23948sdkhjf

Det meste av fregatten ligger nå under vann

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Kan KNM «Helge Ingstad» reddes og bli båt igjen? Ekspert tror ikke det. Nå ligger det meste av båten under vann.

Sjøforsvaret opplyste på en pressekonferanse tirsdag formiddag at de ønsker å sette i gang en granskning selv. Den skal se på årsaksforhold og hendelsesforløp.

Les også: Ny video: Store skader på fregatten

– Granskingen skal se på årsaksforholdet og hendelsesforløpet. Kartlegge hvilke lover og regler som foreligger. Granskingen skal gi tilrådninger til hva vi kan gjøre bedre, sier sjef for Sjøforsvaret, Nils-Andreas Stenstønes om Sjøforsvarets interne gransking.

Vaierne som var festet til baugen på KNM "Helge Ingstad" begynte mandag ettermiddag å svikte. Festeboltene på land løsnet, og baugen sank ytterligere en meter ned i vannet, opplyser Sjøforsvaret på en pressekonferanse i formiddag. Fregatten ligger nå nesten helt under vann.

Utover kvelden ble nye vaiere festet, men også disse røk. Båten sank dermed ytterligere. Sjøforsvaret sier at skipets akterende fortsatt er festet til vaiere, og at disse nå holder skipet på plass - inntil videre.

Det er Aftenposten som bringer en artikkel med et intervju med skipsekspert Erik Tveten. Han har ifølge avisa mer enn 35 års erfaring med skader på skip, og han har liten tro på at fregatten som nå ligger i fjæra i Øygarden «kan bli båt igjen».

I formiddag har flere av wirene som skulle holde fregatten på plass i fjæra, røket. Det meste av båten ligger nå under vann. 

Les også: Fregatt til 4 milliarder med kraftig slagside

UNDER VANN: Kystverkets bilde av KNM "Helge Ingstad" tirsdag formiddag. Fartøyet ligger nå nesten helt under vann.

Som tidligere nevnt ble KNM "Helge Ingstad" bygget på et verft i Spania, men det er flere norske under- og del-leverandører til fartøyet. Nå må de kanskje se at utstyret de leverte må skrotes.

– Grovt sett må alt elektrisk utstyr skiftes ut, inkludert alle ledninger som har trukket vann. Vi snakker nok 100 prosent utskifting av alt ledningsmateriell, sier Tveten til avisa.

Som man kan se på bildene ligger broen delvis under vann, og han tror at i prinsippet må all instrumentering her byttes ut. Dette gjelder også all innredning som har vært i vannet, og han anslår dette til 70-80 prosent.

Les også: - Brukte ikke dekkslyset feil

Erik Tveten sier videre at han tror maskinen vil være rammet av alvorlige rust- og korrosjonsskader, og derfor må både både hovedmotor, hjelpemotor og alle elektriske motorer byttes ut. Det gjelder også for øvrig all ventilasjon, bortsett fra rør som det ikke er gått hull i.

Skipseksperten tror også at det militæret utstyret og materiellet som har ligget i sjøvann må erstattes. Når det gjelder hydraulikk er han mer optimistisk.

– I prinsippet kan hydraulikk brukes igjen. Men om det er fullt av vann, og det uansett kreves en stor rengjøring, er spørsmålet om det er lønnsomt å ta vare på det, uttaler skipseksperten til avisa.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Satte spaden i jorda for nytt kobberanlegg

Bergen Group med stor Equinor-avtale

Havyard skal bygge enda en vindfarm-båt

Ap vil revurdere krav om lukkede anlegg

Ta en sniktitt på den nye ferja

Rolls-Royce skal levere to motorer til cruiseskip

Nyhetsbrev

Skal kutte fossile utslipp fra silisiumproduksjon

«Nytt» selskap bestiller nytt fartøy

Oppdrettsrigg med støtte fra staten?

Subsea 7 med stor kontrakt

Den største kontrakten for Hammerfest-bedrift

Trumps stål-toll splitter

Emerson-avtale med IKM Instrutek

Ukas vits: Med kona på julehandel

Trondheim får nytt forskningssenter for lavutslippsteknologi

SE VIDEO: Endelig produserer Aasta Hansteen gass

Kommet til en slags enighet

Ny video: Store skader på fregatten

TESS flytter på seg i Notodden

Nytt doktorgradsprogram i teknologi ved OsloMet

Rogalandsbedrift får millionstøtte fra EU

Kabel’n permitterer 26 ansatte

Verdens største oljeovervåkingskontrakt til Miros

Skal lede fremtidens utslippsfrie transport og industri

Borga Stålbygg har fått ny salgssjef

Etterspurt metall er dyrere enn gull

Viking Neptun får mer jobb

Ukens vits: Forvekslede gaver

Norsk oversettelse forsinket

Undersjøisk ras ved "oppdrettsanlegg"

Norsk firma utvider bruken av Falcon undervannsrobot

Ny hos Fluctus

To nye avslag fra Fiskeridirektoratet

- Krevende periode, langsiktig fokus

Kystrederiene med en vekst på 20 %

Lansering av Bærekraftportal for norsk havbruk

Se alle Bedriftenes egne nyheter

God jul og godt nyttår der ute

Hydroscand åpner i Molde

God jul fra iTec

Nok en leveranse av fiberdukløftere

God Jul og Godt Nyttår

Randers Tandhjulsfabrik A/S Ønsker alle vore gamle og nye kunder en glædelig jul.

ATRUP: PREFALZ falsbar aluminium er lagerført i Oslo

Drivløsninger fra NORD reduserer driftskostnadene

Astrup AS - din komplette messing leverandør

Innovativ SIL- og PL-kompaktløsning for temperatur- JUMO Safety Performance

Fluke 710 ventiltester med mA-sløyfe

TPC HX seal for Compact Flanges

Vinn en Bahco-verktøyvogn fylt med verktøy!

Kurstilbud hos RobotNorge

Emerson inngår rammeavtale med IKM Instrutek

Skruejekker fra Jens S. Transmisjoner AS

pH-målere for flytende, halvfaste og faste materialer

Møt RMIG på BAU 2019

TP Connectors and TechnipFMC

Omdreiningsmålere for å beregne turtall, rotasjon, RPM

Bli med en liten tur på innsiden av våre fabrikker

Svært vellykket seminar hos PEMA

Selvregulerende ventiler

Energieffektive og fleksible løsninger innenfor intralogistikk

Månedens medarbeider for november: Lisa Flormaelen fra Sverige

Send til en kollega

0.127