23948sdkhjf

Hurtigruten starter seilinger i Alaska

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Hurtigruten fortsetter å utvide verdens mest omfangsrike ekspedisjonscruiseprogram, og setter for første gang Alaska på programmet.

Hurtigruten tilbyr nå mer enn 250 reisemål i mer enn 30 land fra pol til pol. Fra 2020-sesongen kan norske og utenlandske reisende oppleve flere bærekraftige nyheter med Hurtigruten:

Les også: Se bildene: Hurtigruten totaloppgraderer ekspedisjonsskipet MS Fram

  • Den første sesongen med Hurtigrutens hybriddrevne og miljøvennlige ekspedisjonsskip MS Fridtjof Nansen – som skal seile til Antarktis, Grønland, Island og på norskekysten. 
  • Tidenes største tilbud av bærekraftige Antarktis-ekspedisjoner, med mer enn 30 ulike seilingsruter å velge mellom.
  • En totaloppusset MS Fram, som vil fremstå som et helt nytt ekspedisjonsskip 
  • Og ikke minst: En serie ekspedisjonscruise til Alaskas villmark med hybriddrevne MS Roald Amundsen. 

Hurtigrutens Alaska-ekspedisjoner kombinerer uberørt villmark og et rikt dyreliv, og historie og kultur.

– Alaska er som skapt for ekspedisjonsseilinger, og Alaska og Hurtigruten er en perfekt match. Vi kommer til å seile til områder og havner som de store cruiseskipene ikke kan seile til, og vi skal by på det ekte Alaska, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Hurtigruten kommer til å ta gjester tettere på naturen og lenger inn i Alaskas villmark enn cruiserederier flest. Med seilinger som spenner fra 8 til 18 dager, utforsker seilingene legendariske steder som Inside Passage i kombinasjon med havner som nærmest aldri besøkes – som for eksempel «norske» Petersburg.

Hurtigruten blir det første selskapet noensinne som tilbyr seilinger med hybridskip i Alaska. MS Roald Amundsen, som for tiden er under bygging på Kleven verft i Ulsteinvik, er utstyrt med store batteripakker og er fullspekket med innovativ grønn teknologi. 

Les også: SE VIDEO: Hurtigruteskip sjøsettes

Et ekspedisjonsteam bestående av geologer, biologer, historikere, aktivitetsguider og andre eksperter fordyper opplevelsen til de maksimalt 500 gjestene om bord.

– Forestill deg å oppleve naturen fra kajakk, eller å komme tett på bjørner, hvaler, villrein og annet vilt dyreliv – for deretter å slappe av og ta inn opplevelsen på et mer miljøvennlig cruiseskip med høy standard, sier Skjeldam.

MS Roald Amundsen vil avslutte 2020-sesongen i Alaska med en episk seiling gjennom Nordvestpassasjen, fra Nome via Grønland til Halifax.

ANTARKTIS: Hurtigruten satser også på Antarktis. FOTO: HURTIGRUTEN

Les også: TTS vant Hurtigruten-kontrakt

2020 er jomfrusesongen til Hurtigrutens andre hybridskip MS Fridtjof Nansen. Sammen med søsterskipet MS Roald Amundsen blir dette verdens mest innovative og miljøvennlige hybridskip. De første seilingene med MS Roald Amundsen skal blant annet ta gjestene med fra Hamburg til norskekysten, i tillegg til eventyrlige opplevelser til Grønland og Island – før hun setter kursen videre sørover i kjølvannet til polarpioneren hun er oppkalt etter.

Vinteren 2020-2021 skal begge Hurtigrutens nye hybridskip tilbringe i Antarktis.

– Sammen med søsterskipet MS Roald Amundsen legger MS Fridtjof Nansen listen for en helt ny generasjon cruiseskip. Grønn teknologi kombinert med høy standard på mat og omgivelser vil gi gjestene uforglemmelige opplevelser, sier Skjeldam.

Med reiser som spenner fra 12 til 23 dager, tilbyr Hurtigruten verdens mest omfattende program til Antarktis – enten direkte fra Ildlandet i Sør-Amerika over Drake-stredet, eller via Falklandsøyene og Sør-Georgia.

Les også: Norske Kai (54) blir kaptein på verdens første hybriddrevne cruiseskip

– Dette storslagne, hvite kontinentet byr på uutslettelige inntrykk gjennom møter med isbreer og fjell, og med pingviner, seler, fugler og hvaler. Lite, om noe, kan overgå en slik opplevelse, sier Skjeldam. 

Til sammen skal Hurtigruten investere over sju milliarder kroner i teknologi, innovasjon og grønne løsninger. Blant annet blir Hurtigruten det første cruiserederiet i verden som skal drive skip med biogass (LBG) – kombinert med store batteripakker og naturgass (LNG).

Hurtigruten feiret i 2018 sitt 125-årsjubileum med å fjerne all engangsplast fra alle skip og hoteller.

 

 

Kilde: Pressemelding fra Hurtigruten
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

VIDEO: Bli med på innsiden av SNØ

Det storslåtte prosjektet skal ha brukt 44.500 kilometer armeringsjern - nok til å nå rundt hele jorda.

Gulen kan får kjempe-tørrdokk

Kraftig økte investeringer i olje og gass

Permitteringsvarsel for Vik Ørsta

Frykter amerikansk biltoll

GS-Hydro valgte TESS som eneforhandler

Nyhetsbrev

På ståltur til Sverige

Torghatten-ferjene på vei

Skiftet navn

Honda legger ned England-fabrikk

Islands første elferge får kraftsystem fra ABB

Ny kontrakt for Sletta Verft

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

ACEL med fire kontrakter på hybridisering av ferjer

Får Havforskningsinstituttet som partner

Fellestur til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum.no fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Mindre bilproduksjon i Tyskland

Klart for «Ship of The Year” på Nor-Shipping

Noble Installation og Cullum Detuners inngår strategisk samarbeid

Noble Installation AS og britiske Cullum Detuners Ltd har signert en avtale om strategisk samarbeid innenfor leveranser av utstyr og tjenester til gassturbin ettermarkedet.

Equinors fornybar energi-lærling: — Mamma sa at dette høres ut som fremtiden!

Irma Denic (19) og Philip Domert Gulliksen (20) er Equinors første lærlinger innen fornybar energi, og blant de yngste som jobber med vindkraft i selskapet. De håper arbeidserfaringen med vindkraft skal gi karrieremuligheter både i Norge og Japan.

Forsker på selvkjørende skip

EU har bestemt seg om stålet

Skal redusere svovelutslippene kraftig

SP: Equinor til Stortinget

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nytt videokurs innen NDT

RS Components introduserer industrielle frekvensomformere fra Rexroth

Frame agreement with Shell

Komplette viskersystemer med "SERVI VISION CONTROL"

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

Produktnyhet fra Hydroscand

Beckhoff Automation: Ny TwinCAT 3 kontroller gir uovertruffen kapasitet og funksjonalitet

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

RS Components lanserer banebrytende arbitrære funksjonsgeneratorer fra Tektronix

Fluke seminar - Målemetoder for energibesparelser

Kurs i planlapping av deler til Ventiler og Tetninger, mm. 19.-20. mars 2019

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Suksessfulle tunge løft med HYDACs Bieri fabrikk

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Bahco lanserer en ny hurtig ergonomisk rørtang

2019 VIAVI Nordic Days Seminar

Beckhoff Automation: EtherCAT-teknologien oppgraderes for fremtidens dataintensive applikasjoner

Februarkampanje fra Meidell – SUNMASTER manuelle dreiebenker

Promet AS har fått ny Mazak I300.

KUKA med i utviklingen av plattform for smarte fabrikker

Ny Finance Manager i NOHA

NC-Bolt og Pc-Bolt fra Pretec får miljødeklarasjon (EPD)

Firetrådstransmitter med SIL-funksjon- JUMO dTRANS T06

Komplett tilbud på oljeanalyser

Send til en kollega

0.182