23948sdkhjf

Tre Hurtigruteskip blir hybride

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Hurtigruten skal bygge om tre skip slik at de får hybrid drivkraft, går det fram av en pressemelding.

De tre skipene det er snakk om skal også få nye navn, og de skal settes inn som ekspedisjonscruiseskip langs norskekysten, heter det videre i pressemeldingen.

Les også: Skipsnavn til besvær

– Med disse nye cruiseskipene vil du oppleve norskekysten slik du aldri før har gjort det, hverken med Hurtigruten eller andre. Skipene vil bli som nye, stedene vi utforsker er nye, og teknologien om bord er banebrytende. Derfor er det også naturlig at skipene får helt nye navn der vi viderefører arven etter våre store oppdagere, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten pressemeldingen.

Det er Siemens som skal levere batteripakkene på skipene. Først på ett av dem, med opsjon på de to andre.

Det er de tre skipene MS Midnatsol, MS Trollfjord og MS Finnmarken som nå får nye navn: MS Eirik Raude, MS Maud og MS Otto Sverdrup. Hvilke destinasjoner de tre skipene skal seile på langs kysten, vil bli klart senere i år.

Skipene skal alle bygges om og få batteripakker og hybrid-drift. Det er først gamle MS Finnmarken som får batteripakke, mens rederiet har opsjon på de andre to. De vil også få landstrøm, slik at utslippene ved landligge kan kuttes.

Les også: - Opparbeidet oss unik kompetanse

– Satsingen på bærekraft og miljøteknologi er kjernen i alt vi gjør. Vi har et ansvar for områdene vi besøker, ikke minst langs norskekysten som nå er under press fra masseturismen, fortsetter Skjeldam.

Skipene vil også få oppgraderte restauranter, barer, lugarer og samtlige vil få et Hurtigruten Science Center.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Starter operasjonstester av arktisk drone fra Kystvakten

Evakueres etter brann i tankskip

Flest konkurser i bygg og anlegg

«Northguider»-fjerning tar tid

Anker dom i spesiell sak

Oljeopprydding i gang ved terminalen på Bahamas

Nyhetsbrev

Ny fôrflåte fra AKVA Group

Første tankskip med landstrøm

Fra Norsk Stål til rådhuset

Flere faktorer spilte inn i fregatt-kollisjonen

Tøffere tider for oljeservice-næringen neste år

Går av som daglig leder

Første hybridskip gjennom Nordvestpassasjen

Fortsetter den krevende opprenskningen

Bulkbåt måtte slepes til land

Ikke funnet endelig årsak til fiskebåtbrann

Boreselskap gikk konk

Oljeleverandørene: Lavere vekst er forventet

Hydro slankes

ATM kjøper Leknes Maskin

Åpnet Industrifagskolen på Kongsberg

Hydro selger rumensk ekstruderingsanlegg

Bygde sitt eget nybygg

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Ukens vits: Billig kjole

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Åpning av nye lokaler i Hordaland

Multispenning IP23 fra Polylux - Nå med <12xIn!

Forleng levetiden på utstyret - med bondura®

HYDAC Cooling

Køhn Tech på EMO Hannover 2019

Bahco kommer til Dyrsku'n 2019!

Velkjente JESSEY Dreiebenker på EMO

MEGGER MTR105 håndholdt motor-tester 1 KV. Alt i ett instrument!

HYDAC Cooling

Hydroscand på Dyrsku'n 2019!

iTec snart på plass i nye kontorlokaler

Fremragende maskinering av store, tunge og komplekse deler!

Hunseal AS er representert under EuroExpo i Bodø 23. og 24. oktober 2019

PAO FONG Fresemaskiner på EMO 2019

Additel introduserer sin nye ADT761A automatiske trykkalibrator

Besøk Allinvent AS på Euro Expo i Ålesund

Mitsubishi Electric Factory Automation på Euro Expo

Ledig stilling Rolf Lycke AS

Applikasjoner for sylindriske rullelager

RS Components introduserer profesjonelt termokamera i lommestørrelse fra Fluke

Ny 80Tonn Engel Ecodrive Sprøytestøpemaskin hos Verktøymakeren A/S

Legeringtillegg – September 2019

Kompositt rør til on/offshore industri, prefabrikkering og montasje

Ny produktkatalog fra Bergsli-Hantek!

Ryfylketunnelen og Hundvågtunnelen! Bli med oss ned. 

Send til en kollega

0.15