23948sdkhjf

Det meste av fregatten ligger nå under vann

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Kan KNM «Helge Ingstad» reddes og bli båt igjen? Ekspert tror ikke det. Nå ligger det meste av båten under vann.

Sjøforsvaret opplyste på en pressekonferanse tirsdag formiddag at de ønsker å sette i gang en granskning selv. Den skal se på årsaksforhold og hendelsesforløp.

Les også: Hevingen starter på torsdag

– Granskingen skal se på årsaksforholdet og hendelsesforløpet. Kartlegge hvilke lover og regler som foreligger. Granskingen skal gi tilrådninger til hva vi kan gjøre bedre, sier sjef for Sjøforsvaret, Nils-Andreas Stenstønes om Sjøforsvarets interne gransking.

Vaierne som var festet til baugen på KNM "Helge Ingstad" begynte mandag ettermiddag å svikte. Festeboltene på land løsnet, og baugen sank ytterligere en meter ned i vannet, opplyser Sjøforsvaret på en pressekonferanse i formiddag. Fregatten ligger nå nesten helt under vann.

Utover kvelden ble nye vaiere festet, men også disse røk. Båten sank dermed ytterligere. Sjøforsvaret sier at skipets akterende fortsatt er festet til vaiere, og at disse nå holder skipet på plass - inntil videre.

Det er Aftenposten som bringer en artikkel med et intervju med skipsekspert Erik Tveten. Han har ifølge avisa mer enn 35 års erfaring med skader på skip, og han har liten tro på at fregatten som nå ligger i fjæra i Øygarden «kan bli båt igjen».

I formiddag har flere av wirene som skulle holde fregatten på plass i fjæra, røket. Det meste av båten ligger nå under vann. 

Les også: Forvirring om heving

UNDER VANN: Kystverkets bilde av KNM "Helge Ingstad" tirsdag formiddag. Fartøyet ligger nå nesten helt under vann.

Som tidligere nevnt ble KNM "Helge Ingstad" bygget på et verft i Spania, men det er flere norske under- og del-leverandører til fartøyet. Nå må de kanskje se at utstyret de leverte må skrotes.

– Grovt sett må alt elektrisk utstyr skiftes ut, inkludert alle ledninger som har trukket vann. Vi snakker nok 100 prosent utskifting av alt ledningsmateriell, sier Tveten til avisa.

Som man kan se på bildene ligger broen delvis under vann, og han tror at i prinsippet må all instrumentering her byttes ut. Dette gjelder også all innredning som har vært i vannet, og han anslår dette til 70-80 prosent.

Les også: Mulig rekonstruksjon av fregatt-kollisjonen

Erik Tveten sier videre at han tror maskinen vil være rammet av alvorlige rust- og korrosjonsskader, og derfor må både både hovedmotor, hjelpemotor og alle elektriske motorer byttes ut. Det gjelder også for øvrig all ventilasjon, bortsett fra rør som det ikke er gått hull i.

Skipseksperten tror også at det militæret utstyret og materiellet som har ligget i sjøvann må erstattes. Når det gjelder hydraulikk er han mer optimistisk.

– I prinsippet kan hydraulikk brukes igjen. Men om det er fullt av vann, og det uansett kreves en stor rengjøring, er spørsmålet om det er lønnsomt å ta vare på det, uttaler skipseksperten til avisa.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

VIDEO: Bli med på innsiden av SNØ

Det storslåtte prosjektet skal ha brukt 44.500 kilometer armeringsjern - nok til å nå rundt hele jorda.

Gulen kan får kjempe-tørrdokk

Permitteringsvarsel for Vik Ørsta

Kraftig økte investeringer i olje og gass

Frykter amerikansk biltoll

GS-Hydro valgte TESS som eneforhandler

Nyhetsbrev

På ståltur til Sverige

Torghatten-ferjene på vei

Skiftet navn

ACEL med fire kontrakter på hybridisering av ferjer

Honda legger ned England-fabrikk

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

Islands første elferge får kraftsystem fra ABB

Ny kontrakt for Sletta Verft

Får Havforskningsinstituttet som partner

Fellestur til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum.no fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Mindre bilproduksjon i Tyskland

Klart for «Ship of The Year” på Nor-Shipping

Noble Installation og Cullum Detuners inngår strategisk samarbeid

Noble Installation AS og britiske Cullum Detuners Ltd har signert en avtale om strategisk samarbeid innenfor leveranser av utstyr og tjenester til gassturbin ettermarkedet.

Equinors fornybar energi-lærling: — Mamma sa at dette høres ut som fremtiden!

Irma Denic (19) og Philip Domert Gulliksen (20) er Equinors første lærlinger innen fornybar energi, og blant de yngste som jobber med vindkraft i selskapet. De håper arbeidserfaringen med vindkraft skal gi karrieremuligheter både i Norge og Japan.

Forsker på selvkjørende skip

EU har bestemt seg om stålet

Skal redusere svovelutslippene kraftig

SP: Equinor til Stortinget

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Se alle Bedriftenes egne nyheter

RS Components introduserer industrielle frekvensomformere fra Rexroth

Frame agreement with Shell

Komplette viskersystemer med "SERVI VISION CONTROL"

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

Produktnyhet fra Hydroscand

Beckhoff Automation: Ny TwinCAT 3 kontroller gir uovertruffen kapasitet og funksjonalitet

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

RS Components lanserer banebrytende arbitrære funksjonsgeneratorer fra Tektronix

Fluke seminar - Målemetoder for energibesparelser

Kurs i planlapping av deler til Ventiler og Tetninger, mm. 19.-20. mars 2019

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Suksessfulle tunge løft med HYDACs Bieri fabrikk

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Bahco lanserer en ny hurtig ergonomisk rørtang

2019 VIAVI Nordic Days Seminar

Beckhoff Automation: EtherCAT-teknologien oppgraderes for fremtidens dataintensive applikasjoner

Februarkampanje fra Meidell – SUNMASTER manuelle dreiebenker

Promet AS har fått ny Mazak I300.

KUKA med i utviklingen av plattform for smarte fabrikker

Ny Finance Manager i NOHA

NC-Bolt og Pc-Bolt fra Pretec får miljødeklarasjon (EPD)

Firetrådstransmitter med SIL-funksjon- JUMO dTRANS T06

Komplett tilbud på oljeanalyser

Hunseal AS stiller sammen med Intec Pumper avd. Biri under EuroExpo på Gjøv...

Send til en kollega

0.153