

ABB og Ericsson baner vei for digital omstilling av industrien

PCS Stokke Stål AS flytter

Bygde 155 km strømledning i fjor

Vard-kontrakt til 500 millioner

Solide kvartalstall fra Kongsberg Gruppen

Utbyggingsprosjektene gjennomføres bedre

Resultat-opptur for Kværner

Havyard i hardt vær

Fjord Lines nye katamaran er sjøsatt

Viknaslipen overleverte båt

Slåttland Group med nye fasiliteter i Vietnam

Økt produksjon fra Fram-feltet

Milliard-milepæl for Aker BP

Båt kjørte på molo som lå under vann

Fallulykke på Moelven Mjøsbruket AS

Odfjell saksøkes etter dødsulykke

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Miljøvennlig støvfri sandblåsing - Korrosjons-Teknikk AS

Okuma Multus U4000

Ansatt i 40 (!) år

Utvidet dynamosortiment

Ace-Wipes fra Lumatek AS

HMS leverandørpris 2019 tildelt NOT Overflatebehandling AS

Ny nettside - Rabatt: 22% på alt

Smart Engineering direkte i skyen

Sterkere fundamenter med sveise-automasjon

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

Varmesystemer fra Anlegg og Marine Service

Globalt IPC-partnerskap avtalt til år 2030

Spesialist på vedlikehold av diesel motorer

Månedens referanse – Januar 2020

Lineærføringer og presisjonstransportører

Send til en kollega

0.144