23948sdkhjf

- Det verste jeg har vært med med på

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Besetningsmedlemmene på havarerte "Northguider" forteller om dramatiske minutter i isødet .

Det er NRK som har snakket med besetningsmedlemmene etter de dramatiske minuttene i romjula. «Northguider» gikk på grunn i minus 20 grader i isødet på Svalbard. Det var dårlig dekning og dårlig vær.

Les også: «Northguider» blir liggende til august

Ett av besetningsmedlemmene fryktet for kulda og isbjørn.

Styrmann Julie Kolbeinsvik forteller til NRK at hun lå og sov på lugaren da ulykken skjedde. Hun våknet av at båten kastet på seg, og da hun forsto at det ikke var mulig å snu båten, forsto hun at det var alvorlig. Hun fryktet også isbjørn.

Anton Tellevik var i styrhuset da båten gikk på grunn. Han forteller om dramatiske minutter og uvisshet, men da beskjeden om at helikopter var på vei, var det den beste følelsen han kunne få.

Da fartøyet gikk på grunn mistet etter hvert båten strømmen, og det var kun nødstrømmen som fungerte. Det tok halvannen time før det første av to helikoptre var på plass og fikk berget mannskapet i sikkerhet, melder NRK.

Les også: Kystverket har tømt «Northguider»

Onsdag skrev flere medier at det kunne ta flere måneder før tråleren kan berges fra Svalbard. Dette til tross for at jobben med å tømme tråleren for dieselolje startet natt til onsdag. Det er imidlertid vær- og isforholdene som gjør bergingsarbeidet usikkert, og nå frykter man at man ikke får dratt tråleren av grunn før til sommeren.

– Det er været som bestemmer hvor fort dette går, og om det faktisk er mulig å gjennomføre operasjonen som planlagt. Også sikkerheten til mannskapene spiller inn, sier aksjonsleder i Kystverket, Rune Bergstrøm til NRK.

KV «Svalbard», som var først på åstedet, skal være behjelpelig med tømmearbeidet. Kystvaktskipet er utstyrt med spesialutstyr som skal brukes i arbeidet med å få tømt båten. Kystvaktskipet har blant annet lettbåter, oljetanker, slanger og pumper om bord.

Sammen med det nederlandske bergingsselskapet Ardent Global skal KV «Svalbard» tømme reketråleren «Northguider» for olje. Tråleren står på grunn i Kinnvika i Hinlopenstredet. Fartøyet har slagside og hull i skroget, og kan ikke trekkes av grunnen før den er tømt for 330.000 liter dieselolje.

Men det er ikke dieseloljen rederiet Opilio er mest bekymret for. Smøre- og hydraulikkoljen må også fjernes, da dette er enda mer skadelig for miljøet. NRK skriver at rederiet selv må betale regningen for tømmingen og fjerningen av båten – når den tid kommer. Kystvakten sier til statskanalen at hvis alt går som planlagt med gode vær- og vindforhold kan tråleren være tømt for olje på fire dager.

Kystvakta sier videre at «Northguider» må midlertidig repareres før den kan trekkes av grunn. Man jobber nå med å finne aktører som kan ta på seg dette oppdraget. En slik operasjon krever svært gode værforhold, i tillegg til lite is. Det er isforholdene som er avgjørende for når en slik aksjon kan finne sted. Derfor må man kanskje vente helt til sommeren med å få fjernet tråleren.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Full fart hos Risnes

Første ståldrager på plass

Vil undersøke overføringer før truck-konkurs

Sveaas investerer 200 MNK i spektakulær stålbru

Fant ølboks i torskemagen

Astrup AS skal levere ANO fasadeplater til Signalprosjekt

Nyhetsbrev

Slår sammen datterselskap

Norsk Industri møtte NAV Rogaland

Engcon investerer 90 millioner i nye maskiner

Vindfarm-kabler skal lages i Drammen

Uavklart skjebne for havarert dokk

Astori AS kjøpt opp

TechnipFMC sikret seg stor Equinor-kontrakt

ASKO planlegger sjødrone i Oslofjorden

Skal designe multifunksjonsfartøy

Oda-feltet i produksjon fem måneder før planlagt

Satser og bygger mot industrien i Midt-Norge

Har funnet årsaken til problemene

Kan gjenoppta gruvedrift i Sydvaranger

Seks tonn skal gjøre ferje mer stabil

Utsatt for stort dataangrep

Sikrer ren energi til Havfarmen

Equinor forlenger med Island Offshore

Norled ligger an til å få drifte Finnøysambandet videre

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vi er på plass

Marine calibration test case

Hvis du er interessert i "super-resolution imaging", så skal denne workshop være for deg!

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Movi-C modulbasert automatiseringssystem fra SEW-EURODRIVE

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Ny Designpris til Elesa!

Intelligente målesystemer for energi og strømkvalitet

Den automatiserte kameleontungen

Nipper AGV - Intelligent palletransport

Invitasjon: Åpent hus i Ravema sitt nye Demosenter på Jæren

Bærbar filterpumpe MFU 15 fra HYDAC

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

MESSER satser stort på nye løsninger

Den ledende teknologien innen støybeskyttelse i byer og tettsteder

Nor-Shipping 2019 - Klüber Lubrication Nordic

FLIR Ex-XT serien termokamera

Oppdag vår nye nettside !

Beijer Electronics lanserer nye G serie distribuert IO

BRANNSIKKERHET: Gjør bygget ditt enda sikrere med digitaliserte kontroller

Kulelagerhuset sin leverandør NTN-SNR opplever sterk vekst på det europeisk...

Ny kontrakt, leveranse av 9 stk kraner til Stavanger

– We must be where it happens

Busch Vacuum Pumps and Systems kjøper NSB Gas Processing

Send til en kollega

0.168