Striden om KNM «Helge Ingstad» endte med forlik

Seks og et halvt år etter at KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tanskipet «Sola», ser nå saken endelig ut til å få en slutt.
Forsvarsdepartementet krevde 13 milliarder kroner fra Navantia – verftets som bygde fregatten.
Får 550 millioner kroner
Men nå er staten og verftet blitt enige om et forlik, og det innebærer at staten får 550 millioner kroner.
Det betyr at striden om hvem som hadde ansvaret for at KNM «Helge Ingstad» sank etter kollisjonen, nå er oppe og avgjort. Fregatten sank etter kollisjonen med tankskipet natt til 8. november 2018 i Øygarden utenfor Bergen.
I en pressemelding fra Forsvarsdepartementet går det fram at forliket innebærer en verdioverføring fra Navantia til Forsvarsdepartementet på inntil 47,5 millioner euro i form av rabatter på kontrakter om teknisk støtte og oppgraderinger av de norske fregattene.
Partene tilfreds
– Jeg er tilfreds med at denne saken har funnet en løsning. Navantia har i flere 10-år vært, og vil fortsatt være, en viktig leverandør til forsvarssektoren og understøttelsen av de norske fregattene, og vi ser nå frem til å kunne styrke denne relasjonen ytterligere i tiden fremover, sier forsvarsminister Tore O. Sandvik.
Også det spanske verftet er fornøyd med forliket.
– Navantia er fornøyd med å ha oppnådd enighet om en avtale som avslutter denne saken og forlenger vårt samarbeid med Norge. Dette gir oss muligheten til å bruke vår ekspertise for å styrke europeisk forsvar og kollektiv sikkerhet, og støtte kundene våre, sier Navantias styreleder, Ricardo Domínguez.
KNM "Helge Ingstad"-saken:
Den 8. november 2018 kolliderte det norske marinefartøyet KNM Helge Ingstad med oljetankeren Sola TS ved Stureterminalen i Hjeltefjorden utenfor Bergen. Kollisjonen førte til store skader på fregatten, som senere sank. Hendelsen utløste omfattende redningsarbeid og etterfølgende granskinger.
Havarikommisjonen og Forsvaret konkluderte med at ulykken skyldtes menneskelige feil og svikt i kommunikasjon og situasjonsforståelse. Skipets brobesetning trodde de så et stasjonært objekt (Stureterminalen), ikke en møtende tanker. Kritikk ble også rettet mot ledelsen i Sjøforsvaret og navigasjonsrutiner.
En offiser ble i 2023 dømt for uaktsom tjenesteutførelse. Saken har ført til omfattende endringer i Forsvarets sikkerhetsrutiner og opplæring. Total kostnad for tapet av fregatten er beregnet til rundt 5 milliarder kroner.
KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.