23948sdkhjf

Hurtigruten skal seile på død fisk

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Fram til 2027 skal Biokraft AS i Skogn levere miljøvennlig biogass til Hurtigrutens skip langs norskekysten. Avtalen er den største for leveranse av biogass i shippingbransjen på verdensbasis noensinne.

Som det første rederiet i verden, tar Hurtigruten i bruk biogass i stor skala som drivstoff for skip. Innen 2021 skal minst seks av Hurtigrutens skips bygges om for å drives på en kombinasjon av store batteripakker, flytende naturgass (LNG) og biogass (LBG) – produsert av organisk avfall fra skogbruk og oppdrettsnæring.

Les også: Nye kystruteskip blir forsinket

Biogassen skal produseres ved Biokrafts anlegg i Skogn.

- Dette er et stort og viktig skritt for Hurtigruten, for Biokraft, for grønne løsninger i global shipping, og ikke minst for miljøet, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Avtalen strekker seg over 7,5 år. Hver gang et av Hurtigrutens batteri- og gassdrevne skip anløper Trondheim på nordgående rute, vil det fylles med kortreist og miljøvennlig biogass – som de aller første cruiseskipene i verden.

STOLT: Adm. dir. i Biokraft, Håvard Wollan, er stolt over samarbeidet med Hurtigruten. FOTO: BIOKRAFT

- Vi er stolte over å samarbeide med Hurtigruten og ser på dette som et stort steg mot grønn og mer bærekraftig shipping. Det er inspirerende å se at Hurtigruten nok en gang viser at de er verdens grønneste cruiserederi. Med denne avtalen, er Hurtigruten i praksis rederiet som innfører biogass som drivstoff innen shipping, sier konsernsjef Håvard Wollan i Biokraft.

Fornybar biogass er en ren energikilde, og regnes som det mest miljøvennlige drivstoffet som er tilgjengelig på markedet. Biogass blir allerede brukt som drivstoff i andre deler av transportbransjen, spesielt i busser. 

Les også: Første hybridskip gjennom Nordvestpassasjen

Norge og Nord-Europa er store på skogbruk og fiske, og har dermed jevn tilgang på organisk avfall fra industriene. Det gir Norge en unik mulighet til å bli en verdensleder innenfor biogass.

- Norge har en lang historie som en av verdens fremste maritime nasjoner og har levd av havet i generasjoner. Men havene våre er under press fra klimaendringer og forurensing. Det jobber vi sammen med dedikerte samarbeidspartnere som Hurtigruten for å snu, sier Wollan.

Samarbeidet mellom Hurtigruten og Biokraft betyr at verdens største ekspedisjonscruise-rederi og verdens største produsent av flytende biogass finner sammen for å satse på grønne løsninger.

- Det andre ser på som søppel og problemer, ser vi på som ressurser og løsninger. Mens andre rederier bruker billig, forurensende tungolje, kommer våre skip til å bokstavelig bli drevet av naturen. Biogass er det grønneste drivstoffet innenfor shipping. Så dette var et enkelt valg for oss og en kjempefordel for miljøet. Vi håper flere andre følger etter, sier Skjeldam.

Les også: Skipsnavn til besvær

MILJØBEVISST: Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam. FOTO: RUNE KONGSRO/HURTIGRUTEN

Biokraft beskriver avtalen med Hurtigruten som en banebrytende endring for fremtidens drivstoff innen shipping- og cruiseindustrien.

- Avfall kan på en lønnsom måte forvandles til høykvalitets fornybart drivstoff. Det kan drive busser og lastebiler, og - som Hurtigruten viser – også drive cruiseskip. Fra produksjonen av biogass får vi også store mengder fornybar biogjødsel, et viktig tilskudd til en mer bærekraftig matproduksjon, sier Wollan.

Kilde: Pressemelding fra Hurtigruten
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

En betongbenk blir verdenssensasjon

38 har allerede sluttet hos Benteler

Egen stortingsmelding for maritim næring

Hybrid-levering for Wärtsilä

Hydrogen kan være svaret på null-utslipp

Blir liggende til neste sommer

Nyhetsbrev

50 år siden jærbuenes banebrytende oppfinnelse av lakkeringsroboten

Barneavdeling fikk penger fra verkstedklubben

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Varsler permitteringer i Årdal

Fall i oljeproduksjonen

Boa sikret seg kontrakt

ABB demonstrerer konsept for mobil laboratorierobot for fremtidens sykehus

- Kina overrasker

Ytterligere stål-toll fra USA

Harrier-eiere får millionbot

"Brannferja" gikk på diesel

Fiskebåt grunnstøtte

Det bores som aldri før

Nye kystruteskip blir forsinket

Ukas vits: Parkeringsproblemer

Dyrt å reparere ferja etter batterieksplosjon

-Tviler på at Hywind blir lønnsom

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Ukens vits: Billig kjole

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Test- og måleinstrumenter på Euro Expo i Bodø 23-24 oktober

SEW-EURODRIVE AS åpner servicesenter i Trondheim

Norsecraft Tec AS på OTD i Stavanger

iTec nominert til EY Entrepreneur Of The Year 2019, reg. Sør

Fortsatt noen ledige plasser. Første mann til mølla.

Stansefabrikken på Elmia 2019

Nippon Gases er klar for OTD 2019

NYHET - Flir T860 Profesjonelt IR-kamera

Møt ePlast på OTD 2019

Produktkatalog fra Eiva-Safex

Slik digitaliseres norsk sokkel

Hansen Protection med arbeidsdrakt for polare strøk

ePlast har PEEK på lager

Hydroscand stiller på OTD

Det spares ikke på kruttet når OTD braker løs i Stavanger Forum 16. – 17. oktober.

Møter tungindustriens krav med additiv produksjon

PTFE/TEFLON på lager i Norge

Velkommen til Stavanger 16.-17. oktober 

Måler du store dimensjoner under tøffe forhold?

Indexer/rundbord med servostyring!

Webinar | 10 reasons why you should x-ray your parts

NYHET - Fluke Ti300+ IR-kamera

Besøk oss på OTD 2019

Bahco kommer til OTD

TTP SEALS deltar på OTD i Stavanger

Send til en kollega

0.587