23948sdkhjf

Sju omkomne fiskere i fjor

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Selv om det i 2018 er en svak nedgang i antall registrerte ulykker, var det en markant oppgang i antall omkomne – fra sju personer i 2017 til ti personer i 2018. Sju av de omkomne i 2018 jobbet på fiskefartøy.

-10 omkomne er 10 for mange og vi ser også at det er i primærnæringen fiske at risikoen er størst blant de som jobber ombord i næringsfartøy i Norge. Dette er noe vi tar på alvor og har fokus på i form av både tilsyn og holdningskampanjer, sier fungerende sjøfartsdirektør Lars Alvestad.

Les også: Prestisjeferjer bedordret ut av drift

Omlag 53 prosent av dødsulykkene de siste fem årene skyldes personulykker, mens de resterende skyldes skipsulykker. Blant skipsulykkene går kollisjon, kantring, og grunnstøtinger igjen de siste fem årene, mens det blant personulykkene* hovedsakelig er snakk om fall til sjø, fall om bord, og støt/klemskader. Når det gjelder personskader, så ble det i 2018 registrert 226 skader på personer, mot 231 i 2017.

Når det gjelder skipsulykker* så er tallene relativt stabile, sammenlignet med de siste fem årene, hvor direktoratet har registrert 1241 skipsulykker. I 2018 ble det registrert 240 skipsulykker, og av disse var 40 prosent av skipsulykkene grunnstøtinger, 14 prosent kontaktskader, 12 prosent brannhendelser, og 11 prosent miljøskader. De resterende 23 prosent var fordelt over andre ulykkes kategorier.

- Det gjøres mye godt sikkerhetsarbeid ute i næringen, noe som nok også bidrar til at tallene for skipsulykker ikke øker. På den ene siden hadde vi håpet at tallene skulle gå mer ned, men vet samtidig at de krevende forholdene vi har langs kysten også vil gjøre det vanskelig å unngå at ulykker skjer, det er derfor viktig at dette er en del av risikovurderingen den enkelte gjør før seilasen og arbeidet starter om bord, sier Alvestad.

I 2018 har sjøfartsdirektoratet registrert 33 ulykker med miljøutslipp. Det er hovedsakelig snakk om mindre utslipp (5 – 200 liter) med olje eller diesel. Av de få større utslippene så ble det rapportert om utslipp av 217 tonn raffinerte oljeprodukter i forbindelse med en kontaktskade, mens et annet eksempel var utslipp av 10 000 liter diesel i forbindelse med en kollisjon.

* Sjøfartsdirektoratet skiller mellom skipsulykker og personulykker. En skipsulykke defineres som en hendelse som involverer selve skipet (f.eks. en grunnstøting, eller kollisjon), mens en personulykke er en hendelse med en eller flere personer, som forekommer uten at dette innebærer en skade på skipet (f.eks. fall eller klemskader). Både skipsulykker og personulykker kan medføre personskader og omkomne.

Kilde: Pressemelding fra Sjøfartsdirektoratet
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Ikonisk bygg ble mer bærekraftig med «brukt» aluminium

Optimera utvider lagerkapasiteten for videre vekst

Fornybar-boom hos Aibel

Erstatning for takboks på Tesla

Ser mest framover – etter 400 års drift

Overtok spesialfartøy

Nyhetsbrev

SE VIDEO: Gigant-dumper bygget av stål

På vei mot en bærekraftig mineralnæring

Bygde 155 km strømledning i fjor

ABB og Ericsson baner vei for digital omstilling av industrien

PCS Stokke Stål AS flytter

Vard-kontrakt til 500 millioner

Utbyggingsprosjektene gjennomføres bedre

Solide kvartalstall fra Kongsberg Gruppen

Resultat-opptur for Kværner

Havyard i hardt vær

Fjord Lines nye katamaran er sjøsatt

Viknaslipen overleverte båt

Slåttland Group med nye fasiliteter i Vietnam

Økt produksjon fra Fram-feltet

Milliard-milepæl for Aker BP

Båt kjørte på molo som lå under vann

Fallulykke på Moelven Mjøsbruket AS

Odfjell saksøkes etter dødsulykke

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Miljøvennlig støvfri sandblåsing - Korrosjons-Teknikk AS

Okuma Multus U4000

Ansatt i 40 (!) år

Utvidet dynamosortiment

Ace-Wipes fra Lumatek AS

HMS leverandørpris 2019 tildelt NOT Overflatebehandling AS

Ny nettside - Rabatt: 22% på alt

Smart Engineering direkte i skyen

Sterkere fundamenter med sveise-automasjon

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

Varmesystemer fra Anlegg og Marine Service

Globalt IPC-partnerskap avtalt til år 2030

Spesialist på vedlikehold av diesel motorer

Månedens referanse – Januar 2020

Lineærføringer og presisjonstransportører

Graco Merkur malepumper fra Norclean AS

Bender ATICS® - Pålitelighet!

Send til en kollega

0.142