23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

«Romferje» for lokalbefolkningen

Den er ikke bare moderne med helelektrisk framdrift, men den nye ferja som skal frakte innbyggerne fra øya Barmen, ser nærmest ut som et romskip - eller ei romferje om du vil.

Det er NRK som skriver om den nye ferja, som skal trafikkere Barmen-Barmsund i Selje kommune. Det er en helelktrisk ferje, som kan ta 10 biler og 48 passasjer. Ferja, som bygges ved Måløy Verft i samarbeid med fler selskap i Vågsøy, blir noe helt annet enn dagens ferje.

- Dette blir et romskip sammenliknet med den gamle ferja, sier prosjektansvarlig Hans Kristian Hop hos Vidar Hop Skyssbåter AS til NRK. Det er de som driver ferja M/F «Barmsund».

En oversikt fra Vegdirektoratet viser at det inngangen til 2022 vil være mer enn 70 ferjer med batteri installert her i landet, og helelektrisk drift var også et krav da Sogn og Fjordane fylkeskommune lyste ut sambandet som den nye ferja skal trafikkere.

Den nye ferja skal etter planen settes i drift 1. juni, og er bygd i kompositt. Det gir flere fordeler, der vekt kanskje er det mest framtredende. Videre vil et komposittskrog ikke ruste eller bli tært i.

At ferja er bygd i blandingsmaterialet kompositt har mange fordelar, påpeiker Lundebrekke.

– Vekt er kanskje den største fordelen. Så har du slitestyrke, eit komposittskrog vil aldri ruste eller bli tært i.

 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web01