23948sdkhjf

- Det verste jeg har vært med med på

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Besetningsmedlemmene på havarerte "Northguider" forteller om dramatiske minutter i isødet .

Det er NRK som har snakket med besetningsmedlemmene etter de dramatiske minuttene i romjula. «Northguider» gikk på grunn i minus 20 grader i isødet på Svalbard. Det var dårlig dekning og dårlig vær.

Les også: «Northguider» blir liggende til august

Ett av besetningsmedlemmene fryktet for kulda og isbjørn.

Styrmann Julie Kolbeinsvik forteller til NRK at hun lå og sov på lugaren da ulykken skjedde. Hun våknet av at båten kastet på seg, og da hun forsto at det ikke var mulig å snu båten, forsto hun at det var alvorlig. Hun fryktet også isbjørn.

Anton Tellevik var i styrhuset da båten gikk på grunn. Han forteller om dramatiske minutter og uvisshet, men da beskjeden om at helikopter var på vei, var det den beste følelsen han kunne få.

Da fartøyet gikk på grunn mistet etter hvert båten strømmen, og det var kun nødstrømmen som fungerte. Det tok halvannen time før det første av to helikoptre var på plass og fikk berget mannskapet i sikkerhet, melder NRK.

Les også: Kystverket har tømt «Northguider»

Onsdag skrev flere medier at det kunne ta flere måneder før tråleren kan berges fra Svalbard. Dette til tross for at jobben med å tømme tråleren for dieselolje startet natt til onsdag. Det er imidlertid vær- og isforholdene som gjør bergingsarbeidet usikkert, og nå frykter man at man ikke får dratt tråleren av grunn før til sommeren.

– Det er været som bestemmer hvor fort dette går, og om det faktisk er mulig å gjennomføre operasjonen som planlagt. Også sikkerheten til mannskapene spiller inn, sier aksjonsleder i Kystverket, Rune Bergstrøm til NRK.

KV «Svalbard», som var først på åstedet, skal være behjelpelig med tømmearbeidet. Kystvaktskipet er utstyrt med spesialutstyr som skal brukes i arbeidet med å få tømt båten. Kystvaktskipet har blant annet lettbåter, oljetanker, slanger og pumper om bord.

Sammen med det nederlandske bergingsselskapet Ardent Global skal KV «Svalbard» tømme reketråleren «Northguider» for olje. Tråleren står på grunn i Kinnvika i Hinlopenstredet. Fartøyet har slagside og hull i skroget, og kan ikke trekkes av grunnen før den er tømt for 330.000 liter dieselolje.

Men det er ikke dieseloljen rederiet Opilio er mest bekymret for. Smøre- og hydraulikkoljen må også fjernes, da dette er enda mer skadelig for miljøet. NRK skriver at rederiet selv må betale regningen for tømmingen og fjerningen av båten – når den tid kommer. Kystvakten sier til statskanalen at hvis alt går som planlagt med gode vær- og vindforhold kan tråleren være tømt for olje på fire dager.

Kystvakta sier videre at «Northguider» må midlertidig repareres før den kan trekkes av grunn. Man jobber nå med å finne aktører som kan ta på seg dette oppdraget. En slik operasjon krever svært gode værforhold, i tillegg til lite is. Det er isforholdene som er avgjørende for når en slik aksjon kan finne sted. Derfor må man kanskje vente helt til sommeren med å få fjernet tråleren.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Hurtigruten skal seile på død fisk

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

Lekket nær 300.000 liter olje

Forlenget båten med 14 meter

Nyhetsbrev

Revisjonscontainere til Equinor

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Sjekk dette vindskipet!

11 600 tonn død laks i nord

NKT med storkontrakt for Equinor

Et vrak til besvær

British Steel slås konkurs

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

Send til en kollega

0.186