23948sdkhjf

Moderat verdivekst for sjømateksporten i mai

Norge har eksportert 181 400 tonn sjømat for 8,7 milliarder kroner i mai. Det er en verdiøkning på 284 millioner kroner eller 3 prosent sammenlignet med mai i fjor. Hittil i år er det eksportert sjømat til en verdi av 43,3 milliarder kroner. Det er en verdiøkning på 3,2 milliarder eller 8 prosent mot samme periode i fjor.

Les også: Fortsatt fall i verdien på sjømateksporten

- Det har vært en verdivekst på flere arter i mai, hvor spesielt laks og makrell har trukket opp totalen. Etterspørselen etter norsk sjømat er samlet sett god, særlig i Europa og Asia. Samtidig har den norske kronen svekket seg, spesielt mot dollaren, som har gitt en positiv innvirkning på eksportprisen. Selv om både eksportvolum og verdi har økt i mai så har algeoppblomstringen i Nordland og Troms medført at enkelte selskaper har lidd store tap i produksjonen. Dette er en tragisk situasjon for de som er rammet, sier Tom-Jørgen Gangsø, direktør for markedsinnsikt og markedsadgang i Norges sjømatråd.

Norge har eksportert 91 000 tonn laks til en verdi av 6,1 milliarder kroner i mai. Det er en økning i volum på 14 prosent mens verdien har økt med 52 millioner kroner eller 1 prosent sammenlignet med mai i fjor. Hittil i år har Norge eksportert 425 000 tonn laks til en verdi av 29 milliarder kroner. Det er en økning i volum på 6 prosent mens verdien har økt med 2 milliarder kroner eller 8 prosent. Gjennomsnittsprisen for fersk hel laks i mai var 62,17 kroner per kg mot 73,16 kroner per kilo i mai i fjor. Polen, Frankrike og Danmark var største mottakere av laks fra Norge i mai.

- Sterk vekst i eksportvolumet de siste to månedene har lagt et press på lakseprisen. Historisk sett har mai gitt økt laksepris, men den sterke volumveksten har snudd dette bildet i år. Hittil i år har det vært gunstige produksjonsforhold i store deler av landet, blant annet på grunn av en varm vinter. Dette har resultert i økt eksport de siste månedene. Samtidig er etterspørselen etter norsk laks fortsatt økende, spesielt i EU og Asia, sier Paul T. Aandahl, sjømatanalytiker i Norges sjømatråd. 

Kilde: Pressemelding fra Norges Sjømatråd

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Redaksjonen anbefaler

Send til en kollega

0.094