23948sdkhjf

- Det verste jeg har vært med med på

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Besetningsmedlemmene på havarerte "Northguider" forteller om dramatiske minutter i isødet .

Det er NRK som har snakket med besetningsmedlemmene etter de dramatiske minuttene i romjula. «Northguider» gikk på grunn i minus 20 grader i isødet på Svalbard. Det var dårlig dekning og dårlig vær.

Les også: Tingretten gir «Norwegian Gannet» grønt lys

Ett av besetningsmedlemmene fryktet for kulda og isbjørn.

Styrmann Julie Kolbeinsvik forteller til NRK at hun lå og sov på lugaren da ulykken skjedde. Hun våknet av at båten kastet på seg, og da hun forsto at det ikke var mulig å snu båten, forsto hun at det var alvorlig. Hun fryktet også isbjørn.

Anton Tellevik var i styrhuset da båten gikk på grunn. Han forteller om dramatiske minutter og uvisshet, men da beskjeden om at helikopter var på vei, var det den beste følelsen han kunne få.

Da fartøyet gikk på grunn mistet etter hvert båten strømmen, og det var kun nødstrømmen som fungerte. Det tok halvannen time før det første av to helikoptre var på plass og fikk berget mannskapet i sikkerhet, melder NRK.

Les også: Tråleren kan synke

Onsdag skrev flere medier at det kunne ta flere måneder før tråleren kan berges fra Svalbard. Dette til tross for at jobben med å tømme tråleren for dieselolje startet natt til onsdag. Det er imidlertid vær- og isforholdene som gjør bergingsarbeidet usikkert, og nå frykter man at man ikke får dratt tråleren av grunn før til sommeren.

– Det er været som bestemmer hvor fort dette går, og om det faktisk er mulig å gjennomføre operasjonen som planlagt. Også sikkerheten til mannskapene spiller inn, sier aksjonsleder i Kystverket, Rune Bergstrøm til NRK.

KV «Svalbard», som var først på åstedet, skal være behjelpelig med tømmearbeidet. Kystvaktskipet er utstyrt med spesialutstyr som skal brukes i arbeidet med å få tømt båten. Kystvaktskipet har blant annet lettbåter, oljetanker, slanger og pumper om bord.

Sammen med det nederlandske bergingsselskapet Ardent Global skal KV «Svalbard» tømme reketråleren «Northguider» for olje. Tråleren står på grunn i Kinnvika i Hinlopenstredet. Fartøyet har slagside og hull i skroget, og kan ikke trekkes av grunnen før den er tømt for 330.000 liter dieselolje.

Men det er ikke dieseloljen rederiet Opilio er mest bekymret for. Smøre- og hydraulikkoljen må også fjernes, da dette er enda mer skadelig for miljøet. NRK skriver at rederiet selv må betale regningen for tømmingen og fjerningen av båten – når den tid kommer. Kystvakten sier til statskanalen at hvis alt går som planlagt med gode vær- og vindforhold kan tråleren være tømt for olje på fire dager.

Kystvakta sier videre at «Northguider» må midlertidig repareres før den kan trekkes av grunn. Man jobber nå med å finne aktører som kan ta på seg dette oppdraget. En slik operasjon krever svært gode værforhold, i tillegg til lite is. Det er isforholdene som er avgjørende for når en slik aksjon kan finne sted. Derfor må man kanskje vente helt til sommeren med å få fjernet tråleren.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Miljøkrav i fokus på Rørdagene

Gratis kurs i livssyklusanalyse

Jøtul-inntekter på nær en milliard

Reddet av Johan Sverdrup-kontrakt

Slo tysk verft konkurs etter få måneders eierskap

Fusjonerer for å bli totalleverandør

Nyhetsbrev

Aquatraz nr 2 på vei

INTERVJU: Hva skal til for å få bransjen til å satse på ombruk?

Vi snakket med bransjefolk om ombruk, en potensiell Finn.no for byggebransjen og hvordan incentiver og skattefradrag kanskje kan hjelpe for å få ombruk inn i industrien. Her er det mye penger å spare, mener Bygganalyse.

Stor bidragsyter til norsk industri

Forskere lager spesialbåt for storskala tarehøsting

Farlig vogntog fullastet med aluminium

«Leteboring-sak» på nytt i rettssalen

Ålesund-bedrift blir Hydroniq Coolers

Salmon Evolution hentet 50 mill kr i en rettet emisjon

Avtale om å levere notspylere

Teknikk-trøbbel for utsatte ferjer

«Hardhaus»-verft får nye eiere

Norsk olje- og gassindustri er sikre på vekst i 2019

Klart for en «historisk» offshoredag

Mørenot kjøper Bøteriet

Hydro Husnes gjenåpner produksjonslinje

Rekordår for Kinas aluminiumsproduksjon

Ukens vits: Sikkerhet fremfor alt

Oppfyller ikke «betydelig innovasjon»-vilkåret

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Ny daglig leder i X-Noise

Borga Stålbygg har fått ny salgssjef

Etterspurt metall er dyrere enn gull

Viking Neptun får mer jobb

Ukens vits: Forvekslede gaver

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Pumper og ventiler fra Armatec i oppdrettsnæringen!

EML-AJ fiberlaser/stanse kombinasjonsmaskin hjelper til å redusere kostnad per del

LR35: en høyeffektiv plukkløsning fra Kardex Remstar

Ny salgsingeniør til Festo

GMV Milling AS investerer i nye multimaskiener(5-akse).

Bruk gummi ... rett!

PartnerPlast på Åndalsnes sikrer Sjøforsvarets Hovedbase!

Interkit har lansert ny hjemmeside

Crestabond

TESS passerte tre milliarder

Elektropneumatisk trykkregulator for optimal regulering

Temperaturmålere fra Max Sievert

Nofitek leverer omvendt osmose-anlegg til MS Koralen

MJK Instrumentering og overvåkning

Seal Weld Pro styrker salgsapparatet

SEW-EURODRIVE utvikler stadig sitt servicekonsept i Moss

Bergsli Metallmaskiner er ny forhandler av KITAMURA maskineringssenter i Norge!

RS Components lagerfører nå motorstyringsanalysatorer fra Fluke

iTec på opplæring og leverandørbesøk i Tyskland

Datek Løfteteknikk med nytt prosjekt for Eidsiva!

Multifunksjonsinstrumentet Testo 440

SmartTEMP induksjonsvarmere fra Kulelagerhuset

Kalibrere en HART trykktransmitter

Hydroscand åpner i Harstad

Løftebord fra Translyft tar mathygiene til et nytt nivå

Send til en kollega

0.15