23948sdkhjf

Kuttet 600.000 tonn CO2 fra forsyningskjeden

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Siden 2011 har Equinor kuttet CO2-utslippene innen logistikk rettet mot norsk sokkel med 600.000 tonn. Selskapet har en ambisjon om å halvere utslippene i forsyningskjeden for norsk sokkel innen 2030.

I dag, fredag 18. januar, åpner baseselskapet Norsea et landstrømanlegg på Dusavik forsyningsbase i Rogaland utenfor Stavanger. Basen er den siste i rekken av forsyningsbaser som gir forsyningsfartøyer på Equinor-kontrakt mulighet til å bruke strøm fra land når de ligger til kai, og lade opp batterier ombord på fartøyene.

Les også: Patentstrid endte med forlik

Landstrøm er ett av flere tiltak for å få ned utslippene innen logistikk, og 13 av 19 forsyningsfartøyer på langsiktige kontrakter med Equinor har allerede installert utstyr for å benytte landstrøm. Ytterligere fem fartøy i kontraktsporteføljen vil være utstyrt med landstrøm i løpet av 2019.

– Det er mange som må samarbeide dersom vi skal klare å ta ned utslippene i logistikkjeden, og der har Equinor en spesiell rolle ettersom vi har et stort antall leverandører som må spille på lag for at vi skal klare å få til kutt. Vi påvirker operasjonelt gjennom den daglige driften, kommersielt ved å belønne lave utslipp i kontrakter og strategisk ved å legge til rette for en virksomhet som har god utnyttelse av fartøy, kjøretøy og helikoptre, sier Philippe F. Mathieu, direktør for felles driftsstøtte i Equinor.

Siden 2011 har Equinor kuttet utslipp innen logistikk med totalt 600.000 tonn CO2, tilsvarende utslippet til alle biler i Oslo i løpet av ett år. Tallet dekker helikoptre og fartøyer innen forsyning, beredskap, riggflytt og lagerfartøy.

De totale utslippene har gått ned med 37 prosent, mens utslipp justert for aktivitetsnedgang er redusert med 26 prosent.

Les også: Equinor vinner syv leteblokker i Argentina

Equinor har en ambisjon om å halvere det aktivitetsbaserte utslippet innen forsyningskjeden mot norsk sokkel fra 26 prosent til 50 prosent innen 2030, med basis i 2011.

Stadig flere rederier med forsyningsfartøyer i Equinor-porteføljen har installert hybrid batteridrift og mulighet til å benytte landstrøm.

NOX-fondet er en viktig økonomisk bidragsyter for redere som ønsker å installere hybrid batteridrift med landstrøm, og de gir ut midler basert på hvor mye systemene blir benyttet, opp til et øvre tak.

– Vi har en ambisjon om å få alle fartøyer på langtidskontrakt med oss over på landstrøm fordi vi ser at det er et effektivt virkemiddel for utslippsreduksjoner. Vi ser stort engasjement og vilje fra rederier, mannskap, baseselskaper og myndigheter for å få på plass drift og infrastruktur som bidrar til lavere utslipp, sier Mathieu.

Les også: Lekkasje på Aasta Hansteen

I tillegg til Dusavik er det i løpet av det siste året installert landstrøm ved forsyningsbasene på Mongstad i Hordaland, Florø i Sogn og Fjordane, Kristiansund i Møre og Romsdal og Hammerfest i Finnmark.

Norsea Group har med sine datterselskaper vært aktive i denne utbyggingen med fire av basene som Equinor benytter til forsyning. I tillegg har Enova bidratt med økonomisk støtte som har muliggjort investeringene.

 

Kilde: Pressemelding fra Equinor
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

God påske fra oss i Metal Supply!

SE BILDENE av "Color Hybrid" på vannet

Krever bedre oljeberedskap i Nord

Trygger pluggede brønner på norsk sokkel

Freiberg mener det ikke er marked for havvind i Norge

Satser på Fjord Hybrid

Nyhetsbrev

Metallco-avklaring etter påske?

Equinor vinner syv leteblokker i Argentina

Snart klart for hypermoderne laksefabrikk

Glenn fikk drømmejobben offshore

Sørlandsbedrift kjøper opp dansk samarbeidspartner

Hydrogen fra vind kan gi sokkelen kraft

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Bruker 11,5 millioner kroner på å redde kraftturbin

1

Fikk kran-oppdrag

- Norge mangler havvind-strategi

Frifunnet for å ha stjålet bedriftshemmeligheter

Norsk industri viser vei mot utslippsfri cruisefart

Ny hybridferje tok inn vann

Ukens vits: Utilfredsstillende innsats

Tilbakekaller oppdrettsillatelse i Vega

- Hvordan gjøre CO2-fangst lønnsomt?

Logistikkprodusent fikk redusert straff

Tre sterke industriselskaper kjemper om å bli Norges smarteste

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

voestalpine på SSV Conference 2019 - Spennende nyheter innen stål og 3D pri...

Verktøymakeren AS - 20 år

Var Viking Sky godt nok rustet for kalde norske farvann?

Fjero will participate in the world’s largest offshore exhibition in Housto...

Nippon Gases Norge utvider salgsteamet

Send til en kollega

0.155