23948sdkhjf

Sju omkomne fiskere i fjor

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Selv om det i 2018 er en svak nedgang i antall registrerte ulykker, var det en markant oppgang i antall omkomne – fra sju personer i 2017 til ti personer i 2018. Sju av de omkomne i 2018 jobbet på fiskefartøy.

-10 omkomne er 10 for mange og vi ser også at det er i primærnæringen fiske at risikoen er størst blant de som jobber ombord i næringsfartøy i Norge. Dette er noe vi tar på alvor og har fokus på i form av både tilsyn og holdningskampanjer, sier fungerende sjøfartsdirektør Lars Alvestad.

Les også: Rekordbot til Kiel-fergen

Omlag 53 prosent av dødsulykkene de siste fem årene skyldes personulykker, mens de resterende skyldes skipsulykker. Blant skipsulykkene går kollisjon, kantring, og grunnstøtinger igjen de siste fem årene, mens det blant personulykkene* hovedsakelig er snakk om fall til sjø, fall om bord, og støt/klemskader. Når det gjelder personskader, så ble det i 2018 registrert 226 skader på personer, mot 231 i 2017.

Når det gjelder skipsulykker* så er tallene relativt stabile, sammenlignet med de siste fem årene, hvor direktoratet har registrert 1241 skipsulykker. I 2018 ble det registrert 240 skipsulykker, og av disse var 40 prosent av skipsulykkene grunnstøtinger, 14 prosent kontaktskader, 12 prosent brannhendelser, og 11 prosent miljøskader. De resterende 23 prosent var fordelt over andre ulykkes kategorier.

- Det gjøres mye godt sikkerhetsarbeid ute i næringen, noe som nok også bidrar til at tallene for skipsulykker ikke øker. På den ene siden hadde vi håpet at tallene skulle gå mer ned, men vet samtidig at de krevende forholdene vi har langs kysten også vil gjøre det vanskelig å unngå at ulykker skjer, det er derfor viktig at dette er en del av risikovurderingen den enkelte gjør før seilasen og arbeidet starter om bord, sier Alvestad.

I 2018 har sjøfartsdirektoratet registrert 33 ulykker med miljøutslipp. Det er hovedsakelig snakk om mindre utslipp (5 – 200 liter) med olje eller diesel. Av de få større utslippene så ble det rapportert om utslipp av 217 tonn raffinerte oljeprodukter i forbindelse med en kontaktskade, mens et annet eksempel var utslipp av 10 000 liter diesel i forbindelse med en kollisjon.

* Sjøfartsdirektoratet skiller mellom skipsulykker og personulykker. En skipsulykke defineres som en hendelse som involverer selve skipet (f.eks. en grunnstøting, eller kollisjon), mens en personulykke er en hendelse med en eller flere personer, som forekommer uten at dette innebærer en skade på skipet (f.eks. fall eller klemskader). Både skipsulykker og personulykker kan medføre personskader og omkomne.

Kilde: Pressemelding fra Sjøfartsdirektoratet
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Haaland AS mot gamle høyder

Brennestart for Nexans-fartøy

Etablererte nettverk for leverandører mot cruiseindustrien

TESS åpnet ny sluse ved Europas største prosessanlegg i sitt slag

Aker Solutions fikk kontrakt for havbunnsanlegg

Brunvoll fikk Yara Birkeland-kontrakt

Nyhetsbrev

Trebygg inn i E.A.Smith

Skal drive oppdrett på værutsatte lokaliteter

200 jobber borte ved fusjon

Kraftig økte investeringer i olje og gass

Gulen kan får kjempe-tørrdokk

Permitteringsvarsel for Vik Ørsta

På ståltur til Sverige

Frykter amerikansk biltoll

VIDEO: Bli med på innsiden av SNØ

Det storslåtte prosjektet skal ha brukt 44.500 kilometer armeringsjern - nok til å nå rundt hele jorda.

Islands første elferge får kraftsystem fra ABB

Skiftet navn

Ny kontrakt for Sletta Verft

Honda legger ned England-fabrikk

Torghatten-ferjene på vei

ACEL med fire kontrakter på hybridisering av ferjer

Får Havforskningsinstituttet som partner

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

Fellestur til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum.no fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Svenske Vivestra blir en del av NOHA

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Gassutstyr fra iTec installeres hos Pers Kjøkken

Nytt videokurs innen NDT

RS Components introduserer industrielle frekvensomformere fra Rexroth

Frame agreement with Shell

Komplette viskersystemer med "SERVI VISION CONTROL"

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

Produktnyhet fra Hydroscand

Beckhoff Automation: Ny TwinCAT 3 kontroller gir uovertruffen kapasitet og funksjonalitet

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

RS Components lanserer banebrytende arbitrære funksjonsgeneratorer fra Tektronix

Fluke seminar - Målemetoder for energibesparelser

Kurs i planlapping av deler til Ventiler og Tetninger, mm. 19.-20. mars 2019

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Suksessfulle tunge løft med HYDACs Bieri fabrikk

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Bahco lanserer en ny hurtig ergonomisk rørtang

2019 VIAVI Nordic Days Seminar

Beckhoff Automation: EtherCAT-teknologien oppgraderes for fremtidens datain...

Februarkampanje fra Meidell – SUNMASTER manuelle dreiebenker

Promet AS har fått ny Mazak I300.

KUKA med i utviklingen av plattform for smarte fabrikker

Ny Finance Manager i NOHA

Send til en kollega

0.155