23948sdkhjf

Hurtigruten starter seilinger i Alaska

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Hurtigruten fortsetter å utvide verdens mest omfangsrike ekspedisjonscruiseprogram, og setter for første gang Alaska på programmet.

Hurtigruten tilbyr nå mer enn 250 reisemål i mer enn 30 land fra pol til pol. Fra 2020-sesongen kan norske og utenlandske reisende oppleve flere bærekraftige nyheter med Hurtigruten:

Les også: Vellykket prøvetur

  • Den første sesongen med Hurtigrutens hybriddrevne og miljøvennlige ekspedisjonsskip MS Fridtjof Nansen – som skal seile til Antarktis, Grønland, Island og på norskekysten. 
  • Tidenes største tilbud av bærekraftige Antarktis-ekspedisjoner, med mer enn 30 ulike seilingsruter å velge mellom.
  • En totaloppusset MS Fram, som vil fremstå som et helt nytt ekspedisjonsskip 
  • Og ikke minst: En serie ekspedisjonscruise til Alaskas villmark med hybriddrevne MS Roald Amundsen. 

Hurtigrutens Alaska-ekspedisjoner kombinerer uberørt villmark og et rikt dyreliv, og historie og kultur.

– Alaska er som skapt for ekspedisjonsseilinger, og Alaska og Hurtigruten er en perfekt match. Vi kommer til å seile til områder og havner som de store cruiseskipene ikke kan seile til, og vi skal by på det ekte Alaska, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Hurtigruten kommer til å ta gjester tettere på naturen og lenger inn i Alaskas villmark enn cruiserederier flest. Med seilinger som spenner fra 8 til 18 dager, utforsker seilingene legendariske steder som Inside Passage i kombinasjon med havner som nærmest aldri besøkes – som for eksempel «norske» Petersburg.

Hurtigruten blir det første selskapet noensinne som tilbyr seilinger med hybridskip i Alaska. MS Roald Amundsen, som for tiden er under bygging på Kleven verft i Ulsteinvik, er utstyrt med store batteripakker og er fullspekket med innovativ grønn teknologi. 

Les også: Grønne katamaraner for Hurtigruten

Et ekspedisjonsteam bestående av geologer, biologer, historikere, aktivitetsguider og andre eksperter fordyper opplevelsen til de maksimalt 500 gjestene om bord.

– Forestill deg å oppleve naturen fra kajakk, eller å komme tett på bjørner, hvaler, villrein og annet vilt dyreliv – for deretter å slappe av og ta inn opplevelsen på et mer miljøvennlig cruiseskip med høy standard, sier Skjeldam.

MS Roald Amundsen vil avslutte 2020-sesongen i Alaska med en episk seiling gjennom Nordvestpassasjen, fra Nome via Grønland til Halifax.

ANTARKTIS: Hurtigruten satser også på Antarktis. FOTO: HURTIGRUTEN

Les også: TTS vant Hurtigruten-kontrakt

2020 er jomfrusesongen til Hurtigrutens andre hybridskip MS Fridtjof Nansen. Sammen med søsterskipet MS Roald Amundsen blir dette verdens mest innovative og miljøvennlige hybridskip. De første seilingene med MS Roald Amundsen skal blant annet ta gjestene med fra Hamburg til norskekysten, i tillegg til eventyrlige opplevelser til Grønland og Island – før hun setter kursen videre sørover i kjølvannet til polarpioneren hun er oppkalt etter.

Vinteren 2020-2021 skal begge Hurtigrutens nye hybridskip tilbringe i Antarktis.

– Sammen med søsterskipet MS Roald Amundsen legger MS Fridtjof Nansen listen for en helt ny generasjon cruiseskip. Grønn teknologi kombinert med høy standard på mat og omgivelser vil gi gjestene uforglemmelige opplevelser, sier Skjeldam.

Med reiser som spenner fra 12 til 23 dager, tilbyr Hurtigruten verdens mest omfattende program til Antarktis – enten direkte fra Ildlandet i Sør-Amerika over Drake-stredet, eller via Falklandsøyene og Sør-Georgia.

Les også: Tidenes oppgradering i Hurtigruten

– Dette storslagne, hvite kontinentet byr på uutslettelige inntrykk gjennom møter med isbreer og fjell, og med pingviner, seler, fugler og hvaler. Lite, om noe, kan overgå en slik opplevelse, sier Skjeldam. 

Til sammen skal Hurtigruten investere over sju milliarder kroner i teknologi, innovasjon og grønne løsninger. Blant annet blir Hurtigruten det første cruiserederiet i verden som skal drive skip med biogass (LBG) – kombinert med store batteripakker og naturgass (LNG).

Hurtigruten feiret i 2018 sitt 125-årsjubileum med å fjerne all engangsplast fra alle skip og hoteller.

 

 

Kilde: Pressemelding fra Hurtigruten
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Kun uorganiserte fikk jobb etter konkurs

Etablerer nytt Decom-selskap

- Aqua Nor går som planlagt

Eierskifte i Norled

ABB og OKEA inngår rammeavtale for norsk offshorefelt

Ukens vits: Tidlig helg

Nyhetsbrev

Gir «Norwegian Gannet» midlertidig dispensasjon

Fortsetter langvarig samarbeid for service- og supporttjenester

Sikret seg Hydro-kontrakt for millioner

Regjeringen ønsker ikke stenging av oljekranene

Hever produksjonsnekten i Brasil

Får lønnsøkning på 19.700 kroner

Hukkelberg Boats leverer personellbåt til Lerøy Aurora

Plan for andre byggetrinn av Johan Sverdrup godkjent

Fregatten har trolig gjort sin siste seilas

Color Line tar i bruk det første landstrømanlegget i utenlandsk havn

Har fått afrikansk kunde

SE BILDENE: Stål-seksjoner løftes på plass

Vil bli best innen innen bærekraftig sjøfart

Tildeler kontrakter verdt 2,5 milliarder kroner

Grønne katamaraner for Hurtigruten

Utvikler to nye hydrogendrevne skip

Sykefraværet går fortsatt ned

Fregatt-reparasjon vil koste 12 milliarder

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssenter på DesignSpark

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Forsterker og styremoduler

Vellykket kompetanseheving hos iTec

RS Components kan nå tilby Bluetooth® IoT-utviklingssett med lavt strømforbruk fra ON Semiconductor

Gundersen Galvano har fått kontrakt med Kverneland Group.

Kjølere fra Kelvion og katodisk beskyttelse fra MME

RS Components tilbyr LoRa-kommunikasjonsmoduler for IoT-applikasjoner

Meet us at Nor-Shipping 2019 - stand B01-25!

SKF Lincoln Sentralsmøring for industrien fra Norsecraft Tec AS

Vi trenger din hjelp

RS Components introduserer intelligente industrienheter for bruk i automasj...

Nordic Steel flytter til Bryne

Kaster lys over første trinns aluminiumsmaskinering

Send til en kollega

0.169