23948sdkhjf

Det meste av fregatten ligger nå under vann

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Kan KNM «Helge Ingstad» reddes og bli båt igjen? Ekspert tror ikke det. Nå ligger det meste av båten under vann.

Sjøforsvaret opplyste på en pressekonferanse tirsdag formiddag at de ønsker å sette i gang en granskning selv. Den skal se på årsaksforhold og hendelsesforløp.

Les også: Stanser vedlikehold av fregatten inntil videre

– Granskingen skal se på årsaksforholdet og hendelsesforløpet. Kartlegge hvilke lover og regler som foreligger. Granskingen skal gi tilrådninger til hva vi kan gjøre bedre, sier sjef for Sjøforsvaret, Nils-Andreas Stenstønes om Sjøforsvarets interne gransking.

Vaierne som var festet til baugen på KNM "Helge Ingstad" begynte mandag ettermiddag å svikte. Festeboltene på land løsnet, og baugen sank ytterligere en meter ned i vannet, opplyser Sjøforsvaret på en pressekonferanse i formiddag. Fregatten ligger nå nesten helt under vann.

Utover kvelden ble nye vaiere festet, men også disse røk. Båten sank dermed ytterligere. Sjøforsvaret sier at skipets akterende fortsatt er festet til vaiere, og at disse nå holder skipet på plass - inntil videre.

Det er Aftenposten som bringer en artikkel med et intervju med skipsekspert Erik Tveten. Han har ifølge avisa mer enn 35 års erfaring med skader på skip, og han har liten tro på at fregatten som nå ligger i fjæra i Øygarden «kan bli båt igjen».

I formiddag har flere av wirene som skulle holde fregatten på plass i fjæra, røket. Det meste av båten ligger nå under vann. 

Les også: Fregatt-reparasjon vil koste 12 milliarder

UNDER VANN: Kystverkets bilde av KNM "Helge Ingstad" tirsdag formiddag. Fartøyet ligger nå nesten helt under vann.

Som tidligere nevnt ble KNM "Helge Ingstad" bygget på et verft i Spania, men det er flere norske under- og del-leverandører til fartøyet. Nå må de kanskje se at utstyret de leverte må skrotes.

– Grovt sett må alt elektrisk utstyr skiftes ut, inkludert alle ledninger som har trukket vann. Vi snakker nok 100 prosent utskifting av alt ledningsmateriell, sier Tveten til avisa.

Som man kan se på bildene ligger broen delvis under vann, og han tror at i prinsippet må all instrumentering her byttes ut. Dette gjelder også all innredning som har vært i vannet, og han anslår dette til 70-80 prosent.

Les også: Vil granske overtidsjobben på fregatten

Erik Tveten sier videre at han tror maskinen vil være rammet av alvorlige rust- og korrosjonsskader, og derfor må både både hovedmotor, hjelpemotor og alle elektriske motorer byttes ut. Det gjelder også for øvrig all ventilasjon, bortsett fra rør som det ikke er gått hull i.

Skipseksperten tror også at det militæret utstyret og materiellet som har ligget i sjøvann må erstattes. Når det gjelder hydraulikk er han mer optimistisk.

– I prinsippet kan hydraulikk brukes igjen. Men om det er fullt av vann, og det uansett kreves en stor rengjøring, er spørsmålet om det er lønnsomt å ta vare på det, uttaler skipseksperten til avisa.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Kun uorganiserte fikk jobb etter konkurs

Etablerer nytt Decom-selskap

- Aqua Nor går som planlagt

Eierskifte i Norled

Ukens vits: Tidlig helg

ABB og OKEA inngår rammeavtale for norsk offshorefelt

Nyhetsbrev

Gir «Norwegian Gannet» midlertidig dispensasjon

Fortsetter langvarig samarbeid for service- og supporttjenester

Sikret seg Hydro-kontrakt for millioner

Regjeringen ønsker ikke stenging av oljekranene

Hever produksjonsnekten i Brasil

Får lønnsøkning på 19.700 kroner

Hukkelberg Boats leverer personellbåt til Lerøy Aurora

Plan for andre byggetrinn av Johan Sverdrup godkjent

Fregatten har trolig gjort sin siste seilas

Color Line tar i bruk det første landstrømanlegget i utenlandsk havn

Har fått afrikansk kunde

SE BILDENE: Stål-seksjoner løftes på plass

Grønne katamaraner for Hurtigruten

Vil bli best innen innen bærekraftig sjøfart

Tildeler kontrakter verdt 2,5 milliarder kroner

Utvikler to nye hydrogendrevne skip

Sykefraværet går fortsatt ned

Alle 104 søknader om utviklingstillatelser er behandlet

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssenter på DesignSpark

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Forsterker og styremoduler

Vellykket kompetanseheving hos iTec

RS Components kan nå tilby Bluetooth® IoT-utviklingssett med lavt strømforbruk fra ON Semiconductor

Gundersen Galvano har fått kontrakt med Kverneland Group.

Kjølere fra Kelvion og katodisk beskyttelse fra MME

RS Components tilbyr LoRa-kommunikasjonsmoduler for IoT-applikasjoner

Meet us at Nor-Shipping 2019 - stand B01-25!

SKF Lincoln Sentralsmøring for industrien fra Norsecraft Tec AS

Vi trenger din hjelp

RS Components introduserer intelligente industrienheter for bruk i automasj...

Nordic Steel flytter til Bryne

Kaster lys over første trinns aluminiumsmaskinering

Send til en kollega

0.162